Anna Besson (narozena 1988 v Perpignanu) je francouzská flétnictka specializující se na interpretaci barokní a rané klasické hudby na historické nástroje. Patří k předním představitelkám současné autentické interpretace na traverso a je zakladatelkou uznávaných komorních souborů.
Životopis
Anna Besson začínala hudební studium na regionálních konzervatořích v Perpignanu a Versailles. V roce 2008 vstoupila na Haute École de musique v Ženevě do třídy Michela Ballavanceo (moderní příčná flétna) a Serge Saitty (traverso). Studium pokračovala na Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris, kde získala Certificat d’Aptitude pro příčnou flétnu. Stala se laureátkou prestižní Nadace Cziffra v roce 2010. Od akademického roku 2020-2021 vyučuje traverso na Královské konzervatoři v Bruselu, kde nahradila Franka Theunse, a také na Amsterdamské konzervatoři.
Tvorba
Besson je zakladatelkou komorního souboru Nevermind (2013), který vznikl společně s violinistou Louisem Creac’hem, gambistou Robinem Pharo a cembalovou Jean Rondeau. Soubor se specializuje na repertoár 17. a 18. století pro flétnu, housle, violu da gamba a cembalo. Druhým významným projektem je ensemble a nocte temporis, který založila s tenoristou Reinoudem Van Mechelenem a zaměřuje se na repertoár pro tenor a traverso. K jejím nejvýznamnějším nahrávkám patří alba „The Dubhlinn Gardens“ s irskou hudbou 18. století, „Erbarme dich“ s Bachovou hudbou, „Quatuors Parisiens“ s díly Telemanna a „Corelli & Quentin: Flute Sonatas“. V roce 2025 vydala nahrávku Mozartových fletových koncertů.
Význam
Anna Besson je považována za jednu z nejuznávanějších flétnictek své generace v oblasti autentické interpretace. Pravidelně spolupracuje s předními soubory staré hudby jako Les Arts Florissants Williama Christieho, Le Concert Spirituel, Insula Orchestra nebo Le Concert d’Astrée. Její mistrovství na různých typech fléten – od moderní příčné flétny přes barokní traverso až po romantickou flétnu – jí umožňuje interpretovat repertoár od konce 17. století po současnost s důrazem na stylovou autenticitu.
Zajímavosti
Vedle klasické hudby se Besson intenzivně věnuje studiu tradiční irské hudby a tance, což vedlo k výzkumu irského fletového repertoáru 18. a 19. století. Pravidelně pořádá mezinárodní mistrovské kurzy ve Francii i zahraničí a v roce 2018 působila jako členka poroty mezinárodní soutěže komorní hudby Van Wassenaer v Utrechtu. Je také pravidelnou hostkou Pařížské opery.