Bruno Berger-Gorski

Bruno Berger-Gorski je německý operní režisér polského původu, který se narodil 8. srpna 1962 v Hagenu. Patří mezi nejvýznamnější současné operní režiséry specializující se na znovuobjevování zapomenutých děl a uvádění současné hudby. Je jediným aktivním německým operním režisérem, který inscenoval…

3 minut čtení

Bruno Berger-Gorski je německý operní režisér polského původu, který se narodil 8. srpna 1962 v Hagenu. Patří mezi nejvýznamnější současné operní režiséry specializující se na znovuobjevování zapomenutých děl a uvádění současné hudby. Je jediným aktivním německým operním režisérem, který inscenoval opery na čtyřech kontinentech.

Životopis

Berger-Gorski vystudoval divadelní vědu, muzikologii a dějiny umění na Vídeňské univerzitě, kde získal magisterský titul. Již během studií se věnoval vědecky dílu Dirka D’Aseho a napsal o něm závěrečnou práci. Od roku 1993 působí jako hostující režisér po celém světě. Žije ve Vídni, Kolíně nad Rýnem a Norimberku. V roce 2004 byl zakládajícím členem spolku „Musiktheater Wien“ a v roce 2014 převzal jeho umělecké vedení. Ovládá pět jazyků, což mu umožňuje režírovat v operních domech napříč kontinenty. Působí také jako profesor na Hudební univerzitě ve Vídni a vyučuje na dalších významných institucích.

Tvorba

Berger-Gorski nastudoval více než 100 operních titulů ve významných operních domech, včetně Hamburské státní opery, Teatro Colón v Buenos Aires, Gran Teatre del Liceu v Barceloně či Florida Grand Opera v Miami. Specializuje se na znovuobjevování zapomenutých děl a premiéry současných skladatelů jako Udo Zimmermann, Ella Milch-Sheriff, Peter Eötvös, Josef Tal nebo Adriana Hölszky. Jeho inscenace Offenbachových „Rheinnixen“ v Trieru byla vyhlášena znovuobjevením roku 2005 časopisem Opernwelt. Věnuje se také dílům skladatelů, kteří byli za nacismu označeni za „degenerované“. V posledních letech se zaměřuje na komorní opery s tématikou holocaustu, včetně děl romských skladatelů Kolomana Polaka a Adriana Gaspára.

Význam

Berger-Gorski představuje výjimečnou postavu současného operního světa díky své schopnosti propojovat zapomenuté operní dědictví s aktuálními společenskými tématy. Jeho práce na znovuobjevování děl „zapomenutých“ skladatelů přispívá k rozšíření operního repertoáru a kulturní paměti. Mezinárodní dosah jeho činnosti, kdy jako jediný německý režisér inscenoval na čtyřech kontinentech, z něj činí významného kulturního ambassadora. Jeho projekty zaměřené na holocaust a romskou kulturu mají důležitý společenský rozměr.

Zajímavosti

Berger-Gorski je zakladatelem dvou kulturních organizací – „Musiktheater Wien“ a „Europäisches Musiktheater eV“, které se věnují podpoře zapomenutých a současných skladatelů. Během koronavirové pandemie v roce 2020 realizoval digitální uvedení romských komorních oper, které byly vysílány celosvětově v rámci německého předsednictví IHRA. Mezi jeho nejneobvyklejší projekty patří inscenace v netradičních prostorách, jako například hangár v Bergenu pro operu „Susannah“ Carlisle Floyda.

Související články

Sdílet článek