,
,
,
- , , ) a psát neutrálním, věcným stylem.
Lotte de Beer (* 11. srpna 1981, Mheer, Nizozemsko) je nizozemská operní režisérka a kulturní manažerka, která se proslavila jako průkopnice modernizace operního umění a jako první žena jmenovaná do funkce umělecké ředitelky prestižní Wiener Volksoper ve Vídni. Patří mezi nejvyhledávanější operní režiséry své generace a je známá svými inovativními přístupy k tradičním operním dílům.
Životopis
Lotte de Beer vyrůstala v jihoholandském městečku Mheer v provincii Limburg. Původně studovala zpěv a piano na konzervatoři v Maastrichtu, později přešla na herecké studium na Toneelacademie Maastricht. Následně dokončila studium režie na Amsterdamské univerzitě umění, kde v roce 2009 získala titul. Téhož roku obdržela prestižní Ton Lutz Award za největší režijní talent za inscenaci Hauptling Abendwind/Vent du Soir. Mezi její mentory patřili renomovaní režiséři Peter Konwitschny a Pierre Audi. V roce 2010 založila experimentální operní soubor Operafront se sídlem v Amsterdamu, jehož se stala první uměleckou ředitelkou. V říjnu 2020 byla jmenována uměleckou ředitelkou Wiener Volksoper s nástupem v září 2022, přičemž její smlouva byla v roce 2024 prodloužena do roku 2032.
Tvorba
De Beer režírovala na předních operních scénách po celé Evropě, včetně Bavorské státní opery, Theater an der Wien, festivalu v Bregenzu, Aalto-Musiktheater v Essenu nebo Oper Leipzig. Její mezinárodní průlom představovala inscenace Pucciniho Il Trittico v Mnichově v roce 2017. Specializuje se na inovativní interpretace klasických operních děl s důrazem na současnost a přitažlivost pro mladé publikum. S vlastním souborem Operafront vytváří komorní a experimentální produkce na neobvyklých místech, například La Traviata Remixed, která byla uvedena i na hudebním festivalu Lowlands. Režírovala také světové premiéry současných oper jako Waiting for Miss Monroe a The New Prince pro Nizozemskou národní operu.
Význam
Lotte de Beer je považována za jednu z nejvlivnějších osobností současné operní scény, která aktivně přispívá k omlazení a modernizaci operního žánru. Jako první žena ve funkci umělecké ředitelky Wiener Volksoper přinesla do této instituce nový pohled na programování a oslovování publika. Její přístup spočívající v propojování tradice s inovacemi a v budování mostů mezi „vysokým uměním“ a zábavou získal mezinárodní uznání. V roce 2015 získala International Opera Award v kategorii Newcomer a v roce 2018 obdržela Distinguished Artist Award od International Society for the Performing Arts.
Zajímavosti
De Beer spolupracuje s newyorskou Metropolitan Opera na projektu Met2Go, který má přinést operu do různých čtvrtí New Yorku formou pop-up představení. Ve Vídni se jí pod jejím vedením daří dosahovat rekordních návštěvností, přičemž 24 % diváků Volksoper je mladších třiceti let. Její režijní styl je charakteristický propojováním smrti jako společného tématu v rámci různých operních děl a využíváním technicky náročných scénografických řešení s důrazem na vizuální efektnost.
Související články

Lotte de Beer (* 11. srpna 1981, Mheer, Nizozemsko) je nizozemská operní režisérka a kulturní manažerka, která se proslavila jako průkopnice modernizace operního umění a jako první žena jmenovaná do funkce umělecké ředitelky prestižní Wiener Volksoper ve Vídni. Patří mezi nejvyhledávanější operní režiséry své generace a je známá svými inovativními přístupy k tradičním operním dílům.
Životopis
Lotte de Beer vyrůstala v jihoholandském městečku Mheer v provincii Limburg. Původně studovala zpěv a piano na konzervatoři v Maastrichtu, později přešla na herecké studium na Toneelacademie Maastricht. Následně dokončila studium režie na Amsterdamské univerzitě umění, kde v roce 2009 získala titul. Téhož roku obdržela prestižní Ton Lutz Award za největší režijní talent za inscenaci Hauptling Abendwind/Vent du Soir. Mezi její mentory patřili renomovaní režiséři Peter Konwitschny a Pierre Audi. V roce 2010 založila experimentální operní soubor Operafront se sídlem v Amsterdamu, jehož se stala první uměleckou ředitelkou. V říjnu 2020 byla jmenována uměleckou ředitelkou Wiener Volksoper s nástupem v září 2022, přičemž její smlouva byla v roce 2024 prodloužena do roku 2032.
Tvorba
De Beer režírovala na předních operních scénách po celé Evropě, včetně Bavorské státní opery, Theater an der Wien, festivalu v Bregenzu, Aalto-Musiktheater v Essenu nebo Oper Leipzig. Její mezinárodní průlom představovala inscenace Pucciniho Il Trittico v Mnichově v roce 2017. Specializuje se na inovativní interpretace klasických operních děl s důrazem na současnost a přitažlivost pro mladé publikum. S vlastním souborem Operafront vytváří komorní a experimentální produkce na neobvyklých místech, například La Traviata Remixed, která byla uvedena i na hudebním festivalu Lowlands. Režírovala také světové premiéry současných oper jako Waiting for Miss Monroe a The New Prince pro Nizozemskou národní operu.
Význam
Lotte de Beer je považována za jednu z nejvlivnějších osobností současné operní scény, která aktivně přispívá k omlazení a modernizaci operního žánru. Jako první žena ve funkci umělecké ředitelky Wiener Volksoper přinesla do této instituce nový pohled na programování a oslovování publika. Její přístup spočívající v propojování tradice s inovacemi a v budování mostů mezi „vysokým uměním“ a zábavou získal mezinárodní uznání. V roce 2015 získala International Opera Award v kategorii Newcomer a v roce 2018 obdržela Distinguished Artist Award od International Society for the Performing Arts.
Zajímavosti
De Beer spolupracuje s newyorskou Metropolitan Opera na projektu Met2Go, který má přinést operu do různých čtvrtí New Yorku formou pop-up představení. Ve Vídni se jí pod jejím vedením daří dosahovat rekordních návštěvností, přičemž 24 % diváků Volksoper je mladších třiceti let. Její režijní styl je charakteristický propojováním smrti jako společného tématu v rámci různých operních děl a využíváním technicky náročných scénografických řešení s důrazem na vizuální efektnost.
Související články
