Maria Yuryevna Abašova je ruská primabalerína a vedoucí sólistka Eifmanova baletu v Petrohradě, která se proslavila především svou interpretací hlavní role v baletu Anna Karenina choreografa Borise Eifmana. Patří mezi nejvýznamnější současné představitelky psychologického baletního divadla a nositele titulu Lidová umělkyně Ruska.
Životopis
Maria Abašova se narodila 6. září 1983 ve Lvově v tehdejší ukrajinské SSR. V letech 1997–1998 působila jako sólistka ve Lvovském národním akademickém operním a baletním divadle. Následně studovala na baletní konzervatoři Sankt-Pölten v Rakousku, kterou absolvovala v roce 2002. Ve stejném roce získala zlatou medaili na mezinárodní soutěži Youth America Grand Prix v New Yorku v seniorské kategorii klasického tance. Od roku 2002 je členkou souboru Eifmanova baletu v Petrohradě, kde postupně vystoupila na pozici vedoucí sólistky a primabaleríny. Je vdaná za Olega Kalugina, se kterým má tři děti.
Tvorba
Abašova je nejvíce známá díky své ikonické interpretaci Anny Kareniny v baletní adaptaci Borise Eifmana, která jí přinesla světové uznání. Mezi její další významné role patří Taťána v baletu Evžen Oněgin, Camille a Rose Beuret v inscenaci Rodin, její věčný idol, Gruša v baletu Mimo hřích, Nicole Warren v díle Up & Down a Irina Arkadina v baletní verzi Rackova. Kritici oceňují zejména její schopnost vyjádřit složité psychologické stavy prostřednictvím pohybu a její výjimečné fyzické předpoklady, které jí umožňují vytvářet dlouhé linie od prstů až po špičky nohou.
Význam
Maria Abašova je držitelkou prestižních ocenění včetně titulu Lidová umělkyně Ruska, ceny Zlatá maska za roli Anny Kareniny v roce 2006 a ceny Zlatý soffit za roli Niny Zarečné v baletu Racek v roce 2007. Její umělecký výkon významně přispěl k mezinárodnímu uznání Eifmanova baletu a psychologického baletního divadla jako celku. Jako jedna z předních představitelek současného ruského baletu reprezentuje svůj soubor na světových scénách od Evropy přes Asii až po Ameriku a Austrálii.
Zajímavosti
Abašova se stala múzou několika výtvarných umělců – fotografa Vadima Steina a malíře Manuela Higuerasa, kteří vytvořili hyperrealistický portrét zachycující její tanec. Má tetování s čínským hieroglyfem znamenajícím věčnost na zádech, které si nechala udělat během turné v Seattlu. Její osobnost a umění inspirovaly také další výtvarníky, včetně Valeríje Grebeňuka, jehož kresba s jejím portrétem je nabízena na uměleckých trzích.