Americký varhaník Stephen Tharp nabídl českou premiéru Cochereauovy suity i osobitou improvizaci

Na včerejším, v pořadí třetím koncertě 30. Mezinárodního varhanního festivalu v bazilice sv. Jakuba v Praze vystoupil fenomenální americký varhaník Stephen Tharp. Koncert byl zároveň připomínkou jiného velikána, Johna Scotta, jehož působení bylo spjato také se Spojenými státy a od jehož úmrtí uplynulo v srpnu právě 10 let. Tharp je vynikajícím interpretem francouzské hudby. Ta také tvořila těžiště jeho programu a odtud pramení i vtipná narážka v názvu koncertu, jenž zněl Američan v Paříži.

Rotrekl Jan
5 Min Read
Stephen Tharp, 21. srpna 2025, bazilika sv. Jakuba v Praze (zdroj Mezinárodní varhanní festival Praha)

Večer zahájilo Preludium a fuga e moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha. To se svou promyšlenou strukturou i impozantním rozsahem řadí mezi vrcholná autorova díla. Stephen Tharp překvapil již v prvních tónech Preludia nezvykle svižným tempem. Registračně bylo Preludium spíše umírněné. Fuga pak byla provedena v plénu silnějším a hutnějším a v tempu opět zcela virtuózním. Tharpovo pojetí toho Bachova lipského díla bylo strhující a přesvědčivé. I přes rychlá tempa brilantně artikuloval i pracoval s ornamenty.

Druhou skladbou večera bylo Preludium na Wer nur den lieben Gott lasst walten – Kdo milému Bohu ve všem se oddává. Půvabná drobnější skladba současného amerického autora George Bakera přinesla uklidnění zvukem jemných smyků a fléten. Navíc výborně propojila celý program – tématem zde byl známý protestantský chorál, avšak hudební jazyk již naladil posluchače na vlnu hudby francouzské.

Ve středu programu stála Franckova Modlitba op. 20. Ačkoliv rozhodně není autorovou skladbou nejhranější, je v ní obsažena esence Franckovy poetiky, která je i zrcadlem Franckových varhan a jejich zvuku. Stephen Tharp tento obsah tlumočil publiku dokonale a beze zbytku. V jeho podání byla skladba skutečnou meditací, hlubokou a plynoucí s dokonalou hladkostí každé myšlenky v ní obsažené. Procítěnost, s jakou byla provedena, z ní vytvořila přirozené jádro programu, jakkoliv to u této skladby může překvapit.

Jednoznačně objevným bodem programu byla Liturgická suita Pierra Cochereaua. Tento třídílný cyklus vznikl rukou britského varhaníka Davida Briggse, který z nahrávek ze 60. let rekonstruoval Cochereauovy improvizace z pařížského chrámu Notre-Dame. Vzhledem k tomu, že tento přepis vznikl teprve nedávno a nebyl dosud vydán tiskem, je téměř jisté, že se jednalo o českou premiéru tohoto díla. Tharp opět prokázal své registrační umění a cit pro celkovou dramatickou výstavbu programu. Zejména v krajních částech – Entrée a Sortie – je třeba ocenit, jak diferencovaný zvuk dokázal vytvořit, i když se v zásadě jedná o věty postavené na plném zvuku nástroje. Pierre Cochereau byl virtuóz nevšedních kvalit, není proto překvapivé, že právě Stephen Tharp je povolaným interpretem jeho hudby.

Stephen Tharp, 21. srpna 2025, bazilika sv. Jakuba v Praze (zdroj Mezinárodní varhanní festival Praha)
Stephen Tharp, 21. srpna 2025, bazilika sv. Jakuba v Praze (zdroj Mezinárodní varhanní festival Praha)

Závěr koncertu patřil umělcově vlastní improvizaci, jíž za téma posloužil biblický text. Zvolen byl úryvek ze 2. kapitoly Skutků apoštolů, verše 1 až 4. Tento dosti dramatický text zmiňuje čas Letnic, což utvořilo zajímavou paralelu k Entrée z Cochereauovy suity, které vzniklo právě na tento svátek. Tharp představil posluchačům novou paletu osobitých zvukových barev a se samozřejmostí, která již nemohla nikoho překvapit, daný biblický text přesvědčivě vykreslil. Není příliš časté, aby mohl posluchač při koncertě vyslechnout improvizaci jednoho umělce spolu se zapsanou improvizací umělce jiného (zejména ve francouzské hudbě takových děl existuje celá řada). Zde jsme měli tuto možnost v těsném sledu a bylo opravdu jedinečným zážitkem slyšet, jak nejprve umělec zapsanou improvizaci interpretuje a následně svým osobitým jazykem improvizaci tvoří. Náboj, který může přinést improvizace je – zřejmě i pro prchavost tohoto umění – zkrátka odlišný od zážitku ze skladby psané do not a toto umění má proto v hudbě své nezastupitelné místo.

Jako přídavek zahrál ještě La RéjouissanceHudby k ohňostroji Georga Friedricha Händela, snad aby připomněl, že i od jeho (stejně jako od Bachova) narození letos uplynulo kulatých 340 let.

Výkon Stephena Tharpa patřil jistě k těm, na něž bude publikum dlouho vzpomínat. Nevyslechli jsme totiž pouze jednotlivé, dokonale interpretované skladby. Tharpův recitál byl jedním celkem, v němž vše souvisí se vším a vše je vyvážené. Pražským milovníkům varhanního umění nezbývá než doufat, že Stephen Tharp v Praze nehrál naposledy.

Mezinárodní varhanní festival: Američan v Paříži (Hommage à John Scott)
21. srpna 2025, 19:00 hodin
bazilika sv. Jakuba v Praze

Program:
Johann Sebastian Bach: Preludium a fuga e moll BWV 548
George Baker: Preludium na „Wer nur den lieben Gott lasst walten“
César Franck: Modlitba op. 20
Pierre Cochereau: Liturgická suita (Improvizace z Notre-Dame v Paříži, Entrée – Offertoire – Sortie)
Improvizace na biblický text (Skutky 2:1-4)

Účinkující:
Stephen Tharp – varhany

Share This Article
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments