Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Láska a klavír. Písek zažil návrat spalující vášně v podání Aleše Brisceina
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaPostřehy

Láska a klavír. Písek zažil návrat spalující vášně v podání Aleše Brisceina

Jihočeské klavírní kurzy mají dlouhou tradici. Letos se uskutečnil již jejich 39. ročník a po několika letech strávených v Blatné se kurzy a festival, který se v jejich rámci koná, vrátily zpět do Šrámkova města. Nejen s tímto literátem je však Písek spjat. Hudebních osobností, které tu zanechaly hlubokou stopu, je více – jmenujme alespoň Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka či Otakara Ševčíka. Na koncertě v písecké Trojici se ve čtvrtek 3. července 2025 sešli přední čeští interpreti, aby zahráli a zazpívali právě díla Janáčka, Smetany a Martinů.

Sojková Alena
Published: 07/07/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Aleš Briscein, Michaela Zajmi, Jihočeské klavírní kurzy 2025, 3. července 2025, Písek (zdroj Jihočeské klavírní kurzy)
Aleš Briscein, Michaela Zajmi, Jihočeské klavírní kurzy 2025, 3. července 2025, Písek (zdroj Jihočeské klavírní kurzy)

Zmíněný festivalový koncert nelze přiblížit bez kontextu, v němž se konal. Klavírní kurzy, které v současnosti vedou Jan Bartoš a Miroslav Sekera, založila v roce 1987 významná česká klavírní pedagožka Zdena Janžurová. Nezaměnitelnou tvář jim vtiskly další dvě pedagogické osobnosti – Jana Korbelová a Martin Ballý. Na jejich hodinách v Písku a posléze v Blatné získávali umělecké i lidské podněty současní významní čeští hudebníci, vedle zmíněných Jana Bartoše s Miroslavem Sekerou například dirigenti Jiří Rožeň a Marek Šedivý. Nelze nezmínit letošní účastníky kurzů, kteří si již vydobyli interpretační renomé – Matouše Zukala, Pavola Praženicu nebo Veroniku Jaklovou.

Letošní ročník festivalu, který v rámci kurzů jejich vedoucí obnovili, byl věnován památce profesora Martina Ballého, jenž na kurzech působil v letech 1990 až 2015. Do loňského skonu výrazně ovlivnil svým pedagogickým působením na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy několik generací českých klavíristů. Kromě jiného byl oddaným interpretem skladeb Leoše Janáčka, a tak není divu, že hudba tohoto skladatele zněla i na čtvrtečním koncertu v písecké Trojici, hřbitovním kostele, nedaleko hrobu Otakara Ševčíka.

Aleš Briscein, Jihočeské klavírní kurzy 2025, 3. července 2025, Písek (zdroj Jihočeské klavírní kurzy)
Aleš Briscein, Jihočeské klavírní kurzy 2025, 3. července 2025, Písek (zdroj Jihočeské klavírní kurzy)

Dramaturgie večera a výkony, které zazněly, by směle mohly být ozdobou jakéhokoliv prestižního festivalu či komorního cyklu vážené hudební instituce. První polovinu otevřel Janáčkovou sonátou 1. X. 1905 klavírista a pedagog Petr Feldmann. V jeho pojetí Předtuchy zaznívaly kontrasty, varovné údery a závěrečné smíření, nevyhnutelná a očekávaná Smrt byla uměleckým vyústěním, naplněným dramatem, naléhavostí i elegičností. Janáčkovy ďábelské čtyři noty Feldmann výrazově precizně varioval a připravil obecenstvu silný zážitek.

S hlubokou propracovaností, soustředěním na detail a lahodným sytým hlasem přednesla mezzosopranistka Jana Hrochová písňové cykly Bedřicha Smetany a Bohuslava Martinů. Smetanovy Večerní písně jsou koncertní stálicí a zpěvák/zpěvačka jim musí vtisknout osobní výraz. Jana Hrochová, sólistka Národního divadla v Brně a zkušená písňová interpretka, vytvořila z každé písně malý hudební klenot, obdařený tu něhou a vroucností, tu dramatismem blížícím se až výrazu bardů. Nové slovenské písně Bohuslava Martinů jsou z jiného soudku. Martinů folklorní inspirace je zpěvačce blízká, v jedenácti písních předvedla svou širokou technickou a výrazovou škálu i herecký talent. V Povedz že mi, povedz upoutala legatovými frázemi, jako doma se cítila v energicky rytmizované Čo robíš, Hanka?, píseň Vysoko zornička obdařila lyričností. V každé písni Hrochová stvořila hudební příběh, dotvořený svébytným klavírním partem, který výborně zahrál Petr Feldmann.

Po přestávce to však přišlo! Janáčkův Zápisník zmizelého, zařazený na program i proto, že od jeho prvního provedení v Písku uplynulo sto let. Jako Janíček se představil tenorista Aleš Briscein, cikánku Zefku ztělesnila mezzosopranistka Michaela Zajmi, klavírního partu se ujal Pavel Voráček, sólový i komorní interpret a pedagog na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy. Působivý až intimní zážitek umocňovalo provedení ve specifickém prostoru s výbornou akustikou. Sluchový vjem, už tak pohlcující, byl ozvláštněn sborem znějícím z kůru, který dodal Janáčkově skladbě plasticitu.

Výborně zpívaly a v harmonickém souzvuku zněly sopranistky Kristina Beyhan a Linda Kunclová a mezzosopranistka Kateřina Březinová. Aleš Briscein je výtečným představitelem Janíčka, dokáže být něžný i důrazný, rozhodný i váhavě rozpolcený, za každých okolností však citlivý, zasažený spalující, vášnivou láskou.

Pavel Voráček, Michaela Zajmi, Aleš Briscein, Linda Kunclová, Kateřina Březinová, Kristina Beyhan (zdroj Aleš Briscein)
Pavel Voráček, Michaela Zajmi, Aleš Briscein, Linda Kunclová, Kateřina Březinová, Kristina Beyhan (zdroj Aleš Briscein)

Michaela Zajmi zase byla svůdnou cikánkou, smyslně si pohrávající s mladíčkem, který kvůli ní opouští rodinu i kraj, kde vyrostl. Svár mezi zakořeněností a omamující láskou Briscein vystihl velmi přesně, prožívali jsme s ním jeho citové vzplanutí, žasli nad jeho vroucností a oddaností. Oba představitelé dali do svého projevu dráždivou a neodolatelnou míru erotiky, která ozřejmuje a ospravedlňuje jejich cestu…

Klavírní part je rovnocennou složkou díla a klavírista musí naplnit jak velké plochy meziher, tak být pozorný v drobných mezihrách, které emocionálně dotvářejí zpěvní linku příběhu. Pavlu Voráčkovi, zkušenému janáčkovskému interpretovi, se to podařilo, jeho hra výborně doplňovala, vedla i propojovala všechny části skladby. Velkých ovací se dostalo všem interpretům, největší ohlas však asi přece jen měl Aleš Briscein, který obdivuhodně (vezměme v úvahu, že na konci náročné sezony) „vystřihl“ závěrečný vysoký tón v takové síle a trvání, že publikum propuklo v jásot jako na nějakém proslulém operním festivalu.

TAGGED:Aleš BrisceinJana HrochováMichaela ZajmiPavel VoráčekPetr Feldmann
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ari Dvořáků, Bennewitzovo kvarteto (foto Libor Galia) Festival Věčná naděje vyhlásil 3. ročník skladatelské soutěže
Next Article Kajetán – Dětský sbor opery DJKT (zdroj Divadlo J. K. Tyla Plzeň) Dětský operní sbor Kajetán z Plzně si přivezl čtyři zlaté medaile z prestižní soutěže v Dánsku
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up