Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Od pokory k extázi. Duchovní dimenze a technická dokonalost v podání Collegia Vocale 1704
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenze

Od pokory k extázi. Duchovní dimenze a technická dokonalost v podání Collegia Vocale 1704

Ve středu 19. června 2025 zazněl v rámci festivalu Smetanova Litomyšl koncert duchovní hudby v podání ansámblu Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse. Program, sestavený z vokálních děl Jana Dismase Zelenky a Johanna Sebastiana Bacha, vytvořil most mezi dvěma mistry barokní expresivity a potvrdil renomé ansámblu jako jednoho z předních evropských interpretů hudby 17. a 18. století.

Hrubá Blanka
Published: 20/06/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Ilustrační foto (zdroj Smetanova Litomyšl)
Ilustrační foto (zdroj Smetanova Litomyšl)

Večer otevřela raná Zelenkova kompozice Statio quadruplex pro Processione Theophorica, ZWV 158, která je dnes považována za jeden z nejvýznamnějších novodobých objevů, protože se jedná o pravděpodobně nejstarší dochovanou skladbu tohoto autora, vzniklou kolem roku 1709 k slavnosti Božího Těla. Každá ze čtyř částí (Misericordia tua, Exaudi, Domine, Quiescat ira tua, Domine, Da pacem, Domine) přinesla v úvodu koncertu samostatná zastavení v modlitbě i ve zvuku. Již od prvních tónů se Zelenkova hudba rozlévala z nejintimnějších poloh do strhujících osmihlasých peřejí, jejichž harmonická originalita dalece přesahovala dobu svého vzniku.

Jako meditační most mezi Zelenkovými díly zaznělo moteto Johanna Sebastiana Bacha Komm, Jesu, komm, BWV 229, napsané pro dva čtyřhlasé sbory. Ansámbl se v této dvoudílné skladbě rozezněl v jasně vystavěné polyfonní struktuře, kterou Václav Luks doslova hnětl jako vokální hmotu – od znělých monumentálních bloků až po závěrečnou niternou pokoru, v níž zpěváci prokázali výjimečnou schopnost vytvářet koncentrované napětí.

Třetí zastavení večera – výběr ze Zelenkových Responsorií pro Hebdomada sancta, ZWV 55 z roku 1723 – navázalo na komornější polohu. V šesti čtyřhlasých responsoriích zachoval ansámbl ve volbě tempa, dynamiky i artikulace liturgickou prostotu, která zároveň nesla hluboký emocionální náboj velikonočního dramatu. Výsledný tvar vznikal jako pečlivě vrstvená freska – od plného sborového rozmachu až po intimní sólová tria. V těchto pasážích vyzněla nejen mistrná práce s vyvážením jednotlivých hlasových složek, ale i cit pro gradaci a intimní závěry, které v prostoru chrámu doznívaly s téměř rituální silou (Sepulto Domino).

Závěr koncertu patřil jednomu z nejrozsáhlejších Bachových motet Jesu, meine Freude, BWV 227. Plastické aranžmá zde vystoupilo do popředí jak v pevných homofonních blocích, tak v lehce modelovaných triích, která v kontrapunktickém tkanivu rozehrála spirálu duchovního putování. Potvrdila se zde mistrovská práce ansámblu s textem, rytmem i dynamikou. Zvukově intimní doprovod prostřednictvím varhanního pozitivu (Pablo Kornfeld), kontrabasu (Luděk Braný) a violoncella (Hana Fleková) umožnil vyniknout náročným vokálním partům napříč celým koncertem. Průzračnost jejich hry vytvářela nenápadný, ale pevný základ, na kterém mohl sbor plně rozvinout jemné dynamické odstíny.

Koncert Collegia Vocale 1704 ukázal nejen vysokou interpretační úroveň, ale i dramaturgickou citlivost, s níž byl vystavěn. Večer se rozevřel od čtyřhlasé pokory k osmihlasé mohutnosti, prošel dvojím sborovým dialogem, navrátil se ke komorní reflexi a vyvrcholil pětihlasou klenbou. Tento zvukový oblouk přirozeně propojil světy dvou výrazných barokních skladatelů, kteří prostřednictvím vlastního hudebního jazyka vykreslili škálu emocí – od sevřené pokory až po vzepjaté projevy duchovní extáze.

Collegium Vocale 1704: Zelenka – Bach
19. června 2025, 18:00 hodin
Piaristický chrám Nalezení sv. Kříže, Litomyšl

Program:
Jan Dismas Zelenka: Statio quadruplex pro Processione Theophorica, ZWV 158 (I. Misericordia tua, II. Exaudi, Domine, III. Quiescat ira tua, Domine, IV. Da pacem, Domine)
Johann Sebastian Bach: Komm, Jesu, komm, BWV 229
Jan Dismas Zelenka: Responsoria pro Hebdomada sancta, ZWV 55 (výběr: Tristis est anima mea, In monte Oliveti, omnes amici mei, Caligaverunt oculi mei, O vos omnes, Sepulto Domino)
Johann Sebastian Bach: Jesu, meine Freude, BWV 227

Účinkující:
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704
Václav Luks – dirigent

TAGGED:Collegium Vocale 1704Hana FlekováLuděk BranýPablo KornfeldSEZSmetanova LitomyšlVáclav Luks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article YAV – Movements of Soul (foto Sinah Osner) Tanec Praha 2025 (3): Nadnárodní ikona YAV
Next Article Oskar Nedbal: Polská krev (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena) Polská krev v Teplicích přesvědčila po všech stránkách – pěvecky, herecky i orchestrálně
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up