Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jihlava zažila premiéru KoresponDance – tanec a cirkus ovládly Mahlerův park
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Jihlava zažila premiéru KoresponDance – tanec a cirkus ovládly Mahlerův park

Festival současného tance, hip hopu a nového cirkusu KoresponDance letos poprvé zavítal do Jihlavy. Ve čtvrtek 5. června 2025 zde odstartoval třináctý ročník. Ten bude následně pokračovat 23. června ve Žďáře nad Sázavou, kde festival vyvrcholí třídenním programem v prostorách žďárského zámku v červenci. Finální zastávkou KoresponDance se pak stane Nové Město na Moravě 11. září.

Coufalová Viktorie
Published: 13/06/2025
Share
9 Min Read
SHARE
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)

V Jihlavě se většina programu odehrávala v parku Gustava Mahlera, který ožil současným pohybovým uměním i navzdory zatažené obloze a občasnému mrholení. Počasí sice nebylo zcela přívětivé, ale atmosféru to neoslabilo – právě naopak. Program do parku přilákal nejen pravidelné návštěvníky, ale i náhodné kolemjdoucí, kteří se zastavovali u neobvyklého ruchu a živých scén tance a akrobacie. Spontánnost a otevřenost veřejného prostoru dodala celé akci dynamiku, která je pro KoresponDance charakteristická.

Jihlavský program zahájil workshop v DIODu s názvem V závěsu, který vedla performerka a akrobatka Stéphanie N’Duhirahe. Zaměřila se v něm na práci s tělem v prostoru, konkrétně na vnímání pohybu v momentě, kdy tělo ztrácí oporu o zem. Workshop byl určen především seniorům ve věku 60+, již mají chuť se hýbat a nebojí se objevovat neznámé.

Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (Marie Kinsky, foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (Marie Kinsky, foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)
Festivalový den KoresponDance v Jihlavě (foto Alena Češková)

Odpoledne patřilo také koncertu kapely DAMAR, v jejímž složení se představili Duronjic Predrag (kytara, zpěv), Matěj Heinzl (klarinet, saxofon, zpěv) a Vojtěch Vasko (kontrabas). Jejich hudba posluchače zavedla na poutavou cestu do rozmanitých koutů Balkánu, kde se mísí hloubka tradice s živostí lidových rytmů. Zazněl nejen melancholický sevdah z Bosny, který dokáže vyprávět příběhy plné emocí a nostalgie, ale také pulzující taneční rytmy Makedonie, Bulharska a Rumunska, jimiž rozproudili atmosféru a dodali ponurému odpoledni energii.

Právě zvuk kapely přilákal do parku i spoustu náhodných kolemjdoucích, kteří neměli o konání festivalu KoresponDance ponětí. Jejich zvědavost obohatila obecenstvo o nové tváře a dodala prostoru živost a otevřenost. Ve vystoupení DAMARu se tradice propojovala s moderním přístupem a muzikanti vytvářeli prostor, který nejen okouzlil uši, ale zároveň vzbuzoval chuť se nechat unést rytmem a pohybem. Dynamická energie kapely přirozeně navodila atmosféru, jež publikum připravila na další vystoupení – performanci Any a Vincenta.

Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)

Nový cirkus ve veřejném prostoru
Vystoupení Any Jordão a Vincenta Kollara (umělecké dvojice s portugalskými a německými kořeny) Tělo a jiné objekty se během dne odehrálo hned dvakrát. První uvedení, které začalo v 17:00, navzdory zamračené obloze a větru naznačujícímu blížící se déšť, vneslo do prostoru parku nečekanou lehkost. Duo performerů svým soustředěným klidem a hlubokým napojením navodilo téměř meditativní atmosféru. Jejich vzájemná důvěra se přelévala do improvizace, která plynula s jemností, hravostí a neokázalou precizností.

Ana se v průběhu představení zavěsila do vzduchu pouze za vlastní vlasy a předváděla akrobatické sekvence, které braly dech. Diváci – malí i velcí – s nimi doslova kolísali a dýchali. Dětští pozorovatelé lapali po dechu a s bezprostředností sobě vlastní komentovali každý nový pohyb, jako by sledovali kouzelnické číslo. Jejich nadšení přecházelo i na dospělé, již fascinovaně přihlíželi tomu, jak silné, a přitom křehké může být sdělení skrze tělo. Každý drobný pohyb se stával společným prožitkem. Křehkost a jemnost jejich choreografie působily v kontrastu s okolním městským ruchem, který jako by na chvíli ustoupil. Park Gustava Mahlera se proměnil v ostrov ticha a soustředění – a v jeho středu stáli Ana a Vincent. Divákům připomněli, že i v nejistotě počasí a obyčejného dne lze vytvořit prostor pro krásu a poetiku oslovující každého – bez ohledu na věk či předchozí zkušenost se současným uměním.

Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)

Slovy diváků i interpretů
Jedna z divaček shrnula svůj dojem z představení několika slovy: „Křehkost v objevování, zkoumání, svoboda.“ Přiznala také, že ji překvapil nečekaně vtipný závěr celé performance, který jemně uvolnil napětí.

Na dvě otázky, jež jsem performerům položila po skončení prvního představení, odpovídali s klidem a přirozeností, přesně odrážející náladu jejich vystoupení.

Ana na otázku, jak se dostala k technice hair hanging, odpověděla, že ji poprvé zahlédla u přátel před dvěma až třemi lety a okamžitě v ní vzbudila zvědavost. Požádala Vincenta, aby ji zkusil zvednout pouze za vlasy, a samotný fyzický prožitek popsala jako velmi intenzivní. Měla pocit, že cítí, jak je její kůže „těžkým batohem“. Přestože se s tímto způsobem visení pojí i bolest, pro Anu je právě kombinace bolesti a svobody něčím fascinujícím. Vnímá ji jako způsob, jak se co nejvíce přiblížit pocitu letu. „Myslím, že každý někdy chce létat a tohle je ten nejbližší způsob, jak se k tomu dostat,“ dodala.

Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)

Vincent doplnil, že jejich tanec vnímá jako symbol schopnosti nechat věci plynout, uvolnit se a oprostit se od ega. V pohybu hledá opravdovost a přítomnost, nikoli efektní výraz. A co by si přáli, aby si diváci z jejich vystoupení odnesli? Ana mluvila o harmonii, schopnosti spolu fungovat, naslouchat a být v prostoru přítomní nejen fyzicky, ale i duševně. Vincent souhlasně doplnil, že pro něj je nejdůležitější opravdové naslouchání druhému i sobě. Jejich vystoupení tak nepůsobilo jen jako artistická podívaná, ale opravdu spíš jako pozvání ke zpomalení.

V pauze mezi představeními proběhl workshop Akrobacie na zemi. Na něm se experimentovalo s rovnováhou, spojením váhy a protiváhy, cirkusu a akrobacie. Stéphanie N’Duhirahe rozproudila park smíchem, který se ozýval od všech účastníků.

Druhé představení muselo být kvůli nepřízni počasí o pár minut odloženo, ale nakonec se přece jen uskutečnilo. Jihlava tak ještě na krátkou chvíli pocítila pulzující energii festivalu KoresponDance. Ti, kdo nestihli vystoupení Any a Vincenta Kollara, se mohou těšit nejen na jeho reprízu, ale i na další zajímavá vystoupení během KoresponDance ve Žďáře nad Sázavou. Tam bude hlavní část festivalu probíhat od 11. do 13. července.

Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar – Tělo a jiné objekty (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Ana Jordão a Vincent Kollar (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N'Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
Workshopy se Stéphanie N’Duhirahe (foto Alena Češková, KoresponDance 2025, Jihlava)
TAGGED:Ana JordãoKoresponDanceStéphanie N'DuhiraheVincent Kollar
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Filharmonie Brno (zdroj Filharmonie Brno) Filharmonie Brno představí veřejnosti svou 70. sezonu v historické tramvaji
Next Article Národní divadlo Brno hledá tanečnice do opery Káťa Kabanová
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up