Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tanec Praha 2025 (1): Africký Mosambik bořící stěny pražského Ponce
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Tanec Praha 2025 (1): Africký Mosambik bořící stěny pražského Ponce

Když se řekne Mosambik, vybaví se mi automaticky Afrika. Zeměpisnou polohou to ale taky bohužel končí a nedělám si iluze, že jen u mě. Ne náhodou se konflikt, který v Mosambiku od roku 2017 probíhá, nazývá „zapomenutá válka“. Média o ní téměř mlčí, neprobíhají proti ní protesty ani se nepořádají potravinové sbírky. Není to válka v pravém slova smyslu, je to genocida motivovaná pravděpodobně nábožensky (islamistické povstání v nejsevernější provincii Cabo Delgado) i materiálně (teroristické útoky na oblasti, na jejichž území je naleziště nerostných surovin a jiných hodnotných komodit).

Hrabalová Veronika
Published: 11/06/2025
Share
6 Min Read
SHARE
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)

Politická nestabilita, terorismus, chudoba i přírodní živly jsou jedněmi z hlavních důvodů odchodu obyvatel z této východoafrické země. Odchod je ale pouze prvním (ne ale méně odvážným) krokem. Co se děje poté, co cítí člověk, jenž opouští svou zemi? Kam tihle lidé jdou, čemu věří a co se odehrává uvnitř jejich myslí? Pochopí asi jen ten, kdo byl násilně vysídlen nebo přinucen opustit svou vlastní zemi, komunitu, kulturu i tradice.

O tom všem je Vagabundus – projekt Idia Chichavy (mosambického tanečníka a choreografa), který byl v rámci festivalu Tanec Praha uveden ve 3 reprízách. Dohromady třináct tanečníků, tanečnic i zpěváků a zpěvaček na jevišti zhmotňuje rozdílnost a zároveň možnost koexistence tradic s novými současnými tanečními prvky. Přináší svůj vlastní pohled na exotiku jejich země, propojují diváky, upozorňují na úskalí globalizace, migrace, kosmopolitní společnosti, ale především obsahují nevídanou energii, radost, vibraci a pocit sdílení svého příběhu s diváky v sále. Sdílení kulturních kořenů a tradic přetrvávající v mladých lidech je jedním z témat, jež choreografií prostupují.

Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)

Tanečníci se pohybují jako jedna masa, jedno tělo. Funkčním principem, na němž je Vagabundus postaven, je prolínající se začleňování a vyčleňování jedince z této masy. Princip, který mě vede k úvaze nad individualismem a v jeho protikladu stojící komunitností a bytí součástí většího celku. Je člověk prchající ze země svébytnou individualitou? Nebo jen kusem, číslem z množiny, bez důrazu na jeho osobní individuální příběh? Potřebuje svou komunitu? A na kolik balanc mezi integritou a socializací tvoří spokojenost lidské bytosti (ať už je v krizové nebo pohodlné životní situaci)?

Lze lidské subjektivní prožitky vůbec někomu sdělit, nebo jsme na ně skutečně sami a nikdo není schopen nás plně pochopit? Asi ne ve stech procent, nicméně v případě sdílení kultury země původu bude komunita silným činitelem.

Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)

Choreografem Vagabundu je Idio Chichava – tvoří jej tak, aby byl věrný charakteru tanečníků, s nimiž pracuje. Není tedy divu, že Vagabundus je živelný, hlasitý, dynamický a vokálně-taneční často se měnící tvar. Využívá již zmíněnou masu a její sílu. Jednoduchý pohyb znásobený třináctkrát vytváří monumentalitu pohybu, která ve spojení s hlasitým hlasovým doprovodem působí až sakrálním dojmem. V okamžiku, kdy pode mnou vibruje i židle, na níž sedím, mě napadá, že by Vagabundu slušel prostor středoevropského chrámu, který by zážitek svou akustikou dokázal ještě posílit. Kontrast mezi divokostí a pravidly, na nichž sakrální stavby stojí, by posílil rozdílnost, ale také umocnil jeho efekt.

Zmnožování jednoduchého pohybu, kanonizace, ale i individuální taneční či pěvecký part jsou nejvýraznějšími způsoby práce, které pozoruji. Jednoduchost a opakovatelnost pohybu je zároveň vhodným principem pro zapojení diváka, k němuž především v závěru skutečně dochází. Nástroj, jenž má (jako u mnoha jiných komunitních projektů) potenciál vtáhnout do choreografie i nezúčastněné kolemjdoucí bez větší taneční zkušenosti.

Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)
Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková)

Vagabundus přináší kousek Afriky do Evropy, zároveň ukazuje barevnost, rozmanitost, sebejistotu i zranitelnost a v jejím protikladu sílu lidského těla. Je hravý, veselý, energický, ale i smutný a temný. Je mocný svou kompaktností a využitím těch nejsilnějších stránek jednotlivců i skupiny. Přináší hru i hluboko ukryté bolestivé emoce a servíruje je divákovi žijícímu v evropském blahobytu a bezpečí. Otevírá otázku boje člověka o své místo ve své zemi i mimo ni. A i když je Mosambik vzdálený tisíce kilometrů, na jeden večer byl na dosah ruky a nejen já jsem měla možnost být na chvíli jeho součástí na jevišti s tanečníky, jejichž hlas rozezněl minimálně jedno divadlo.

Vagabundus
Koncept a choreografie: Idio Chichava (MZ)
Účinkující: Açucena Chemane, Arminda Teimizira, Calton Muholove, Cristina Matola, Fernando Machaieie, Judite Novela, Martins Tuvanji, Mauro Sigauque, Nilégio Cossa, Osvaldo Passirivo, Patrick Manuel Sitoe, Stela Matsombe, Vasco Sitoe
Lighting design: Phayra Baloi

Psáno z reprízy 3. 6. 2025 v rámci festivalu Tanec Praha.

Idio Chichava – Vagabundus (foto Mariano Silva)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Mariano Silva)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Mariano Silva)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Mariano Silva)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
Idio Chichava – Vagabundus (foto Christian Altorfer)
TAGGED:Divadlo PonecIdio ChichavaTanec Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jan Schulmeister a Daniel Matejča (foto Tomáš Krist) Daniel Matejča a Jan Schulmeister spojili síly na novém albu s českými skladbami 20. století
Next Article Patrick Hahn (foto C&G Pictures) Strauss používá orchestr téměř jako herecké obsazení v divadelní hře, říká dirigent Patrick Hahn
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up