Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Deborah měla i hereckou jiskru, Amsterdam Baroque Orchestra & Choir se sólisty předávali během večera víru a naději
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Deborah měla i hereckou jiskru, Amsterdam Baroque Orchestra & Choir se sólisty předávali během večera víru a naději

Ton Koopman společně se svým Amsterdam Baroque Choir & Orchestra rozezněl v neděli večer 25. května 2025 Velký sál vídeňského Konzerthausu tóny skvostného oratoria Deborah Georga Friedricha Händla. Kompletní dílo zaznělo v tento večer v Konzerthausu vůbec poprvé. Koncert byl součástí 41. ročníku Mezinárodních hudebních slavností – Internationales Musikfest.

Nota Lenka
Published: 26/05/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠, 25. května 2025, Konzerthaus, Vídeň (zdroj Amsterdam Baroque Orchestra & Choir)
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠, 25. května 2025, Konzerthaus, Vídeň (zdroj Amsterdam Baroque Orchestra & Choir)

Händelovo ztvárnění lásky izraelského národa k Bohu

Oratorium Deborah Georga Friedricha Händla vzniklo v roce 1733 na libreto Samuela Humphreyese. Jedná se o druhé z oratorií na biblické téma v anglickém jazyce od roku 1727, kdy se Händel usadil v Anglii. Tematicky jde o vyjádření lásky izraelského národa k Bohu a válečné vítězství nad barbarskými utlačovateli, jehož ústřední postavou je Deborah, patrně jedna z nejpozoruhodnějších ženských postav Starého zákona.

Obsah
Händelovo ztvárnění lásky izraelského národa k BohuSólisté i sbor se v oratoriu skvěle doplňovali

Händel v oratoriu použil řadu motivů a témat ze svých předešlých děl a to mu umožnilo dokončit skladbu v relativně krátké době. Pozoruhodné jsou zejména propracované, okázalé a skvostné pěti- až osmihlasé sborové vstupy, podbarvené často třemi trumpetami a lesním rohem s tympány. Emoce vykreslující árie (například obě po sobě jdoucí árie Debory a Sisery ve druhém dějství) dokazují Händlovo mistrovství nejen na poli kompozičním, ale i hudebně-dramatickém a divadelním. Händlova kreativita a smysl pro děj se zrcadlí rovněž v komorním obsazení duetů až kvartetů, ve kterých se kromě sólistů představili i členové sboru (sopranistka Amelia Berridge jako Jaël, tenorista Kieran White jako Herald a basista Donald Bentvelsen jako Baalův kněz).

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠, 25. května 2025, Konzerthaus, Vídeň (zdroj Amsterdam Baroque Orchestra & Choir)
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠, 25. května 2025, Konzerthaus, Vídeň (zdroj Amsterdam Baroque Orchestra & Choir)

Sólisté i sbor se v oratoriu skvěle doplňovali

V hlavní roli Debory vystoupila vynikající belgická sopranistka Sophie Junker, specialistka na provádění Händlových děl, která nejen svým důstojným, přirozeně sebevědomým projevem, ale především krásou, čistotou rovného, intonačně přesného hlasu doslova ztělesnila starozákonní věštkyni. Skvělým partnerem jí byl kontratenorista Jakub Józef Orliński jako hlavní hrdina Barak vykonávající Debořinu vůli a proroctví. Oba umělci mají velmi příjemnou barvu hlasu, jejich technika je neomezená a umožňuje jim zvládat náročný part s nadhledem a dodat mu decentní jiskru hereckého projevu, tak akorát pro duchovní oratorium. Škoda, že mezzosopranistka Sophia Patsi měla tak krátký part v roli Sisery, neboť i ona disponuje dramatickým projevem a sametově zbarveným hlasem. Wolf Matthias Friedrich jako Barakův otec Abinoam působil zejména v prvním výstupu ve své roli lehce křečovitě. 

Velký dík a poklona patří vynikajícímu sboru, který se bezchybně zhostil náročných mnohahlasých partů, včetně všech tří jeho sólistů, kteří měli nelehkou úlohu v komorních obsazeních se sólisty. Rozdíl mezi sólistou a sborovým sólem byl znát, ale nikterak nerušil provedení díla.

Na Tonu Koopmanovi je vidět, že i po tolika letech koncertní praxe stále hudbou žije a že ho jeho profese baví. Muzikolog, varhaník a cembalista disponující mimořádnou virtuózní technikou, jež předvedl mimo jiné na konci druhého dějství v árii Baraka, se staré hudbě věnuje už desítky let a Amsterdam Baroque Choir & Orchestra řídí neuvěřitelných 46 let. Svou nezdolnou energií a nadšením inspiruje nejen hráče, ale i publikum.

Třídílné oratorium Deborah nepatří v plejádě Händlových děl k těm nejslavnějším, ale jedná se o pozoruhodné dílo zkušeného mistra s duší dramatika, které si rozhodně zaslouží pozornost na koncertních pódiích. Ostatně buďme vděční v dnešní bohapusté a stresuplné době za jakoukoliv připomínku lidských hodnot jako statečnost, odvaha, víra, čest, naděje a láska.

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠, 25. května 2025, Konzerthaus, Vídeň (zdroj Amsterdam Baroque Orchestra & Choir)
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠, 25. května 2025, Konzerthaus, Vídeň (zdroj Amsterdam Baroque Orchestra & Choir)

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah⁠⁠⁠⁠⁠⁠
25. května 2025, 19:00 hodin
Velký sál, Konzerthaus, Vídeň

Program
Georg Friedrich Händel: Deborah

Účinkující
Sophie Junker – soprán
Jakub Józef Orliński – kontratenor
Sophia Patsi – mezzosoprán
Wolf Matthias Friedrich – bas

Amsterdam Baroque Choir
Amelia Berridge – soprán
Kieran White – tenor
Donald Bentvelsen – bas

Amsterdam Baroque Orchestra
Ton Koopman – dirigent, cembalo

TAGGED:Amelia BerridgeAmsterdam Baroque Orchestra & ChoirDonald BentvelsenJakub Józef OrlińskiKieran WhiteSEZSophia PatsiSophie JunkerTon KoopmanWolf Matthias Friedrich
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ilustrační foto (zdroj Národní divadlo) Brittenův horor ožije na scéně Státní opery ve spolupráci studentů HAMU a JAMU
Next Article František Pokorný (zdroj frantisekpokorny.wz.cz) Ve věku 92 let zemřel choreograf František Pokorný
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up