Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Její pastorkyňa dostává novou tvář v Národním divadle
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyOperaPR Zprávy

Její pastorkyňa dostává novou tvář v Národním divadle

Její pastorkyňa, strhující drama o lásce, pýše, ale i o schopnosti odpustit to, co je stěží odpustitelné, je jednou z nejpůsobivějších a nejuznávanějších oper Leoše Janáčka. Národní divadlo ji nyní uvádí v novém nastudování v režii Calixta Bieita a pod hudebním vedením Stefana Veselky. Premiéry se konají 22. a 24. května 2025.

PRŠvecová Petra
Published: 19/05/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Národní divadlo (zdroj Národní divadlo)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Národní divadlo (zdroj Národní divadlo)

Drama Její pastorkyňa české spisovatelky Gabriely Preissové, které popisuje spletité vztahy v uzavřené vesnické komunitě, skladatele Leoše Janáčka hluboce oslovilo. S velkým soucitem i s citem pro drama hru sám upravil do podoby libreta, přičemž zachoval prozaickou formu, a stal se tak jedním z průkopníků opery zpívané v próze.

Samotná cesta opery k uznání ovšem nebyla jednoduchá. Janáček chtěl premiéru svěřit pražskému Národnímu divadlu, vedení ji však odmítlo, světová premiéra se tak v roce 1904 konala v Brně. V Národním divadle v Praze tak byla poprvé uvedena až o dvanáct let později, posléze byla nastudována ve Vídni (1918) a dalších metropolích. Právě Její pastorkyňa udělala z Leoše Janáčka světově uznávaného operního dramatika.

Opera Národního divadla nyní přichází s novým nastudováním tohoto Janáčkova díla. Režie se ujal světově uznávaný režisér Calixto Bieito, který má s Její pastorkyní již zkušenosti ze Stuttgartské opery (a který již v Národním divadle režíroval Janáčkovu Káťu Kabanovou). „Od mládí se cítím být velmi spjat s Janáčkovou hudbou a s českou kulturou vůbec. Kulturou, kterou z celého srdce obdivuji a zbožňuji. Její pastorkyňa zaujímá v mém životě velmi důležité místo. Dostala se mi do duše, když jsem ji hrál ve Stuttgartu. Je to už mnoho let, kdy jsem ji režíroval poprvé, ale vnitřní voda, která v této hudbě proudí, je stále živější a svěžejší než kdy jindy. Tentokrát jsem k Její pastorkyni přistoupil s estetickými změnami oproti stuttgartské produkci, ale cesta mezi láskou, vinou, šílenstvím, bolestí a vykoupením zůstává stejná. Doufám tedy, že jsem zůstal věrný své práci ve Stuttgartu a zachytil podstatu zpěváků v Praze – skutečných protagonistů této nádherné opery.“

Podle Stefana Veselky, norského dirigenta českého původu, má Janáček v této opeře jedinečný způsob spojení hudby a jednotlivých rolí. „Je to téměř jako film s rychlými a jasnými střihy z jedné scény do druhé, kdy Janáček svou hudbu destiluje do čistých emocí a jádra dramatu. A proto jeho hudba působí na diváky přímo a silně emocionálně,“ říká s tím, že obecně má k Janáčkovi silný vztah. „S Janáčkovou hudbou jsem se poprvé setkal jako malý chlapec, když mi doma rodiče pouštěli hudbu Dvořákovu, Smetanovu a Janáčkovu. Během studií jsem hrál všechny jeho klavírní skladby a později jsem dirigoval všechny jeho orchestrální skladby a mnoho oper. Mám tedy k jeho hudbě dlouhý a silný vztah. Cítím se proto velmi vděčný a poctěn, že nyní mohu dirigovat Její pastorkyni a debutovat zde v Národním divadle v Praze,“ dodává.

„Mým prvním setkáním s profesionální operou před více než 45 lety byl právě Leoš Janáček – byť šlo o jinou jeho operu, jako dobrovolný asistent režie jsem se podílel na Kátě Kabanové. Okamžitě mě fascinovalo Janáčkovo autentické a surové zobrazení lidské slabosti i velikosti. Jeho hudba s ostrou přesností vykresluje vývoj dramatu a vnitřní život postav,“ říká umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, podle nějž je logické, že Janáčkova Její pastorkyňa je uváděna v novém nastudování. „Naše poslední inscenace byla již dvacet let stará. Janáčkovy geniální opery si zaslouží stále nové interpretace a měly by mít stále své místo v našem repertoáru.“

„Je to skvělá příležitost interpretovat jednu z nejlepších českých oper s jedním z nejlepších světových režisérů,“ podotýká Jan Burian, generální ředitel Národního divadla.

V roli Jenůfy se představí Alžběta Poláčková, v roli Kostelničky Buryjovky Rosie Aldridge a Dana Burešová. Števu Buryju zpívá Martin Šrejma, jeho bratra Laca Klemeně Aleš Briscein a Peter Berger. Roli Stařenky Buryjovky ztvární Eva Urbanová.

Scénu pro Její pastorkyňu navrhla Anna-Sofia Kirsch, kostýmy Paula Klein.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa
Premiéry: 22. a 24. května 2025
Reprízy: 29. května, 6., 13. a 27. června 2025

Inscenační tým
Režie: Calixto Bieito
Dirigent: Stefan Veselka / Jan Chalupecký
Scéna: Anna-Sofia Kirsch
Kostýmy: Paula Klein
Sbormistr: Pavel Vaněk

Obsazení
Jenůfa: Alžběta Poláčková
Kostelnička Buryjovka: Rosie Aldridge / Dana Burešová
Laca Klemeň: Aleš Briscein / Peter Berger
Števa Buryja: Martin Šrejma
Stařenka Buryjovka: Eva Urbanová
Stárek: Jiří Hájek
Rychtář: Pavel Švingr / Zdeněk Plech
Rychtářka: Maria Kobielska
Pastuchyňa: Michaela Zajmi
Karolka: Jekatěrina Krovatěva
Jano: Marie Šimůnková
Barena: Magdaléna Hebousse

Sbor Národního divadla
Orchestr Národního divadla

TAGGED:Calixto BieitoNárodní divadloStefan Veselka
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ivo Kahánek (zdroj Třeboňská nocturna) Ředitelem Pražské konzervatoře byl jmenován klavírista Ivo Kahánek
Next Article Kühnův smíšený sbor (zdroj Police Symphony Orchestra) Nový projekt Kühnova smíšeného sboru CHOIR+ propojí soudobou hudbu s projekcemi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up