Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Skladatelská soutěž Generace 2025 z pohledu porotkyně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaPostřehySoudobá Hudba

Skladatelská soutěž Generace 2025 z pohledu porotkyně

Skladatelská soutěž Generace má v ČR nezastupitelné místo. V posledních letech se profiluje jako mezinárodní soutěž a zastupuje všechny čtyři státy Visegrádské čtyřky. Markéta Dvořáková se jako studentka skladby na Janáčkově konzervatoři v Ostravě i na Janáčkově akademii múzických umění v Brně soutěže zúčastňovala, letos poprvé na ni nahlížela z opačné strany – jako porotkyně.

Dvořáková Markéta
Published: 13/05/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Markéta Dvořáková (zdroj Markéta Dvořáková)
Markéta Dvořáková (zdroj Markéta Dvořáková)

Skladatelská soutěž Generace zachovává od počátku stanovené dvě kategorie – 1. kategorii do 30 let a 2. kategorii do 21 let – a každý skladatel může zaslat maximálně dvě skladby. Vybrané oceněné skladby pak bývají provedeny koncertně v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka. Skladatelé hradí pořadateli za každou přihlášenou skladbu účastnický poplatek, ovšem ceny jsou velmi pěkné. V první kategorii je první místo ohodnoceno 30.000 Kč, druhé 20.000 Kč a třetí 10.000 Kč. Ve druhé kategorii dostane vítěz 20.000 Kč, druhý oceněný 10.000 Kč a třetí 5.000 Kč. Dále je udělována Cena AHUV (Asociace hudebních umělců a vědců) nejlepšímu českému autorovi či autorce ve výši 15.000 Kč.

Letos se soutěže zúčastnilo celkem 54 autorů se 70 skladbami. 33 účastníků bylo z České republiky, 14 z Maďarska, 4 z Polska a 3 ze Slovenska. Také porota byla mezinárodní – ČR zastupovali Ivan Kurz (předseda poroty), Vít Zouhar, Slavomír Hořínka a Markéta Dvořáková, Maďarsko László Tihanyi, Polsko Aleksander Lasoń a Slovensko Jevgenij Iršai. Čestným předsedou byl zakladatel a dlouholetý předseda soutěže Milan Báchorek.

Všichni porotci se sešli v Ostravě 10. dubna 2025 (kromě Jevgenije Iršaie, který se ze zdravotních důvodů omluvil a poslal jen své hodnocení), zkonstatovali vysokou úroveň soutěžních skladeb a debatovali o nelehkém úkolu při bodování. Nakonec však obě kategorie získaly své první tři favority s největším počtem bodů. V kategorii do 30 let, která byla počtem účastníků oproti kategorii do 21 let více než dvojnásobná, pak porota udělila i dvě čestná uznání.

Daria Kukal Moiseeva (foto Michaela Pondělíčková)
Daria Kukal Moiseeva (foto Michaela Pondělíčková)

V mladší kategorii první dokonce 4 příčky obsadili účastníci z Maďarska. Vítězkou se stala Regina Sebestyén-Lázár, druhé místo obsadil Benedek Kováts-Szöcs, třetí Bátor Mátyás Bedö a čtvrté Nadin Varga. V těsném závěsu pak už byli hodnoceni i čeští účastníci Lucie Přádová, Kristy Ertl, Polák Maksymilian Cieślak a letošní nejmladší účastník Viktor Stocker, který studuje prvním rokem na Janáčkově konzervatoři v Ostravě obor akordeon a velmi úspěšně se účastní nejrůznějších akordeonových soutěží.

V kategorii do 30 let zvítězil Polák Milan Rabij, druhá byla studentka HAMU v absolventském ročníku Darja Moiseeva, která zároveň získala i Cenu AHUV pro nejúspěšnějšího českého autora. Třetí místo obsadil Maďar Matyás Papp. V této kategorii byla udělena i dvě čestná uznání pro Lukáše Janatu (ČR) a Patrika Oláha (HUN). Celá řada dalších jmen ale porotu zaujala a věřím, že se s nimi budeme v hudební praxi setkávat. Velmi dobře byli hodnoceni i čeští účastníci Benjamin Kotík, Lukáš Peloušek, Pavel Nesit, Haštal Hapka, Noemi Savková, Jakub Chráska, Marie Nečasová, Matěj Bartoň, Jakub Kub či Miroslav Baklík.

Ač jsou vítězná místa jen tři, jsem přesvědčena, že všichni zúčastnění získali mnohem více než jen ocenění nějakou cenou. Všichni na sebe mohou být pyšní, odevzdali svá díla, na kterých usilovně pracovali a dotáhli je do konečného tvaru. Už to je počin hodný uznání. Velice nás těší zájem ze strany účastníků soutěže a jejich vysoký počet nám dává zpětnou vazbu o tom, že je tato soutěž žádaná a důležitá pro rozvoj oboru. Je vidět, že i v době ovládané technologiemi, počítači a mobily se nevytrácí lidská kreativita. Možná naopak právě nabývá na síle a roste do krásy. Držme jí palce i do budoucích let.

TAGGED:Asociace hudebních umělců a vědcůMezinárodní hudební festival Leoše JanáčkaSEZSkladatelská soutěž Generace
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Taneční učitelé roku (foto Serghei Gherciu) Týden s tancem
Next Article Lucie Silkenová (foto Barbora Havlíčková) Hudební festival Antonína Dvořáka vyvrcholí dílem Carmina Burana
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up