Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dirigent Martin Peschík novým šéfem opery v Ústí nad Labem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyOperaZ domova

Dirigent Martin Peschík novým šéfem opery v Ústí nad Labem

V Severočeském divadle v Ústí nad Labem došlo na jaře 2025 k významným změnám. Po odvolání ředitele Miloše Formáčka k 16. dubnu 2025 byl vedením pověřen Tomáš Christian Brázda, od září 2024 člen dozorčí rady. Vedení operního souboru přebírá dirigent Martin Peschík (* 1981) – dirigent s dlouholetou zkušeností z české regionální operní scény.

redakce
Published: 07/05/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Martin Peschík (se svolením Martina Peschíka)
Martin Peschík (se svolením Martina Peschíka)

Martin Peschík vystudoval nejprve klavír na konzervatoři v Českých Budějovicích, následně dirigování na brněnské JAMU. Na českobudějovické scéně strávil velkou část své profesní dráhy – od roku 2001 tam působil jako dirigent a v letech 2008–2011 vedl operní ansámbl Jihočeského divadla jako šéfdirigent. Jeho kariéra zahrnuje spolupráci s předními českými i zahraničními orchestry, včetně Národního divadla v Brně, Moravské filharmonie Olomouc či Severočeské filharmonie Teplice. V repertoáru má přibližně 80 oper, operet, muzikálů a baletů. Peschík dále působil v Západočeském symfonickém orchestru v Mariánských Lázních, a to nejprve jako ředitel (2011–2016), později jako šéfdirigent (2016–2021), od prosince 2024 je pověřeným ředitelem tohoto orchestru, poté co na toto místo rezignoval skladatel a klavírista Jan Dušek. Orchestr povede Peschík do té doby, než z řádného výběrového řízení vzejde nový ředitel.

Jeho jméno však není ústeckému publiku neznámé. V Severočeském divadle vystupoval Peschík řadu let jako hostující dirigent, a lze říct, že do nové role vstupuje s dobře zmapovaným terénem i navázanými kontakty. Otázkou zůstává, nakolik bude novému šéfovi umožněno formovat soubor podle své umělecké vize. Do ústeckého divadla, které jako jediné v republice funguje ve formě společnosti s ručeným omezeným, přichází v době, kdy instituce prochází nejen personální obměnou, ale především hlubokou restrukturalizací – od ledna 2025 se jejím výhradním vlastníkem stalo město Ústí nad Labem, které zároveň přebírá i plnou finanční zodpovědnost. Odkoupilo tak za 79 milionů korun zpět druhou polovinu společnosti, kterou od roku 2012 vlastnil a později i financoval Ústecký kraj. Radnice deklarovala ochotu poskytnout roční příspěvek ve výši 70 milionů korun, tedy dvojnásobek dosavadního příspěvku města. S tím ale přichází i očekávání větší efektivity, přehlednosti a práce s diváckou základnou – a právě v této situaci bude muset nové vedení hledat rovnováhu. Náměstkyně primátora Věra Nechybová podotkla, že se změnami zřizovatele bude nutné upravit společenskou smlouvu s divadlem a vyslovila žádost, aby se veškerá prezentace divadla veřejnosti více zmodernizovala a stala se „trošičku poplatnější době„.

K tomu se přidávají praktické výzvy: technická infrastruktura – elektroinstalace a kanalizace jsou na hranici životnosti, v letošní sezóně muselo divadlo například improvizovaně řešit havárii osvětlení a půjčovat si techniku, aby bylo možné odehrát plánované inscenace. Prostor pro investice do skutečně uměleckého růstu tak bude omezený – alespoň v nejbližším horizontu. Martin Peschík tak nestojí jen před klasickou uměleckou výzvou – tedy jak vtisknout souboru čitelnou uměleckou identitu – ale i před úkolem navigovat operní ansámbl v době zvýšených očekávání, omezených prostředků a boje o návštěvnost.

TAGGED:Jihočeské divadlo České BudějoviceMartin PeschíkSeveročeské divadlo Ústí nad LabemSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Výstava zachycující Průřez historií a vývoj Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka v prostorách ostravského magistrátu na Prokešově náměstí (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka) Nová výstava na ostravské radnici ukazuje vývoj Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka
Next Article Podcast Plus Hany Polanské: Emoce a kontroverze kolem Taneční a pohybové výchovy na základních školách
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up