Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Koncert v zóně stínu – Masonův Šostakovič mezi notami a režimem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaNovinkyRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Koncert v zóně stínu – Masonův Šostakovič mezi notami a režimem

Britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht si tentokrát vybral jako Album týdne novou nahrávku Druhého violoncellového koncertu Dmitrije Šostakoviče a Violoncellové sonáty Benjamina Brittena v podání Sheku Kanneh-Masona, Sinfonia of London pod vedením Johna Wilsona. Za klavírem slyšíme Isata Kanneh-Mason.

Lebrecht Norman
Published: 27/04/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Shostakovich: Cello Concerto No. 2; Britten: Cello Sonata (zdroj Decca)
Shostakovich: Cello Concerto No. 2; Britten: Cello Sonata (zdroj Decca)

Druhý violoncellový koncert Dmitrije Šostakoviče si nikdy nezískal takovou oblibu publika ani uznání sólistů jako jeho předchůdce. Premiéra proběhla na skladatelovy šedesáté narozeniny během koncertu, při němž byl vyhlášen Hrdinou socialistické práce. Koncert sám působí rozpolceně, a to nejen v poselství samotném, ale i v rovnováze mezi sólistou a orchestrem. Violoncello je nejednou ponecháno, aby bloudilo samo, zatímco orchestr nečinně vyčkává. Jako by šlo o skrytou narážku na povahu socialistické práce.

Mstislav Rostropovič, pro kterého byla skladba napsána, první nahrávku zcela zkazil a dílo se z toho do jisté míry nikdy nevzpamatovalo. Každá stránka partitury vyžaduje od sólisty plné nasazení – ale k čemu vlastně? Objevují se odkazy na úspěšný První koncert i opakované vsuvky skladatelových německých iniciál DSCH, jako by Šostakovič nesměle přiznával: „Tohle je o mně, o mých trápeních, o něčem, co nesmím vyslovit.“

Sheku Kanneh-Mason překonává všechny nástrahy s radostí, která je téměř hmatatelná. Jeho hluboké zaujetí hudbou je nepřehlédnutelné a jeho neúnavná energie umožňuje posluchači odfiltrovat vše nepodstatné a nechat se unést genialitou skladatele na vrcholu tvůrčích sil. Sinfonia of London pod vedením Johna Wilsona poskytuje precizní doprovod, v zasněném finále se tiše stáhne do pozadí, aby pak s naprostou přesností vystřelila řízené výbuchy energie. Myslím, že jsem si tento koncert nyní zamiloval ještě víc.

Se svou sestrou Isatou Kanneh-Mason přináší Sheku svěží a lyrické interpretace Brittenových a Šostakovovičových violoncellových sonát – první zní nečekaně uvolněně, druhá se něžně rozplývá na louce plné folklórních nápěvů. Pokud by to někomu připadalo jako slabší závěr, nenechte se zmýlit. Album je jako celek soudržné a plné výtečné muzikálnosti. Jedinou slabinou je absence širšího historického rámce – obě skladby se zrodily v laboratoři tragických společenských experimentů. Něco z této souvislosti by bylo záhodno zmínit – byť jen v průvodním textu na obalu.

Shostakovich: Cello Concerto No. 2; Britten: Cello Sonata

Dmitrij Šostakovič: Violoncellový koncert č. 2 G dur, Op. 126: I. Largo, II. Allegretto, III. Allegretto
Benjamin Britten: Violoncellová sonáta C dur, Op. 65: I. Dialogo. Allegro, II. Scherzo-Pizzicato. Allegretto, III. Elegia. Lento, IV. Marcia. Energico,V. Moto perpetuo. Presto
Dmitrij Šostakovič: Violoncellová sonáta d moll, Op. 40: I. Allegro non troppo – Largo, II. Allegro, III. Largo, IV. Allegro

Sheku Kanneh-Mason – violoncello
Isata Kanneh-Mason – klavír
Sinfonia of London
John Wilson – dirigent

Label: Decca
Datum vydání: 9. května 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

TAGGED:John WilsonSEZSheku Kanneh-MasonSinfonia of London
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Martin Šrejma, Anna Nitrová, 14. dubna 2025, Festival hudebního divadla OPERA, Stavovské divadlo, Praha (zdroj Festival hudebního divadla OPERA, foto Daniel Jäger) Operní panorama Heleny Havlíkové (518) – Bláznivý svatební den z Ostravy
Next Article zuš Týn nad Vltavou – logo Týn nad Vltavou vyhlásil konkurz na ředitele ZUŠ Karla Komzáka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up