Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Léčitel? Génius či podvodník? Český rozhlas Vltava uvede Haasovu operu Šarlatán
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyOperaPR ZprávyZ domova

Léčitel? Génius či podvodník? Český rozhlas Vltava uvede Haasovu operu Šarlatán

Český rozhlas Vltava uvede v sobotu 22. března ve 20:00 v pořadu Operní večer rozhlasovou premiéru opery Šarlatán z Národního divadla Moravskoslezského. Záznam opery bude k poslechu na webových stránkách stanice Vltava nebo v aplikaci mujRozhlas ještě 30 dní po premiéře.

PRSpisarová Renáta
Published: 25/03/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Pavel Haas: Šarlatán (zdroj Národní divadlo Moravskoslezské, Český rozhlas Vltava, grafika: Ján Kurinec)
Pavel Haas: Šarlatán (zdroj Národní divadlo Moravskoslezské, Český rozhlas Vltava, grafika: Ján Kurinec)

„Ať doba dobrá, nebo zlá, na rtech měj stále smích. Do pláče vždycky času dost v hodinách posledních,“ zpívají kumpáni z kočovné družiny doktora Pustrpalka v opeře Šarlatán Pavla Haase. Tato slova lze považovat za celoživotní krédo skladatele, který byl proslulý svou dobromyslnou povahou, výjimečným talentem a pracovitostí. Svého optimismu se Pavel Haas nevzdal ani v době německé okupace, kdy musel jako Žid čelit ponižování a hořkému osudu. Téměř tři roky byl internován v nelidských podmínkách terezínského ghetta. Jeho život společně se statisíci dalších vyhasl v plynových komorách koncentračního tábora v Osvětimi v říjnu roku 1944.

První a zároveň poslední opera Pavla Haase završuje v Ostravě třídílný cyklus Opery terezínských skladatelů. V Divadle Antonína Dvořáka se tak v aktuální sezóně udál další unikátní počin a Český rozhlas byl u toho. Na repertoáru Národního divadla moravskoslezského se objevilo tragikomické jevištní dílo z roku 1937 – Šarlatán.

Svou vytouženou operu komponoval Pavel Haas tři roky a hudební i dějovou pestrostí zaujala publikum už před 86 lety, kdy se dávala na tuzemské scéně poprvé a naposledy. Libreto si skladatel Pavel Haas napsal sám a inspirací mu byl román o kočovném lékaři, kterého pojmenoval Pustrpalk. Byl léčitelem? Géniem? Charismatickým podvodníkem? V závěru už jen vychloubačným zhýralcem? Vším najednou.

Haas svou operou vzdává holt cechu lazebníků, plnokrevnému životu potulných ranhojičů i milostné vášni hlavního hrdiny. Tím se stal na představení 2. února 2025 barytonista Pavol Kubáň, který, jak sám v Operním večeru potvrzuje, nesejde za celou dobu z jeviště a možná i proto je tato role v jeho dosavadní kariéře tak výjimečná. Půvabnou partnerkou je mu sopranistka Kateřina Hebelková (Amaranta). Hudebního nastudování Šarlatána se ujal dirigent Jakub Klecker. I ten bude hostem Operního večera a poukáže na Haasovu partituru plnou jarmarečních písní, kupletů, městského folklóru, ale i hudbu filmovou s názvuky jazzu i inspirace hudbou Janáčka, Martinů nebo Stravinského.

Pavel Haas: Šarlatán – Ivana Ambrúsová, Pavol Kubáň (zdroj Národní divadlo moravskoslezské, foto Martin Popelář)
Pavel Haas: Šarlatán – Ivana Ambrúsová, Pavol Kubáň (zdroj Národní divadlo moravskoslezské, foto Martin Popelář)

Hostem po „rozhlasovém představení“ bude muzikolog Ondřej Pivoda, který poodhalí osobní rovinu života Pavla Haase, jeho úzký vztah s bratrem Hugem Haasem nebo Soňou Jakobsonovou i samotnou cestu operního díla od první komunikace s romanopiscem Josephem Winklerem až po úspěšnou premiéru v Brně v roce 1938.

V závěru Operního večera promluví Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, který upozorní na aktuálnost Šarlatána v souvislosti s dnešními léčitelskými praktikami, ale hlavně poukáže na skutečnost, že operní díla Hanse Krásy, Viktora Ullmanna a Pavla Haase byla v Ostravě uvedena jako alespoň částečné splacení dluhů a křivd nedávné minulosti.

TAGGED:Český rozhlas VltavaNárodní divadlo moravskoslezské
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Barry Douglas, Prague Philharmonia, 23. března 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Prague Philharmonia, Ivan Malý) Beethoven s ruční brzdou. Douglasova dynamika zmátla orchestr i publikum
Next Article Steven Isserlis (foto Tom Miller) Filharmonie Brno tento týden: Steven Isserlis a jedna z nejnáročnějších symfonií 20. století
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up