Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Bruchův houslový koncert je pro mě srdcovou záležitostí, říká houslista Jan Novák
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRozhovory

Bruchův houslový koncert je pro mě srdcovou záležitostí, říká houslista Jan Novák

Mladý a úspěšný český houslista Jan Novák na sebe upozornil především svojí účastí na loňském ročníku soutěže Pražské jaro, kde získal nejen 2. místo, ale i diváckou cenu, cenu za nejlepší provedení skladby zkomponované pro tuto soutěž, cenu pro nejúspěšnějšího a nejmladšího českého účastníka a mnoho dalších ocenění. Letos se zapojuje do projektu Rok na čtyři doby, v rámci něhož vystoupí 5. března 2025 spolu s orchestrem Česká sinfonietta v mladoboleslavském Škoda Muzeu. Na koncertě zazní skladby od Miloše Boka, Gioacchina Rossiniho, Petra Iljiče Čajkovského a Maxe Brucha – sólového partu v jeho Koncertě pro housle a orchestr č. 1 se ujme právě Jan Novák. Před koncertem nám zodpověděl pár otázek nejen o hudbě.

Petišková Kristýna
Published: 26/02/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Jan Novák (foto se souhlasem Jana Nováka)
Jan Novák (foto se souhlasem Jana Nováka)

Na březnovém koncertě s Českou sinfoniettou zahrajete Bruchův první houslový koncert. Jaký máte k tomuto skladateli či přímo k této skladbě vztah?
Bruchův houslový koncert je pro mě srdcovou záležitostí. Poprvé jsem jej začal studovat před třemi lety a od té doby se k němu rád vracím. Nyní se těším na jeho provedení společně s Radkem Baborákem a Českou sinfoniettou. Velkou inspirací a zároveň důvodem, proč jsem si přál tento koncert hrát, byla nahrávka Pinchase Zukermana s Izraelskou filharmonií pod taktovkou Zubina Mehty. Tato interpretace je pro mě nepřekonatelná a snažím se k ní alespoň přiblížit.

Zaměřujete se výhradně na klasickou hudbu, nebo hrajete i jiné styly?
Hraji převážně klasickou hudbu, ale občas narazím na povedenou úpravu nějaké populární skladby, což je vždy příjemné zpestření – jak pro mě jako interpreta, tak i pro posluchače.

Jaká hudba je vám nejbližší a hraje se vám nejpřirozeněji? A jaká hudba je pro vás naopak těžší na uchopení?
Nejraději a zároveň nejlépe se mi hraje i poslouchá hudba klasicismu a romantismu. Mezi mé nejoblíbenější skladatele patří Brahms, Dvořák, Smetana, Beethoven, Mozart a mnoho dalších. Naopak hudba 20. století je pro mě často výzvou, ale ani té se nevyhýbám – právě naopak, snažím se jí věnovat o to více.

Jan Novák (foto se souhlasem Jana Nováka)
Jan Novák (foto se souhlasem Jana Nováka)

Na jaké housle hrajete? Vyhovují vám, nebo vás i v něčem limitují?
Od svých dvanácti let hraji na housle mistra houslaře Františka Kříže z roku 1934. Maximálně mi vyhovují a v ničem mě nelimitují. Naopak mám pocit, že jsou pro mě jako stvořené. Jejich zvuk je bohatý a barevný na všech strunách, zároveň jsou dostatečně průrazné i ve velkých sálech, kde se jejich zvuk nese snadno přes orchestr. Myslím, že právě houslový koncert Maxe Brucha je pro tyto housle naprosto ideální.

V minulosti jste se zmínil, že netrpíte přílišnou trémou na pódiu. Jste obecně povahou klidný a sebevědomý? Proč myslíte, že trémou netrpíte?
S každým vystoupením se na pódiu cítím lépe a vždy se těším na další koncert. To nadšení mi výrazně pomáhá při cvičení i celkové přípravě – ať už na koncert, seminář, hodinu houslí nebo korepetici. Pocit na pódiu samozřejmě ovlivňuje obtížnost skladby, ale také to, zda hraji sám, s jiným houslistou, klavíristou nebo orchestrem. Neméně důležité je i to, kolikrát jsem danou skladbu hrál veřejně. Zkušenost před publikem je totiž nenahraditelná.

Jan Novák (foto se souhlasem Jana Nováka)
Jan Novák (foto se souhlasem Jana Nováka)

Máte nějaká kompenzační cvičení, aby vás nebolelo tělo ze hry na housle, nebo se vám daří hrát na housle tak volně, že vás tělo ani nebolí?
Tělo mě při hraní zpravidla nebolí, ale samozřejmě vždy je co uvolňovat a poslední rok docházím pravidelně na fyzioterapie. Hra na housle je jednostranný pohyb a jakékoli kompenzační cviky a sporty jsou tělu samozřejmě prospěšné.

Zdají se vám někdy sny o hudbě, o hraní?
Naštěstí mi housle (zatím) hrají v hlavě jen přes den. (úsměv)

A jaké máte skutečné sny a plány do budoucna?
Rád bych hraní věnoval každý den maximum a to je myslím to nejdůležitější.

Děkuji vám za rozhovor!

TAGGED:Česká SinfoniettaJan NovákRok na 4 dobySEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jaromír Javůrek (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka) Jaromír Javůrek končí. Janáčkův máj vyhlašuje výběrové řízení na ředitele
Next Article HAMU- logo HAMU vypisuje konkurz na výuku předmětu Dějiny hudby
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up