Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rakouská houslistka Patricia Kopatchinskaja představí na Pražském jaru tři unikátní projekty
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaNovinkyPR ZprávySoudobá HudbaStará HudbaZ domova

Rakouská houslistka Patricia Kopatchinskaja představí na Pražském jaru tři unikátní projekty

Rakouská houslistka moldavského původu Patricia Kopatchinskaja nabídne na festivalu Pražské jaro ve dnech 16. až 18. května 2025 v Rudolfinu tři rozdílné projekty. V prvním z nich rezidenční umělkyně letošního ročníku posluchače provede hudbou šesti staletí v programu Time & Eternity (Čas a věčnost), který spojí smyčcový orchestr, lidový zpěv, středověkou mši a světelný design. O den později se na koncertu nazvaném podle skladby Arnolda Schönberga: Pierrot lunaire představí jako Pierrot. Na vystoupení 18. května 2025 pak zahraje skladby autora filmové hudby Luboše Fišera ve spojení s dílem Ludwiga van Beethovena.

ČTKredakce
Published: 22/02/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)
Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)

Projekt Čas a věčnost vznikl ve spolupráci s orchestrem Camerata Bern, jehož je Patricia Kopatchinskaja od roku 2018 uměleckou partnerkou. Stěžejními díly programu jsou Concerto funèbre Karla Amadea Hartmanna, zkomponovaný v roce 1939 v reakci na sílící nacistický teror v Evropě, a Polyptyque Franka Martina, inspirovaný šesti obrazy italského malíře Duccia di Buoninsegny s výjevy Kristova utrpení.

Jednou z citací v Hartmannově Concerto funèbre je i melodie husitského chorálu Ktož jsú boží bojovníci, gesto, kterým skladatel vyjádřil svou podporu zrazeným Čechoslovákům po podepsání mnichovské dohody v roce 1938. Dále zazní skladba Kol Nidre amerického skladatele a multiinstrumentalisty Johna Zorna nebo skladba Crux Luboše Fišera. Tato kompozice vznikla v roce 1970 a lze ji chápat jako protest proti postupující normalizaci v tehdejší ČSSR.

Hrát i recitovat bude Kopatchinskaja 17. května 2025 v programu Pierrot lunaire, který nabídne hudbu Igora Stravinského, Dariuse Milhauda, Bély Bartóka a přelomové dílo Arnolda Schönberga Pierrot lunaire, ve kterém vystupuje Kopatchinskaja jako Pierrot. Schönberg ho napsal v roce 1912 na vybrané texty ze stejnojmenné sbírky Alberta Girauda. Namísto zpěvu však uplatnil techniku tzv. Sprechstimme (mluvícího hlasu). „Pierrota nemůžete nikdy opravdu pochopit. A ani nemusíte. Je to obraz z tónů, blízký životu a světu snů,“ podotkla Kopatchinskaja.

Na závěr své rezidence Kopatchinskaja uvede společně s finským klavíristou Joonasem Ahonenem v Rudolfinu trojici děl Luboše Fišera, která patří do zlatého fondu české komorní hudby 20. století – houslové sonáty Ruce a In memoriam Terezín a Sonátu pro klavír č. 3. Ve druhé půli koncertu zazní nekonvenční interpretace Beethovenovy Sonáty pro housle a klavír č. 10 G dur. „Koncert věnovaný Luboši Fišerovi je z vystoupení na Pražském jaru mému srdci nejbližší,“ uvedla Kopatchinskaja.

Pražské jaro v programu 80. ročníku nabídne nové tváře ve festivalových debutech, světové orchestry i návraty slavných osobností. Jubilejní ročník otevře 12. května 2025 Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova Mou vlastí Bedřicha Smetany a uzavře 3. června 2025 Symfonií tisíců Gustava Mahlera. Na festivalu, který nabídne více než padesát koncertů, vystoupí například také Chicagský symfonický orchestr nebo Bostonský symfonický orchestr.

TAGGED:Camerata BernJoonas AhonenPatricia KopatchinskajaPražské jaro
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková) In Our Hands: Proplést se mezi prsty a zmizet jako sen
Next Article Wagner & Schumann & Nuno Côrte-Real, 20. února 2025, Měšťanská beseda, Plzeň – Nuno Côrte-Real (foto Dominik Beránek) Plzeňská filharmonie hrála naplno, Nuno Côrte-Real dirigoval napůl
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up