Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: In Our Hands: Proplést se mezi prsty a zmizet jako sen
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

In Our Hands: Proplést se mezi prsty a zmizet jako sen

Když Radim Vizváry v roce 2021 nastupoval do pozice uměleckého šéfa Laterny magiky, přicházel s vizí, že tento soubor Národního divadla otevře moderním technologiím (Robot Radius), bude jej rozvíjet jako multitžánrové a multimediální divadlo (Poe, Zázrak (s)tvoření), a především, že dojde ke spolupráci na mezinárodní úrovni. Propojení světových a českých umělců splnil v loňském roce, kdy Laterna magika uvedla premiérový titul In Our Hands mezinárodně uznávaného představitele současného australského cirkusu, akrobata a renomovaného režiséra Darcyho Granta.

Holečková Veronika
Published: 22/02/2025
Share
8 Min Read
SHARE
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)

Jelikož se jedná o inscenaci propojující široké spektrum žánrů (tanec, fyzické divadlo, akrobacii, parkour, živá hudba), sestává tvůrčí tým z českých umělců (či umělců žijících v České republice, jak je tomu v případě Cécile Da Costa), kteří se jednotlivým uměleckým spektrům profesionálně věnují a Darcy se společně s dramaturgyní Hanou Strejčkovou pokusili najít červenou nit splétající tyto odlišné světy dohromady.

Na počátku všeho byl pohyb, jemné máchnutí dlaní, které zavdalo vzniku člověka a jeho komunikace vedoucí až ke vzniku i zániku celých civilizací. In Our Hands nahlíží na ruce, jimž věnujeme povšimnutí snad jen tehdy, je-li s nimi cosi v nepořádku, coby zdroj moci a kreativní veličinu s nespočetnou škálou možností. Každý z performerů – individuálně, v duetech i skupinových choreografiích – dostává prostor předvést a pohybem zachytit, jak se sílou vlastních rukou dokáže naložit.

Od jednoduchých symbolických gest dlaní pohybový rejstřík pozvolna graduje k výraznějšímu zapojení rukou jako neoddělitelné části tvárné hmoty v podobě vlastního těla, kdy jedna mikro-performance střídá další. Plastičnost a hladkost během tance evokujícího rozvlněnou vodní hladinu střídají fyzicky náročné akce v podobě salt vzad na jednom místě, či stojky svaly obloženého akrobatického těla, jež s mírným třasem stále unesou dvě paže, i když se tělo více a více prohýbá do úhlu, při němž nastupuje úžas nad pružností páteře. Projevy spojené s uměním těla obohacuje další sféra tvořivosti rukou, a tou je živá hudba v podání Zhilee-Julie Goetzové, která celý kus vyšperkovává hrou na housle a využitím looperu, čímž vytváří magické ozvěny umocňující básnivost díla.

Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)

I přesto, že jde o mistry svých oborů, nejde o show individualit. Performeři se tak skrze doteky rukou střetávají, postupně se mezi sebou střídají a v nahodilém rozmístění v různých částech jeviště servírují publiku ukázku (ne)souladu svých uměleckých disciplín. V těchto výstupech lze vysledovat rozmanité formy komunikace – zatímco na jedné straně jeviště probíhá něžná párová akrobacie propojená s tancem, opodál parkourista (Matěj Srovnal) používá své údiv budící skoky k úprku a opětnému návratu ke své tvůrčí partnerce. Vjemů a podob komunikace se na člověka valí tolik, že nezbývá než jen očima těkat z jedné části na druhou a nechat se unášet přehršlí nápadů a obrazem napínání hranic možností lidského těla, jejichž katalyzátorem jsou právě ruce.

Podle židovského učení v Talmudu gesta ukrývají paměť lidstva a jejich síla je v rámci inscenace umocněna propojením v kolektivních choreografiích. Gesta jednotlivců se jako kapky vody pozvolna přelévají a slévají, pružná těla se pojí v jednolitou masu, aby se vzápětí mohla zase rozpojit a synchronními pohyby jednotně vytvářet obrazy zachycující abstraktní pojmy jako úctu, vývoj či sounáležitost. Umělci například po jednom přecházejí po scéně, jíž dominuje několik různě velkých kvádrových konstrukcí směřujících k obrovské porcelánové váze coby pomyslnému piedestalu. (Scénografii Marka Cpina definuje série různě velkých mobilních kvádrů, které se v průběhu inscenace přesouvají dle potřeby umělců.) Kromě obrazu nezastavitelného evolučního vývoje a schopnosti člověka tvořit a uctívat tvořené si o pár výjevů později jednotliví aktéři sestaví lidský piedestal z vlastních těl, na jehož vrcholku medituje člověk jako pán veškerenstva s onou vázou v pozadí, zastupující neustálou přítomnost našich kulturních kořenů.

Kulturní dědictví představuje další výrazné téma inscenace, které je v díle zachyceno formou jeho proměny. Z porcelánové vázy reprezentující křehký a nestálý odkaz kultur minulosti se pozvolna stává věčný a zdařilý digitální 3D obraz promítaný na jeden z kvádrů. Technologie tak představují novou kulturní paměť, která disponuje schopností uchovat artefakty před nepřízní času a další krok vynalézavosti lidského pokolení.

Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)

Projekce zprvu fungují jako doplňková kulisa tvořící vizuální podkres jednotlivých výstupů, záhy je nahradí přenos. Performeři totiž s kamerou v ruce vyběhnou z jeviště do hlediště a zamíří kamsi do útrob divadla – velká performerská honička může začít. Na malém kvádru na scéně má publikum možnost sledovat předtočenou akční sekvenci (ale tak přesvědčivě narežírovanou, že působí jako živé vysílání), v níž se jednotliví aktéři vzájemně ztrácejí, znovu nacházejí, vytvářejí živé obrazy a zanechávají za sebou tajemné zákulisí Nové scény, přičemž tímto záznamem mimo jiné vytvářejí poslední kulturní artefakt, vzpomínku na prostory, které již v dohledné době pohltí kompletní rekonstrukce. Symbolickým vytažením kabelu ze zásuvky se všichni jako mávnutím kouzelného proutku octnou zpátky na jevišti. Extatická a pozvolna gradující hudba Martina Hůly, která dodala inscenaci i jiný než pouze poetický nádech, utichá.

Scénická báseň o paměti lidstva a jeho rukou se pozvolna chýlí k procitnutí, a tak se ještě jednou navracíme k veršům proneseným křivkami těla v podobě jednoho z nejkrásnějších duetů v podání Jindřicha Panského s Cécile Da Costa. Costa propletená s Panským v over-size svršku hladkými pohyby připomínajícími sypající se písek zachycují křehkost tance a s odlehčenou akrobacií při decentním svícení vytvářejí nádherný obraz intimity. Krásno inscenace pak podtrhne finální tanec stínů, v němž se performeři za mléčně bílou stěnou kvádrů pozvolna rozpouští v pouhé odrazy sebe sama, než splynou s tmou a zmizí jako sen.

Ocitli jsme se v mozaice fantaskních a impresionistických obrazů evokujících pocity a nálady s pohledem na noblesu těla, ruce ve spojení s pamětí lidstva, která sice hladce plyne, ale ne a ne zapadnout dohromady. Jednotlivé výstupy fungují jako na sobě nezávislé obrazy, avšak jako celek působí dílo nekoherentně a neposkytuje přílišnou oporu, která by interpretaci usnadnila. Nelze však tomuto mezinárodnímu projektu upřít, že i když člověk neporozumí dokonale, přistoupíme-li k němu jako k proudu vědomí, pak funguje skvěle a zanechá na duši otisk krásného snu.

(Pozn. red.: Recenze je psaná z únorové série repríz. Na inscenaci proběhly po premiéře dramaturgické úpravy.)

Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)
Laterna magika – In Our Hands (foto Adéla Vosičková)

In Our Hands
Režie a choreografie: Darcy Grant
Dramaturgie: Hana Strejčková
Hudba: Martin Hůla
Scéna a kostýmmy: Marek Cpin
Světelný design: Martin Špetlík
AV design: Erik Bartoš
Kamera: Dominik Žižka
Účinkující: Cécile Da Costa, Julie Goetzová, Vanda Hejnová, Eliška Hulínská, Toman Equilibre, Jindřich Panský, Matyáš Ramba, Matěj Srovnal
Premiéra: 12. prosince 2024, Laterna magika Národní divadlo

Psáno z představení 9. 2. 2025

TAGGED:Darcy GrantHana StrejčkováLaterna magikaMarek CpinMartin Hůlanová scéna národního divadla
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Logo ZUŠ Velké Pavlovice ZUŠ Velké Pavlovice přijme učitele tanečního oboru
Next Article Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely) Rakouská houslistka Patricia Kopatchinskaja představí na Pražském jaru tři unikátní projekty
4.3 3 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up