Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Premiéra souboru tYhle: Kde začíná a končí náš vlastní prostor?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Premiéra souboru tYhle: Kde začíná a končí náš vlastní prostor?

Svět se hemží konflikty, dramata jimi doslova překypují a občas ovládnou naše životy, alespoň tak by se ve zkratce dal shrnout obsah nové pohybové inscenace názvem (Ne)boj uměleckého seskupení tYhle, která měla premiéru 14. února v Divadle X10. Jejími autory jsou performeři Florent Golfier-Brechmann a Lukáš Karásek, kteří se společně s dramaturgyní Barborou Liškou rozhodli probádat různé perspektivy a možnosti, jak uchopit konflikt. Tomu ostatně napovídá i samotný název. Skutečně se vždy jedná o něco negativního? Proč vůbec vzniká? A není soupeření přirozeným, nejen lidským instinktem? Takové otázky mi vytanuly v hlavě po zhlédnutí této hravé, ale především bojovné smršti.

Kupcová Petra
Published: 18/02/2025
Share
4 Min Read
SHARE
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)

Černý baletizol v podání tYhle představuje šachovnici, na které se na oko dva bojovníci v bílém šermířském oděvu (Lukáš Karásek a Florent Golfier), ale ve skutečnosti spíše dva kosmonauti ve skafandru, snaží nahmatat esenci konfliktu. Že už pár soubojů vyústilo v porážku, naznačují na krajích pohozené helmy a hromada bílého oblečení, dvojice je tak pouze dalšími na řadě. Kontrast scény a kostýmů trefně poukazuje na jednoho z hybatelů konfrontace, totiž rozdílnost nebo polarizaci. Jedná se tak o povedenou metaforu, která díky své jednoduchosti dovede esteticky i intelektuálně potěšit.

Tempo a rytmus tomuto kosmu udává reprodukovaná hudba Iana Mikysky, které se nese v úderech na dřívka a strunné nástroje, což evokuje zrychlený tlukot srdce způsobený patrně soubojem nebo konfliktem. Na baletizolu se pohybují dva perfomeři, kteří si navzájem snaží vymezit vlastní prostor. Ke zdůraznění změn jejich nálad slouží důmyslný světelný střih, přičemž každý obraz odděluje tma. Jednou aktéři tvoří ze svých těl společně masu, která si nedovolí navzájem pohnout, jindy si každý z nich jde po baletizolu po vlastní ose, ovšem nezapomínají se navzájem sledovat, což opět evokuje šachovou hru. V těchto zkratkách lze najít odkazy na submisivitu kontra dominanci, archetypální souboj jedince se společností nebo paranoiu, která funguje jako spínač pro vytváření válek.

tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)

Že jsou Lukáš Karásek i Florent Golfier mistry svého oboru, dokazují skrze soustředěnost a precizní mimiku, protože díky svým strojovitým pohybům (i ve tváři) připomínají roboty nebo oživlé metronomy, které spolu navzájem soupeří, kdo poleví dřív v tempu, ať už pohybu nebo dechu. V jedné ze scén si totiž dávají „inuitskou dechovou páku“, při níž vydávají slabiky: ha, ba, bo, me a čekají na to, kdo se z nich dřív vyčerpá. Nejen, že výjev působí komicky, ale zároveň poukazuje na určitou nesmyslnost některých konfliktů, například v podobě malicherných osobních hádek.

Další působivé situace nastávají, když se na zcela černém baletizolu objeví světelný bílý čtverec, na kterém se umanutě snaží ocitnout oba performeři, což funguje jako úderná asociace na vymezování hranic, ať už geopolitických nebo privátních. Právě light design Zuzany Režné představuje jednu z předních složek (Ne)boj, díky které se obyčejný černý baletizol stává v jednu chvíli celou planetou, jindy šachovnicí nebo domovem či intimním prostorem pro konfrontaci mezi dvěma blízkými lidmi, jako jsou si ostatně oba dva účinkující po několika letech fungování tYhle.

Na workshopu Konflikt jako příležitost s vědkyní Lilly Roll-Neumann a dramaturgyní Barborou Liškou, který následoval po repríze 15. 2., jeden z účastníků trochu zklamaně poznamenal, že (Ne)boj nevede k vyústění. Měl pravdu, ale mě osobně vůbec nevadí, že se žádaná katarze nedostavila, spíš naopak. (Ne)boj totiž funguje jako báseň, která prostřednictvím zdánlivě obyčejných věcí a motivů dovede rozradostnit nebo rozpohybovat lidský zrak i mysl.

tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)
tYhle – (Ne)boj (foto Matouš Ondra, Divadlo X10, leden 2025)

(Ne)boj
Autoři, performeři: Florent Golfier-Brechmann, Lukáš Karásek
Dramaturgie: Barbora Liška
Světelný design: Zuzana Režná
Hudba: Ian Mikyska
Kostýmy: Stella Šonková
Pohybová spolupráce: Tomáš Wortner, Vojtěch Karásek, Kateřina Eva Lanči
Produkční zajištění: Ludmila Šindlerová
Produkce: tYhle
Partneři: Divadlo X10, Cirqueon, Nová síť, Industra, SE.S.TA, Moving Station
Poděkování: Dominique Rebaud, Eva Judová, 5M Fencing
Premiéra: 14. 2. 2025, Divadlo X10

TAGGED:Barbora LiškaDivadlo X10Florent Golfier-BrechmannIan MikyskaLukáš KarásektYhle
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Josef Špaček, Gemma New, Prague Philharmonia, 16. února 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Prague Philharmonia, foto Petr Chodura) Prague Philharmonia letěla na křídlech tónů svěžího nordického větru
Next Article ZUŠ Tachov - logo ZUŠ Tachov hledá učitele literárně-dramatického oboru
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up