Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Neznámý hudební nástroj ve filmové partituře Gladiátor II
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Filmová HudbaHudbaNovinkyZe světa

Neznámý hudební nástroj ve filmové partituře Gladiátor II

Autor nesmrtelných soundtracků Shreka, Letopisů Narnie, X-Men Origins či Marťana se chopil druhého dílu Gladiátora a oživil v něm hudební nástroj starší než léta Páně. Britský skladatel Harry Gregson-Williams do soundtracku nového filmu Gladiátor II, uvedeného do kin na začátku listopadu roku 2024, vnesl autentický zvuk historického nástroje s názvem karnyx.

Froňková Magdalena
Published: 26/01/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Gladiator II (foto Aidan Monaghan)
Gladiator II (foto Aidan Monaghan)

Režisér obou dílu Gladiátora Ridley Scott měl šťastnou ruku, když se s kompozicí soundtracku obrátil na Harryho Gregson-Williamse, neboť i hudba z filmu získala v roce 2024 nominaci na Oscara. První díl hudebně podkreslila hudba Hanse Zimmera, kterému v té době Gregson-Williams dělal asistenta. Tvůrčí návaznost tedy byla nasnadě, přesto autor druhého dílu využil od svého předchůdce a “mentora” pouhou melodickou figuru v podobě klesající septimy, díky které znalým posluchačům přináší trochu sentimentu a hudební vzpomínku na film starý téměř čtvrtstoletí. Veškerá ostatní hudba už je pro diváky nová. Společně s ostrým zvukem rekonstrukce „starořímského“ nástroje karnyxu v protipólu s hlasem Lisi Gerrardové, australské zpěvačky a skladatelky, vytvořil epický hudební kus nesoucí testosteron v každém taktu.

Když byl autor osloven režisérem ohledně kompozice hudby k jeho novému filmu, první komu Gregson-Williams telefonoval byl právě Hans Zimmer, který ho ocenil jako nejvhodnějšího pokračovatele vlastní filmové partitury.

Harry Gregson-Williams (zdroj: Harry Gregson-Williams)
Harry Gregson-Williams (zdroj: Harry Gregson-Williams)

Gregson-Williams začal nejprve komponovat novou hudbu, pro jednotlivé postavy filmu, až poté se vrátil k “původnímu pramenu” a vybíral motivickou inspiraci od Hanse Zimmera. Již zmíněná přejatá sestupující septima ze skladby Now We Are Free nakonec zvítězila v Luciusově tématu a skladbě Strength and Honor. Zásadní pro nový soundtrack však byla spolupráce se španělským multiinstrumentalistou, který poskytl Gregson-Williamsovi nespočet nahrávek atypických či historických nástrojů, mezi kterými byl i karnyx. Abraham Cupeiro López je zručným výrobcem nástrojů a multiinstrumentalistou, především je ale známý pro svou vášeň v historické nástroje, které na základě historických podkladů sám vytváří a přivádí tak hudební historii k životu. Navazuje na tradici svého dědečka a je tak ambasadorem galicijského nástroje zvaného corna.

Abraham Cupeiro López hrající na karnyx (zdroj: Abraham Cupeiro López)
Abraham Cupeiro López hrající na karnyx (zdroj: Abraham Cupeiro López)

Nejvýraznějším zvukem, který přináší nový soundtrack je však karnyx. Tento hudební nástroj byl nejvíce používaný v 2.–1. století před naším letopočtem, byl to laténský keltský hudební a signalizační nástroj a v dnešní době bychom jej označili za žesťový, nátrubkový nástroj, který je tvořen bronzovou trubicí, která, podobně jako suzafon nebo heligon, stoupá vzhůru k nebi a její kónické rozšiřování grandiózně ukončuje rezonátor v podobě zvířecí hlavy. Často to byly hlavy divokého prasete či draka. Nástroj byl někdy tak těžký, že hráči musel pomáhat druhý člověk, který držel vzhůru hlavici dlouhým bidlem. Způsob hry na nástroj je podobný rozeznívání didgeridoo, tedy pomocí rozechvění rtů hráče v náustku. Název nástroje pochází z keltštiny, římský císař Julius Caesar tento nástroj často používal pro ironickou propagandu vítězství nad původními kmeny Galie. 

V rámci archeologických nálezů se celý nástroj pohromadě ještě nepodařilo nalézt. Nalezlo se však mnoho separátních částí, které většinou nesou známky záměrného poškození nástroje, či jeho cíleného rozebrání. Nejznámější nález rezonátoru v podobě kančí hlavy pochází ze Skotského Deskfordu, kde byl nalezen v roce 1816 při těžbě v bažinách. Nález byl proslaven archeologem Fraserem Hunterem, který ve spolupráci s trumpetistou Johnem Kennym vytvořili repliku celého nástroje. Kenny poté v roce 1993 poprvé za dva tisíce let zahrál na “mrtvý” nástroj a posléze s karnyxem koncertoval po celém světě. Nejdůležitějším nálezem však byla galská svatyně v Tintignacu, kde archeologové v roce 2004 nalezli pět nástrojů a jeden téměř celý, přestože rozdělený na části, díky němu se dalo usoudit, jak byl nastroj velký a jak fungoval. 

Karnyx nalezený v Deskfordu (zdroj: National Museums Scotland)
Karnyx nalezený v Deskfordu (zdroj: National Museums Scotland)

Gladiátor II skýtal spoustu očekávání od veřejnosti, ať už kvůli dějové lince, vývoji postav, či zasazení do časového horizontu historie. Nikdo však neočekával, že by zaujal i hudební nadšence a historiky. Harrymu Gregson-Williamsovi se povedlo neočekávané – nabídnout širokému spektru publika zvuk nástroje, který nezná ani většina vzdělaných posluchačů a hudebníků.

TAGGED:Abraham Cupeiro LópezFraser HunterGladiatorHans ZimmerHarry Gregson-WilliamsJohn KennyLisa GerrardRidley ScottSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Intergram logo Intergram přijme specialistu komunikace
Next Article Gabriela Montero (foto Anders Brogaard) Týden s hudbou: Koncerty, opery, TV a streamy (5)
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up