Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Národní divadlo Brno by mohlo spadat i pod Jihomoravský kraj
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaPR ZprávyZprávy

Národní divadlo Brno by mohlo spadat i pod Jihomoravský kraj

Národní divadlo Brno by místo příspěvkové organizace města mohlo být veřejnou kulturní institucí, na jejímž financování by se výrazněji podílel i Jihomoravský kraj. O případné změně, kterou umožňuje zákon platný od letošního roku, chce vedení města s krajem jednat. Podle primátorky Markéty Vaňkové NdB svým významem dalece přesahuje hranice města. Ředitel instituce Martin Glaser, jenž se na přípravě zákona podílel, by změnu rovněž přivítal. Vzniklo by podle něj stabilnější prostředí.

ČTKredakce
Published: 23/01/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Martin Glaser (zdroj Národní divadlo Brno)
Martin Glaser (zdroj Národní divadlo Brno)

Zákon zakotvil veřejnou kulturní instituci jako nový druh právnické osoby. Je další možností k nynějším příspěvkovým organizacím. Veřejné kulturní instituce mají mimo jiné možnost dlouhodobého finančního plánování z více zdrojů. Snahou je rovněž omezit možnost případných politických zásahů do činnosti kulturní instituce.

„Zákon vítáme. Dlouhodobě totiž apelujeme na to, aby některé organizace fungovaly na jeho principech, tedy aby se na jejich financování podílel výrazně a jinak než formou případných dotací i jiný subjektů. V ideálním případě by to mohl být i stát, což ale zákon v tuto chvíli neumožňuje,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková, pod kterou kultura v Brně spadá.

Vedení města je nyní v kontaktu s krajem ohledně možnosti jednat o přechodu Národního divadla Brno, které loni brněnská kasa podpořila více než půl miliardou korun. „Proces bude nicméně velmi složitý, čeká nás vyjednávání podmínek toho, jak by divadlo fungovalo, důležitou roli hraje i rozpočtové určení daní, což má vliv na to, kolik finančních prostředků by každý ze subjektů byl ochoten poskytnout. I v případě zřízení veřejné kulturní instituce celý model počítá s dotacemi od státu, respektive od ministerstva kultury,“ řekla Vaňková.

Podle ředitele instituce Martina Glasera je zákon důležitou systémovou změnou. „Pokud má NdB dostat zásadní rozvojový impuls, tak je to transformace na veřejnou kulturní instituci, kdy by zřizovatelem bylo město a kraj a podařilo by se přesvědčit ministerstvo kultury, aby se do financování smlouvou zapojilo. Mohlo by to pro nás znamenat ideálně vyšší rozpočet, jenž více odpovídá potřebám významné evropské instituce. Zákon nabízí možnost transformace na mnohem modernější právní formu, než je příspěvková organizace, a zároveň předpokládá víceleté financování, a tedy stabilnější prostředí,“ řekl ředitel.

Důležité je podle něj i to, že by nejvyšším orgánem byla správní rada tvořená zástupci města, kraje i odborné veřejnosti. „Kulturní instituce by se zbavily tlaku,“ míní. Podle Glasera nyní bude záležet na politických jednáních. „Budu se snažit politiky dál přesvědčovat. Podstatné bude stanovisko kraje, které je už dnes v tomto ohledu v Česku nejvzornějším. Příspěvek kraje na naše aktivity je o řád jinde než v ostatních regionech,“ poznamenal. Dodal, že o změně již hovořil s náměstkem hejtmana pro kulturu Františkem Luklem, přičemž jeho přístup označil za vstřícný.

Lukl krátce napsal, že zákon dává smysl. „Vícezdrojové financování kultura z dlouhodobého hlediska nutně potřebuje. Ale bez zapojení státu a jeho financí to nemá cenu. V únoru bych chtěl na toto téma mít setkání s panem ministrem kultury, a to nejen ve vztahu k Jihomoravskému kraji,“ uvedl.

U NdB nemusí systémová změna skončit. Podle Vaňkové lze takto do budoucna uvažovat i o Filharmonii Brno nebo případně o Centru experimentálního divadla. „Zajímavým projektem může být i vznik jedné instituce, která by spravovala všechny tři vily v Černých Polích – Arnoldovu vilu, Löw-Beer a vilu Tugendhat. Jsou to ale opravdu předběžné úvahy na úrovni města, které v tuto chvíli nelze brát za potvrzenou věc,“ doplnila.

TAGGED:Markéta VaňkováMartin GlaserNárodní divadlo Brno
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Christophe Beck (zdroj Christophe Beck) Hollywoodští skladatelé míří do Prahy, na závěrečném koncertě podpoří oběti požárů v Los Angeles
Next Article Česká filharmonie • Nicholas Kraemer, 22. ledna 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Nicholas Kraemer (foto Petra Hajská) Bachova mše jinak. Nicholas Kraemer dirigoval v nečekaných tempech a s lehkostí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up