Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Ani skladba Confluere nepomohla Brněnské filharmonii rozjasnit rozpačitý mozartovský večer
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Ani skladba Confluere nepomohla Brněnské filharmonii rozjasnit rozpačitý mozartovský večer

První koncert nového roku (pokud opomineme Novoroční koncert 1. ledna 2025) s brněnskou filharmonií se uskutečnil na domácí půdě v prostorách Besedního domu. Na programu koncertu nazvaného Confluere – volně přeloženo „na společném proudu“ – zazněly skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Justė Janulytė pod taktovkou Tomáše Netopila.

Nota Lenka
Published: 13/01/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Fedor Rudin a Pavel Nikl (foto Dominika Prášková)
Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Fedor Rudin a Pavel Nikl (foto Dominika Prášková)

Rozpačitý úvod do nového roku

Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr KV 364 vznikla v Salcburku na začátku podzimu roku 1779. Těžko věřit, že je tato apoteóza koncertu pro dva nástroje dílem teprve třiadvacetiletého autora. Symfonie je typickou mozartovskou hudbou plnou slunce, radosti, a není tedy divu, že zazněla mimo jiné také v mnoha filmech. Houslista Fedor Rudin ji zahrál s chutí, lehkostí, v souhře a kontaktu s orchestrem. Jeho hra byla technicky výborná, Mozart jiskřil. Violista Pavel Nikl bohužel nebyl Fedoru Rudinovi tím nejvhodnějším partnerem. Jeho přednes působil chladně, odtažitě a místy měl i problémy s intonací. Orchestr Filharmonie Brno zněl v první větě Allegro maestoso poněkud nerozehraně – místy byla slyšet nesouhra se sólisty i mezi jednotlivými sekcemi. Tempo třetí věty Presto bylo velmi rychlé, možná až přehnané, na hranici hratelnosti, díky čemuž Mozartova hudba vyzněla nezřetelně, snad až poněkud uštvaně. Publikum si nicméně od sólistů vytleskalo přídavek v podobě prvního Madrigalu pro housle a violu Bohuslava Martinů.

Obsah
Rozpačitý úvod do nového rokuConfluere jako odvážný experimentMozart mezi genialitou a průměrem
Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Fedor Rudin, Pavel Nikl, Tomáš Netopil a Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková)
Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Fedor Rudin, Pavel Nikl, Tomáš Netopil a Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková)

Confluere jako odvážný experiment

Po přestávce byla v české premiéře uvedena osmiminutová Confluere – skladba pro komorní orchestr z roku 2024 litevské skladatelky Justė Janulytė. Dílo je společnou objednávkou Radia France a brněnské filharmonie. Podmínkou zakázky bylo, že zazní před provedením Mozartovy Symfonie č. 40 g moll. Kompozice vychází z notoricky známého tématu první věty Mozartova díla a až obsesivně ji opakuje v různých vrstvách hutné struktury komorního orchestru, přičemž ji zároveň zpomaluje. Motiv současně prochází různými témbry a harmoniemi, postupně svůj rozsah rozšiřuje, a ukazuje tak posluchačům Mozarta z perspektivy soudobé hudby. Jedná se o zajímavý nápad a jednu z možností, jak zařazovat soudobou hudbu do běžných koncertních programů a dostat ji i mimo prostředí festivalů a přehlídek ryze tohoto odvětví.

Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Tomáš Netopil a Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková)
Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Tomáš Netopil a Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková)

Mozart mezi genialitou a průměrem

Symfonie č. 40 g moll KV 550 je prostřední z posledních tří symfonií, jež Mozart napsal roku 1788 během tří měsíců. V porovnání s Koncertantní symfonií vyznívá Symfonie g moll závažně, až zachmuřeně, cítíme v ní rodící se novou vrstvu Mozartovy hudební poetiky, předznamenávající nastupující romantismus, jakou bylo možné slyšet v opeře Don Giovanni, premiérované v Praze o rok dříve než tato symfonie. Interpretace brněnských filharmoniků nebyla špatná ani dobrá. Dílo odehráli bez osobitého interpretačního přínosu, nicméně podstatně sehraněji než Koncertantní symfonii. V Mozartovi je ale bohužel opravdu všechno slyšet.

V porovnání s vynikajícím a inspirativním předvánočním koncertem brněnské filharmonie pod „smyčcem“ (neboť dirigoval od houslí) Fabia Biondiho jsem byla po této performanci zklamaná. Celý večer jsem se nemohla zbavit dojmu, že tehdy hrál úplně jiný orchestr. Kde je problém, těžko říct – například novoroční koncert České filharmonie pod taktovkou Tomáše Netopila byl překrásným uměleckým zážitkem na vysoké interpretační úrovni.

Páteční koncert přenášel živě Český rozhlas – stanice Vltava.

Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Tomáš Netopil a Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková)
Mozart a Janulyté: Confluere, 10. ledna 2025, Besední dům, Brno – Tomáš Netopil a Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková)

Mozart a Janulyté: Confluere
10. ledna 2025, 19:00 hodin
Besední dům, Brno

Program
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr KV 364
Justė Janulytė: Confluere
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 40 g moll KV 550

Účinkující
Fedor Rudin – housle
Pavel Nikl – viola
Filharmonie Brno
Tomáš Netopil – dirigent

TAGGED:Fedor RudinFilharmonie BrnoPavel NiklTomáš Netopil
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní divadlo, Nová scéna (zdroj Nová scéna Národního divadla) Národní divadlo vypsalo výběrové řízení na zhotovitele generální rekonstrukce dvou budov Nové scény
Next Article Zdeněk Liška: Mistr filmové hudby – Radek Baborák, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Kühnův smíšený sbor, 23. března 2022 (foto Petr Dyrc) Radek Baborák vystoupí v Košicích v dvojroli dirigenta a hornisty
1.8 9 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up