Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: VII. ročník Mezinárodního festivalu staré hudby Musica ad confluentem se blíží do finále
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

VII. ročník Mezinárodního festivalu staré hudby Musica ad confluentem se blíží do finále

V druhé polovině října proběhnou v Českých Budějovicích poslední dva koncerty, kterých se tentokrát ujmou tuzemské soubory.

Podroužek VítPR
Published: 15/10/2024
Share
4 Min Read
SHARE
In Cordis Ensemble (zdroj In Cordis Ensemble, foto Eva Kořínková)
In Cordis Ensemble (zdroj In Cordis Ensemble, foto Eva Kořínková)

V působivém a akusticky skvělém interiéru kostela Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích můžete 17. října od 19:30 hodin navštívit koncert souboru Cappella Mariana s názvem Guillaume de Machaut – Soud krále českého. V podání Hany Blažíkové (soprán, gotická harfa), Vojtěcha Semeráda (tenor, fidula) a Jakuba Kydlíčka (flétny) zazní komponované literárně-hudební pásmo věnované Guillaume de Machautovi (cca 1300–1377), které je oslavou středověké dvorské lyriky. Opomíjený Machaut působil část svého života ve službách českého krále Jana Lucemburského a jeho umělecké úspěchy z něj udělaly nejslavnějšího skladatele a básníka 14. století.

Machautova díla evokují kurtoazní společnost plnou rafinovanosti a elegance, téměř snová vize v krutých časech morové epidemie a válečných konfliktů 14. století – pouze stručné narážky v jeho narativních dílech či nářky v jeho posledních motetech prozrazují soužení, které Francie prožívala. Obecně jeho díla jsou věnována rozmarům a těžkostem, ale také radostem z lásky. Experimentoval s žánry, miloval dvojsmysly či hry se slovy, odvážil se rozvolnit hudební formu a pracoval s mnoha drobnými motivy, které střídal náhlými skoky následující jeden za druhým v odvážném kontrapunktu, aby tak vytvořil barevnou mozaiku.

V jeho raném díle Soud krále českého (Le Jugement du Roy Behaigne) se Jan Lucemburský objevuje v úplnosti svého majestátu, své životní zkušenosti, moudrosti a velkorysosti, a to jako sudí sporu o to, kdo prožívá větší žal. Jaromír Meduna jako vypravěč (v osobě Machauta) se během své procházky stává svědkem rozhovoru mezi dámou a rytířem, kteří se přou o to, kdo z nich je nešťastnější – dáma, jíž zemřel milovaný, nebo rytíř, jehož vyvolená si zamilovala jiného. Vypravěč, aby prohlásil jednoho nebo druhého za nejnešťastnějšího, vyhledá radu českého krále. Bohatý text dvorské lyriky je doplněn o Machautova hudební díla střídající různé formy vyjadřující pohnutky lidské duše.

Pomyslnou tečku za VII. ročníkem festivalu Musica ad confluentem udělá 25. října od 19:30 hodin ve studentském kostele Svaté Rodiny v Českých Budějovicích soubor In Cordis Ensemble s programem Follia del mondo – Ctnosti a neřesti v italské hudbě 17. století. Soubor hraje ve složení Kateřina Ghannudi (trojřadá barokní harfa), Jan Krejča (teorba, barokní kytara), Miloslav Študent (arciloutna, barokní kytara), Tomáš Reindl (perkuse).

Když v roce 1657 vyšel tiskem v Miláně zpěvník Canzonette spirituali e morali (Písničky duchovní a mravoučné) byly skladby do něho zařazené již dávno prověřené mnohaletým provozováním na půdě oratoře sv. Filipa Neriho v severoitalské Chiavenně. Jejich pravděpodobný autor, chiavennský duchovní Francesco Ratis (†1676), opatřil oblíbené hudební motivy i celé nápěvy (Bergamasca, Folia, Passacaglia, Spagnoletto, La bella Pedrina ad.) vlastními texty (Marná Bergamasca, Poblázněnost světa, Passacaglia o životě, Zostuzené Spagnoletto, Krásná Pedrina v modlitbách), jež vtipně vyzdvihují ctnosti a bez servítků odsuzují neřesti. Barvitě pak popisují pekelné důsledky přílišného oddávání se těm druhým.

V jednom z dochovaných exemplářů Canzonet je k mnoha písním připsána jejich úprava pro barokní kytaru. Několik těchto úprav zazní v novodobé premiéře.

Ty nejpozoruhodnější písně z Canzonet jsou obklopeny a vyšperkovány virtuózními instrumentálními skladbami soudobých italských autorů (Frescobaldi, Piccinini, Kapsperger, Monteverdi, Landi, Castaldi, Foscarini, Priuli ad.), plně využívajících rozmanitých výrazových možností třířadé harfy, teorby, arciloutny, barokních kytar a bicích nástrojů (zdoj Cappella Mariana, Miroslav Študent).

TAGGED:Cappella MarianaHana BlažíkováIn Cordis EnsembleJakub KydlíčekKateřina GhannudiMusica ad confluentemVojtěch Semerád
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article NDM – Wings of Wax (foto Serghei Gherciu) Týden s tancem
Next Article Ilustrační foto (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK) Pražští symfonikové oslaví 90 let od svého prvního koncertu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up