Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Irina Andreeva: Poctivý, pokorný dříč s oddaností divadlu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seTanecZ domova

Irina Andreeva: Poctivý, pokorný dříč s oddaností divadlu

Divadelní svět zasáhla zpráva o náhlém odchodu jedné z předních osobností alternativní scény, Iriny Andreevy. Přinášíme portrét této výjimečné umělkyně:

Strejčková Hana
Published: 16/08/2024
Share
7 Min Read
SHARE
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Present: Perfect (foto Adéla Vosičková)
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Present: Perfect (foto Adéla Vosičková)

Performerka a režisérka Irina Andreeva (23. 8. 1965 Jekatěrinburg, Sovětský svaz – 13. 8. 2024 Praha) byla zásadní osobností nezávislé alternativní scény, a to od jejích převratných porevolučních počátků. Po absolutoriu divadelní režie v Čeljabinsku se připojila ke skupině DO-theatre v St. Peterburgu. Odtud se počátkem devadesátých let napojila na soubor Antona Adasinského Derevo, se kterým poprvé přijela do Prahy. Příležitost setrvat v Praze rok a půl se naskytla díky Divadlu Rampa, které se stalo dočasným působištěm původně ruského souboru. Za přelomový by dále bylo možné považovat rok 1993, kdy se talentovaná umělkyně setkala s Alešem Janákem a založili spolu Teatr Novogo Fronta. Hned první inscenace Vremja durak o strachu z budoucnosti z Ruska či v Rusku jim zajistila turné po českých a evropských festivalech. Za svůj domov – výchozí základnu si následně zvolili Prahu. K poetice souboru TNF patřilo sugestivně psychedelické napětí, extrémní tělesná výkonnost a umění sebeironie, bizarní hry, sarkasmus a poetické krutosti, soubor navíc často vystupoval v nehostinných industriálních prostorech.

Irina Andreeva při vzpomínce na devadesátá léta řekla: „Byla to atmosféra začínající svobody. S pouličními performancemi jsme cestovali po celé republice. Například v Táboře nás na ulici viděl tehdejší umělecký šéf divadla, který nás pak pozval hostovat. Taková bezprostřednost dnes už neexistuje. Když už někdo měl na někoho telefonní číslo a zavolal z budky, znamenalo to, že je s tím člověkem v kontaktu. Byli jsme neskutečně chudí, ale věřili jsme si a byli jsme mladí. Žili jsme a pracovali bez topení, bez grantů, všechno se lehce snášelo…“

Irina Andreeva ve fotosérii Heroes Ivana Pinkavy
Irina Andreeva ve fotosérii Heroes Ivana Pinkavy
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Preset Perfect (foto Adéla Vosičková)
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Present: Perfect (foto Adéla Vosičková)
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Preset Perfect (foto Adéla Vosičková)
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Present: Perfect (foto Adéla Vosičková)

I když byli Aleš Janák a Irina Andreeva profesionálními umělci, dlouho tvořili bez příslušnosti ke stabilnímu zázemí a bez jakýchkoli subvencí. Patřili mezi underground a byli spojováni se squatterskou subkulturou. Pravidelně účinkovali v programu nově se formujícího festivalu alternativního divadla …příští vlna/ next wave… a jejich vystoupení byla považována za vrchol programu. Expresivní rukopis vycházel ze vztahu těla performera a prostoru, z artikulace vnitřního pohybu vedeného hledáním tělesných center napětí na základě silných emocí a pohybové paměti. Další inscenace Očima vlka vycházela z vlastní zkušenosti z života v petrohradském vybydleném squatu, za proletářský cirkus tvůrci označili inscenaci Fabrika Ljudi, následovala performance Olověná mlha aneb Kroky komtura a v roce 1999 v prostoru Roxy uvedli Prvotní příznaky ztráty jména, divadelní adaptaci deníku nalezeného v šatně uralské továrny Vtorčermet na podzim roku 1984.

Soubor se snažil udržet kontinuální činnost i po roce 2000. Postupně však procházel personálními obměnami a hledal nová směřování. Irina Andreeva vedla workshopy po celém světě, od roku 2002 pravidelně učila také na berlínské divadelní škole Die Etage. Měla dar oslovit a nadchnout studenty, začínající profesionály i etablované umělce, a to svou osobností a také přístupem k tělesnému výrazu, který hledala hluboko uvnitř i v nejjemnějších zákoutích lidské bytosti. Po přelomu tisíciletí TNF vstoupil i do tradičních divadelních prostor a koprodukcí. Ve spolupráci s Pražským komorním divadlem vznikla inscenace Petruška / Petrouchka (2002). O rok později nazkoušel tandem Andreeva–Janák inscenaci Dias de las Noches (2003). V roce 2004 za ni získal na Edinburgh Festival Fringe cenu divadelních kritiků The Scotsman Fringe First Award za nový přístup a vynikající jevištní počin. Téma emigrace, jež bylo oběma blízké, situovali do roku 1974. Koncept, nevšední vizualita a herecké výkony přispěly nejen k uznání, ale i diváckým ohlasům.

V roce 2006 Irina Andreeva přistoupila k sólovému projektu Dybbuk, jenž byl uveden ve Švandově divadle. A jednou z dalších silně rezonujících byla inscenace Manson, která vznikla v roce 2012 ve spolupráci s DOT504 Dance Company. Poslední jmenovaný titul byl inspirován zločineckou postavou amerického sériového vraha Charlese Mansona v době, kdy bylo znovu projednáváno jeho podmínečné propuštění, ke kterému nikdy nedošlo. Režisér Aleš Janák začlenil do pohybové struktury mluvené slovo, spolu s ním se interpretace zhostili Irina Andreeva, Pavel Mašek a Lenka Vagnerová. Politicky aktuální téma soubor zpracoval v mezinárodním projektu With Unarmed Forces / The Other (2013), na kterém spolupracoval s izraelským Clipa Theater. Jednalo se o reakci na raketový útok v roce 2012, kdy Teatr Novogo Fronta hostoval v Clipa Theater v Tel Avivu a ocitl se tehdy v ohnisku vyostřeného konfliktu mezi Izraelem a Gazou. Inscenace byla uvedena v roce 2013, kdy soubor dovršil 20 let svého působení. Teatr Novogo Fronta za desítky let své existence odehrál stovky představení v Evropě, Rusku, ale také v Jižní Americe a na východním pobřeží USA.   

Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Happy Hour (foto Martin Špetlík)
Irina Andreeva v inscenaci Jana Mocka Happy Hour (foto Martin Špetlík)

Po odchodu Aleše Janáka z TNF se Irina Andreeva nadále snažila udržet chod souboru, vedla tréninky a workshopy, zkoušela. Vytvořila nezapomenutelné sólo Passing (2016). Tato reflexe o zlomu lidské existence, tranzici života ve smrt, vycházela z potřeby zastavit se nad náhlým odchodem dlouholetého kolegy a performera, hudebníka Dmitryje Tyulpanova.

Irina Andreeva během svého intenzivního života spolupracovala s DOT504, Tantehorse, ČS Ústí, ale také s Národním divadlem v Praze či Divadlem Archa aj. V posledních letech se věnovala tvorbě s Vladimirem Benderskim, především pak s Janem Mockem a působila v RockOpeře Praha. Pod hlavičkou TNF ještě uvedla v pražské Venuši ve Švehlovce inscenaci Nalezeno v Antarktidě (2022).

Irina Andreeva (foto Moving Station)
Irina Andreeva (foto Moving Station)
Irina Andreeva (foto Moving Station)
Irina Andreeva (foto Moving Station)

Divadlu hluboce oddaná Irina Andreeva se svou neutuchající energií, zápalem experimentovat, jít na hranu a daleko za ni, formovala porevoluční performativní scénu, ne však silově, ačkoli z ní čišela, ale svým pevným postojem, sebe disciplínou, a tak specifickým viděním, které jí bylo darem i hnacím motorem. Byla nepřehlédnutelná v nejlepším slova smyslu, performerkou žijící uměním, pracovitým člověkem. Její životní a umělecká cesta se sjednotily v jeden prudký proud, který ji strhával i hnal, nyní ji však unáší do klidných vod. Tak jako se Irina Andreeva podílela na vývoji tuzemské alternativní scény, takový je i její otisk – za více jak třicet let své činnosti zde zanechala hodně hlubokou brázdu.

TAGGED:Irina AndreevaTeatr Novogho Fronta
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article ZUŠ Broumov logo ZUŠ Broumov přijme učitele hry na klavír
Next Article Jan Kučera (foto se souhlasem Jana Kučery) Konkurz na HAMU: Hra o trůny
5 3 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up