Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Magdalena Kožená zakončila letošní festival Concentus Moraviae písňovým ohňostrojem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeZ domova

Magdalena Kožená zakončila letošní festival Concentus Moraviae písňovým ohňostrojem

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, který během šesti týdnů provedl své návštěvníky zajímavými historickými místy jižní Moravy a Vysočiny a pro letošní rok zvolil téma Metamorfózy: Czech Smetana!, zažil své finále. Patřilo patronce festivalu Magdaleně Kožené a rusko-americkému klavíristovi Kirillu Gersteinovi.

Hrubá Blanka
Published: 12/07/2024
Share
6 Min Read
SHARE
Concentus Moraviae: Slavnostní závěrečný koncert, 10. července 2024, Besední dům, Brno – Kirill Gerstein a Magdalena Kožená (zdroj Concentus Moraviae)
Concentus Moraviae: Slavnostní závěrečný koncert, 10. července 2024, Besední dům, Brno – Kirill Gerstein a Magdalena Kožená (zdroj Concentus Moraviae)

Přestože byl program slavnostního závěrečného koncertu koncipován skutečně velkoryse, nastoupila jeho hlavní protagonistka Magdalena Kožená na pódium s příjemnou bezprostředností a důvěrou ve fakt, že „mí Brňané mi rozumějí“. Brněnská rodačka a jedna z našich současných nejžádanějších mezzosopranistek, která se kromě své pestrého pěveckého působení na domácích i světových, koncertních i operních scénách věnuje také propagaci české hudby a nadační činnosti na podporu českých základních uměleckých škol, patří oprávněně také k jedné z nejoceňovanějších osobností naší hudební scény.

Pro svůj písňový recitál si vybrala jako doprovod Kirilla Gersteina, amerického umělce ruského původu, jenž oplývá velmi inspirativním stylem hry, který vykrystalizoval z jeho zájmu o klasický i jazzový klavír a který je charakteristický velkou výrazovou pestrostí, intenzivní koncentrací na plasticitu úhozu a propracovaností hudebního celku. Pianista, jenž se v oblasti sólové hry koncertně představil s nejprestižnějšími světovými orchestry, se v roli doprovazeče stává vnímavým vypravěčem, jenž pěvecký part protkává klavírní dějovou linkou, aniž by ho jakkoliv zaplavil.

V podání těchto dvou inspirativních interpretů byl na koncertě představen svět písňové tvorby čtyř skladatelů, který – přestože byli její autoři současníky – rozprostřel před posluchači neutuchající možnosti tohoto hudebního žánru. Úvod koncertu patřil Leoši Janáčkovi a výběru z jeho sbírky Moravská lidová poezie v písních. Padesát tři písní s klavírním doprovodem získalo svou podobu v roce 1908 po intenzivní sběratelské činnosti, které se skladatel v 90. letech 19. století věnoval ve spolupráci s Františkem Bartošem. Leoš Janáček přistupuje k lidové písni jako k panenské hudbě, které se svými harmoniemi jen lehce dotýká, aby nechal bez poskvrny rozvinout její čistou krásu. Autentická přirozenost tak našla v první části koncertu svůj výraz v šesti písních (Stálost, Kvítí milodějné, Loučení, Obrázek milého, Tíha, Lavečka), kterýmMagdalena Kožená za doprovodu Kirilla Gersteina vytvořila svou interpretací intimní prostor v duchu skladatelova záměru – uchovala jejich kouzlo v prostém podání a lehkém náznaku.

Z moravského kulturního okruhu se pak koncert přesunul k tvorbě rakouského romantického skladatele Hugo Wolfa a jeho hudební ilustraci básní Eduarda Mörika, jednoho z nejvýznamnějších německých romantických básníků. Z padesáti tří „Mörike-Lieder“ / Písní na Mörikeho, které Hugo Wolf zkomponoval v průběhu několika měsíců v roce 1888, přinesl program výběr devíti. V nich předestřela mezzosopranistka za výrazově rozmanitého klavírního doprovodu, který nezapřel skladatelské vlivy Roberta Schumanna či Carla Loewa, doplněné o barevnost „wagnerovské harmonie“, zcela jiný obraz. Zprostředkovala v nich vášnivý vnitřní prožitek, který odrážel různorodé pocity od idylických a fantazijních představ (Nixe Binsefuß / Vodní žínka Síťonožka), protkávaných religiózními motivy (Auf ein altes Bild / Starému obrazu), přes traumatické výlevy nenaplněné lásky (u Mörikeho jí byla švýcarská kráska Maria Meyer) až po satirické obrazy (Abschied / Rozloučení).

Po přestávce, která v tomto náročném programu byla skutečnou nutností, pak pódium ovládla hudba hluboké ruské duše, naplněná nejen intenzivním lyrismem, prorostlým bolestí, ale také mýtičností. Její příběhy rozeznělo Шесть романсов / Šest písní op. 38 Sergeje Rachmaninova, jež patří ke kompozicím z jeho raného tvůrčího období, kdy byl ještě úzce provázán s rodnou zemí. Závěrečnou tečku koncertu pak představovaly Brettl-Lieder / Kabaretní písně Arnolda Schönberga, jejichž dvě řady zkomponoval skladatel za svého působení v roli korepetitora, kapelníka a skladatele na první německé kabaretní scéně v Berlíně s názvem „Überbrettl“. V Schönbergových nápaditých kompozicích, protkaných jazzovými prvky, získal Kirill Gerstein skvělý prostor rozeznít celou škálu svého klavírního umění a doplnil tak Magdalenu Koženou v jejích výrazových erupcích, podpořených její skvělou německou deklamací, kdy jako mávnutím proutku nabývala řady proměn – ať už do postavy rozpustilého satirika a bryskního vypravěče (Einfältiges lied / Prostá píseň) či šantánové zpěvačky, které z hrudi tryská bolestná zkušenost ulice (Langsamer Walzer / Pomalý valčík).

Festival Concentus Moraviae, se kterým procestovali jeho posluchači 22 inspirativních míst jižní Moravy a Vysočiny, byl tak zakončen pestrobarevným hudebním putováním, které je zavedlo ještě dál a ještě hlouběji, než všechna genia loci, a to do nejskrytějších zákoutí umělecké duše.

Concentus Moraviae: Slavnostní závěrečný koncert
středa 10. července 2024, 19:00 hodin
Besední dům, Brno

Program:
Leoš Janáček: Moravská lidová poezie v písních (výběr: Stálost, Kvítí milodějné, Loučení, Obrázek milého, Tíha, Lavečka)
Hugo Wolf: Mörike Lieder / Písně na Mörikeho (výběr: Begegnung / Setkání, Neue Liebe / Nová Láska, Nimmersatte Liebe / Nenasytná láska, Das verlassene Mägdlein / Opuštěné děvče, Wo find ich Trost / Kde nacházím útěchu, Auf ein altes Bild / Starému obrazu, Nixe Binsefuss / Vodní žínka Síťonožka, Lebe wohl / Žij blaze, Abschied / Rozloučení)
Sergej Rachmaninov: Шесть романсов / Šest písní op. 38 (Ночью в саду у меня / V mojí zahradě za noci, К ней / K ní, Маргаритки / Kopretiny, Крысолов / Krysař, Сон / Sen, Ay! / Hola!)
Arnold Schönberg – Brettl-Lieder / Kabaretní písně (Galathea, Gigrletka, Der genügsame Liebhaber / Nenáročný milenec, Einfältiges lied / Prostá píseň, Mahnung / Výstraha, Jedem das Seine / Každému, co mu patří, Langsamer Walzer / Pomalý valčík)

Účinkující:
Magdalena Kožená – mezzosoprán
Kirill Gerstein – klavír

TAGGED:Concentus MoraviaeKirill GersteinMagdalena KoženáRok české hudbySEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pascal Dusapin: Passion – NODO 2024 (zdroj Ostravské centrum nové hudby) NODO 2024, část první: Orfeus naruby, letecká symfonie a akustika pádu
Next Article Bedřich Smetana: Hubička, Slovenské národné divadlo – Tomáš Juhás, Mária Porubčinová (foto Henrich Mišovič) Operní panorama Heleny Havlíkové (475) – Smetanova Litomyšl: nepovedená Hubička z Bratislavy
1 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up