Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Houslistka Patricia Kopatchinskaja v dvojroli: Profesionální herečky strčí do kapsy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeSoudobá Hudba

Houslistka Patricia Kopatchinskaja v dvojroli: Profesionální herečky strčí do kapsy

V neděli 16. června 2024 večer uvedl vídeňský koncertní dům – Konzerthaus v Mozartově sále v rámci Schönbergovského roku a ve spolupráci s Centrem Arnolda Schönberga jeden z mnoha koncertů plánovaných v této sezóně.

Nota Lenka
Published: 18/06/2024
Share
5 Min Read
SHARE
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Alexander Neubauer, Patricia Kopatchinskaja a Maria Grün (foto Julia Wesely)
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Alexander Neubauer, Patricia Kopatchinskaja a Maria Grün (foto Julia Wesely)

Pierrot lunaire op. 21 Arnolda Schönberga vznikl v roce 1912 a ještě téhož roku byl 16. října v Berlíně proveden. Před uvedením bylo třeba 25 ansámblových zkoušek a samotný koncert vzbudil skandál i ovace. Jedno ze stěžejních děl moderní a atonální hudby zaznělo v Mozartově sále ve Vídni po 120 letech v provedení jedné z nejtalentovanějších houslistek současnosti – Patricie Kopatchinské a členů orchestru Vídeňských symfoniků. Večer byl dramaturgicky pozoruhodně připraven a proběhl bez přestávky. Třídílné Schönbergovo dílo bylo lemováno hudbou současnou. Kromě hudby hrálo výraznou složku i nazvučení, světla a scéna – přesněji několik praktikáblů, na kterých umělci v průběhu večera hráli a papírem obalené notové pulty. Vše evokovalo velmi intimní atmosféru, v sále bylo zhasnuto, a tak bylo možné vnímat organický proud hudby nerušeně.

Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)

FlügelnWund (2022) pro elektroniku Patricie Kopatchinské (která jako skladatelka vystupuje pod pseudonymem PatKop) zahájila nedělní večer. Aranžmá Presta C. Ph. E. Bacha pro sextet z roku 2023 bylo překrásnou „galantní“ miniaturkou upravenou tak jemně a kreativně, že se až tajil dech. Po ní následovala první část z cyklu Pierrot lunaire, recitovaná a zpívaná Patricií Kopatchinskou v kostýmu Pierrota. Tato první část se pohybuje v myšlenkovém světě umělce inspirovaného svitem luny. Po ní následovaly dvě miniaturky pro sólo housle a klarinet a sólo housle a violoncello Aus den „Ghiribizzi“ (2021) od PatKop. V obou bylo cosi dětsky nevinného, hra, úžas, něha i humor. Po nich následovala druhá část z cyklu Pierrot lunaire nesená ve stínu smrti. Oockooing Bird (1950) pro klavír sólo od Harrisona Birtwistla byl další překrásnou, prostou miniaturkou, vibrující prostorem a dokonale kontrastující s atonální hudbou Arnolda Schönberga. Improvizace na MIDI-housle převedla posluchače k závěrečné třetí části Pierrot lunaire, v níž se Pierrot vrací do rodné Itálie.

Jelikož posluchači začali po Schönbergovi tleskat, zazněla závěrečná část Très vif ze Sonáty pro housle a violoncello Maurice Ravela jako přídavek.

Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)

Schönbergova navýsost stylizovaná hudba byla na svou dobu vpravdě revoluční. Všech dvanáct tónů klasické tonální řady bylo zcela svobodně použito, bez vazby na motivickou práci, frázování či harmonii. Původní básnickou předlohu Alberta Girouda v překladu básníka Otta Ericha Hartlebena zpracoval pro kvintet a lidský hlas, jež zpívá, mluví, případně obojí současně v podobě tzv. Sprechgesangu, přičemž jednotlivé nástroje vystupují v různých barevných kombinacích.

Patricia Kopatchinskaja studovala ve Vídni, v němčině se pohybuje jako doma, stejně jako v roli Pierrotky, kterou si zřetelně užívala. Podobnou lehkost, grotesku, hru, humor, radost i nadhled bych možná stěží očekávala u profesionální herečky, zatěžkané divadelní tradicí a rutinou. Herecké umění Patricie Kopatchinské zcela přirozeně přebírala houslová virtuozita a mimořádná muzikalita, kterou je tato umělkyně bohatě obdařena. Nicméně všichni zúčastnění fungovali jako jedno těleso, do hry se zapojili i členové Vídeňských symfoniků a naprosto přirozeně kontrovali Pierrotce nejen hudebně, ale i herecky: Theresia Prinz-Mörth na flétny, Alexander Neubauer na klarinety, Alexander Burggasser na housle, Roland Roniger na violu, Maria Grün na violoncello a Joonas Ahonen na klavír.

Takovéto a jim podobné komorní koncerty jsou skvosty dramaturgie každého koncertního domu. Jednoduchými prostředky se dá tolik vyjádřit, pokud člověk bere svou profesi vážně, do hloubky, přitom ale s hravostí, fantazií a nadhledem. A přesně toto je přístup Patricie Kopatchinské, umělkyně, která se soustavně věnuje interpretaci soudobé hudby, případně originálním provedením v současném kontextu, která sama komponuje a jejíž koncerty jsou vždy mimořádným a inspirujícím hudebním zážitkem.

Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Roland Roniger, Alexander Burggasser, Patricia Kopatchinskaja, Maria Grün, Theresia Prinz-Mörth, Alexander Neubauer a Joonas Ahonen (foto Julia Wesely)
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Roland Roniger, Alexander Burggasser, Patricia Kopatchinskaja, Maria Grün, Theresia Prinz-Mörth, Alexander Neubauer a Joonas Ahonen (foto Julia Wesely)

Kammerkonzert: Pierrot Lunaire
16. června 2024, 19:30 hodin
Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal

Program
Arnold Schönberg: Pierrot lunaire op. 21

Účinkující
Patricia Kopatchinskaja – mluvený hlas
Theresia Prinz-Mörth – flétny
Alexander Neubauer – klarinety
Alexander Burggasser – housle
Roland Roniger – viola
Maria Grün – violoncello
Joonas Ahonen – klavír

TAGGED:Patricia KopatchinskajaSEZWiener Symphoniker
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie (zdroj Plzeňská filharmonie) Historické reflexe Plzeňské filharmonie jdou do svého finále
Next Article Radek Baborák (foto Nguyen Phuong Thao) Horn Fest Praha spolu s hosty z Výmaru představí hudbu klasicismu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up