Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Opera Endymio: Antická minulost v kontextu současné zvukomalebnosti
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaRecenze

Opera Endymio: Antická minulost v kontextu současné zvukomalebnosti

27. ročník olomouckého festivalu Baroko 2024, který se i letos zaměřil výlučně na interpretaci české hudby 17. a 18. století, zařadil do svého programu na neděli 9. června 2024 oblíbenou neobarokní operu Endymio, jíž dal hudební podobu Tomáš Hanzlík.

Hrubá Blanka
Published: 10/06/2024
Share
4 Min Read
SHARE
Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Operu Endymio zkomponoval Tomáš Hanzlík již v roce 2001 na latinské libreto P. Davida a S. Joanna Baptisty (občanským jménem Jan Kopecký). Ten byl pravděpodobně také původním autorem hudby, která se však nedochovala. Historie opery, oživující antický mýtus o krásném mladíku Endymionovi s nepomíjivou mladostí, který je spolu s dalšími postavami zaplétán do léček Amora, sahá až do roku 1727, kdy byla opera v premiéře uvedena na kroměřížském zámku.

Ve velmi neotřelém soudobém zpracování Tomášem Hanzlíkem získalo toto dílo novou podobu nejen po stránce hudební, která přímo odráží skladatelův charakteristický kompoziční rukopis, ale také po stránce obsahové. Původní tříhodinová opera byla zkrácena na hodinovou jednoaktovku o dvanácti scénách a závěr zůstává na rozdíl od originální verze otevřen, neboť se z původního libreta nedochovala poslední strana. Výrazných změn doznala také instrumentace, která byla postavena na netradičním zvukovém propojení smyčcových nástrojů, piana a nástrojů dechových – altového saxofonu, horny a fagotu.

Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Oproti tradičnímu pěveckému obsazení vystupují v novodobém nastudování také ženy, a to nejen ve sborových vstupech, jež pro představení připravila Jana Synková se sborem Bel Canto, ale také v sólových partech. Role Diany se s jistotou ujala svým průrazným sopránem Markéta Israel Večeřová, part Aurilly skvěle interpretovala Dorota Grossová. Jejich mužské protějšky jim hlasově neméně přesvědčivě sekundovaly. Endymia jako mužský ideál krásy ztvárnil kontratenorista Matej Benda, Thyrsa představoval Rostislav Baláž a part Sylvana zazněl v podání Jiřího Poláčka. Pohybových rolí, jež doplňovaly pěvecké party, se ujali Šimon Hron (Amor) a Matyáš Jirka (Morfeus).

Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

V prostorném sále svaté Kláry ve Vlastivědném muzeu, kde se nedělní představení odehrávalo, byla akustika tentokrát velkým spolutvůrcem. Sborové party získávaly díky velkému dozvuku na bohatosti a svým vyzněním docílily efektu až neodvratné osudovosti. Zatímco duet Diany a Endymia měli možnost ocenit posluchači především v předních řadách, duet Aurilly a Thyrsa, doprovázený pouze intimním instrumentálním obsazením, se krásně klenul prostorem až do zadních řad.

Opera Endymio, která je pravidelně zařazována do olomouckých festivalových programů, potvrzuje, že badatelský zájem Tomáše Hanzlíka o tvorbu piaristických skladatelů 17. a 18. století a jeho schopnost zasadit jejich hudební myšlenky do strukturálně minimalistické hudby, přináší posluchačům opakovaně zvukově-vizuální koláž, která nezevšední.

Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio
9. června 2024, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci

Účinkující
Endymio – Matej Benda
Diana – Markéta Israel Večeřová
Aurilla – Dorota Grossová
Thyrsus – Rostislav Baláž
Sylvanus – Jiří Poláček
Amor – Šimon Hron
Morfeus – Matyáš Jirka

Sbor Bel canto
Sbormistryně – Jana Synková

Ensemble Damian

Kostýmy – Vendula Johnová
Nastudování a režie – Tomáš Hanzlík

TAGGED:Baroko OlomoucBel CantoDorota GrossováJana SynkováJiří PoláčekMarkéta Israel VečeřováMatej BendaMatyáš JirkaRostislav BalážSEZŠimon HronTomáš Hanzlík
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ilustrační foto (zdroj Freepik) Provoz Národního divadla stál loni 1,587 miliardy korun
Next Article Jiří Bárta (foto se souhlasem Jiřího Bárty) Violoncellista Jiří Bárta: Dobré hudbě stačí otevřít srdce, smoking nepotřebujete
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up