Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Baroko 2024: Choceňský rukopis poodhalil svá tajemství
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Baroko 2024: Choceňský rukopis poodhalil svá tajemství

Souborným provedením všech skladeb rukopisného sborníku nalezeného ve farním archivu v Chocni pokračoval 8. června festival Baroko v Olomouci. Skladby byly na festivalu provedeny premiérově už v roce 1999 a ve stejném roce také pod názvem Choceňský manuskript vydány tiskem. Jedná se o 40 převážně anonymních skladeb pro klávesový nástroj. Rukopis je datovaný letopočtem 1830 a jeho autorem je blíže neznámý Ignatz Joseph Wosyka.

Hron Šimon
Published: 10/06/2024
Share
4 Min Read
SHARE
Baroko 2024: Choceňský manuskript – Ilona Růčková, Martin Smutný, 8. června 2024,  Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Baroko 2024: Choceňský manuskript – Ilona Růčková, Martin Smutný, 8. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

V Chocni se ve vedení kůru vystřídalo po sobě několik schopných skladatelů: Tomáš Norbert Koutník (1698–1775), Jan Václav Matějka (1738–1801) a Tomáš Kolovrátek (1763–1831). Přesto jsou ve sborníku jmenovitě uvedeni pouze dva autoři: Autorem preludia a moll je František Xaver Brixi (1732–1771) a autorem cyklu pěti preludií je Ambrosius Rieder (1771–1855). Postupem času se podařilo identifikovat další dva autory. Autorem Fugy g moll je bavorský benediktin Karmann Colb (1703–1765). Autorem skladby s názvem Fuga Pastorella v A dur je piarista P. Simon a S. Bartholomaeo – Václav Kalous (1715–1786). Jedná se ve skutečnosti o klavírní výtah pouhé expozice fugy na text Amen z Missa de Nativitate dochované na kůru v nedaleké Litomyšli. V rámci koncertu zazněla fuga v plném rozsahu podle spartace této mše. To naznačuje, že ne všechny kompozice zaznamenané ve sborníku jsou kompletní a vysvětluje někdy také jejich překvapivě stručnou stavbu.

Stylově se průběžně střídají preludia a fugy pozdního baroka, klasicismu až s názvuky raného romantismu. K pestrosti souborného provedení přispělo také provedení na dva zvukově odlišné nástroje – cembalo a varhany. Jednak střídáním, ale ve většině skladeb současným zněním, kdy se oba nástroje uplatňovaly vzájemně v průvodu hrou generálního basu, což je dobově doložená praxe, která se však v současnosti při provozování sólových klávesových skladeb uplatňuje zřídka. Nového nastudování se ujali Ilona Růčková na cembalo a Martin Smutný na pozitiv. Dobře zvolená tempa, registrace, skvělá souhra a agogika daly soubornému provedení charakter stavebně promyšleného cyklu.

Baroko 2024: Choceňský manuskript – Martin Smutný, 8. června 2024,  Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Baroko 2024: Choceňský manuskript – Martin Smutný, 8. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Baroko 2024: Choceňský manuskript – Ilona Růčková, Martin Smutný, 8. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Baroko 2024: Choceňský manuskript – Ilona Růčková, Martin Smutný, 8. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Koncert byl v závěru doplněn o rokokové dvouvěté Divertimento G dur pro dvě cembala od Josefa Antonína Štěpána (1726–1797). Skladba pochází z jeho umělecké pozůstalosti uložené v kroměřížském archivu. Večer s intimní atmosférou muzicírování při svíčkách provázely na projekci zadního prospektu divadelní scény malby představitele druhého rokoka Josefa Matěje Navrátila (1798–1865).

Choceňský manuskript
8. června 2024, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci

Program:
Preambulum Nro 1te (D-dur)
Cadenz (F dur)
Preambulum Nro 2 (C-dur)
Preambulum in A mol Aut Brixi Nro 3. te
Preambulum Nro 4te (C-dur)
Preambulum Nro 5. (Es-dur)
Preambulum Nro 6. (d-moll)
Preambulum Nro 7. (C-dur)
Preambulum Nro 8. (C-dur)
Preambulum Nro 9. (C-dur)
Preambulum Nro 10. (C-dur)
Preambulum Nro 11. (C-dur)
Nro. 12. (C-dur)
Fuga in C Nro 1.
Fuga Nro 2. (G-dur)
Fuga Nro 3. (g-moll, Karlmann Colb)
Phantasia (A-dur)
Fuga Pastorella Nro 5. Nastal nám den weselý (G-dur)
Fuga Pastorella (A-dur, P. Simon a S. Barholomaeo)
Fuga in A mol
Cadenz in Es
Transitiones per omnes tonas
Fuga (D-dur)
Fuga Allo assai (D-dur)
Krystus Gežjš nazaretský. Na welkau neděli (B-dur)
6 Praembulen von Herrn Ambros Rieder.
            Nro 1te Andante (C-dur)
            Nro 2te Moderato (C-dur)
            Nro 3 Andante (D-dur)
            Nro 4te Andante (gmoll)
            Nro. 5. Moderato (C-dur)
Preambulum 1. (C-dur)
N: 2. (F-dur)
N: 3. (c-moll)
N: 4. (C-dur)
N: 5. (C-dur)
Ecce Dominus veniet.
Zdráwas buď Panno Marya.
N: 6. (C-dur)
N: 7. (B-dur)
N: 8. (A-dur)
Josef Antonín Štěpán: Divertimento G-dur (Allegro, Menuet)

Účinkující:
Ilona Růčková – cembalo
Martin Smutný – pozitiv

TAGGED:Baroko OlomoucIlona RůčkováMartin SmutnýRok české hudbySEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie, Rémy Ballot 6. června 2024, Měšťanská beseda, Plzeň (zdroj Plzeňská filharmonie) Život hrdinův poprvé v Plzni: Orchestr v perfektní souhře
Next Article Klášter Broumov (foto Kateřina Ostradecká) Chcete vyrazit na hudební rezidenci do Broumova nebo za poznáním do Osla?
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up