Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Komorní filharmonie Pardubice uzavře 55. sezonu s violoncellistou Jiřím Bártou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

Komorní filharmonie Pardubice uzavře 55. sezonu s violoncellistou Jiřím Bártou

Červen znamená pro Komorní filharmonii Pardubice tradičně vrchol celé sezony. Na závěrečné abonentní koncerty v Sukově síni Domu hudby ve dnech 17., 18. a 19. června 2024 proto jako sólista přijede významný český violoncellista Jiří Bárta, který zahraje společně s filharmonií Koncert pro violoncello a orchestr C dur Hob.VIIb:1 Josepha Haydna.

Potůčková MilenaPR
Published: 05/06/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Jiří Bárta (zdroj Jiří Šourek)
Jiří Bárta (zdroj Jiří Šourek)

O existenci tohoto díla se dlouho vůbec nevědělo. V pražském Národním muzeu ho objevil až český muzikolog Oldřich Pulkert v roce 1961. Haydn ho zkomponoval někdy mezi lety 1761–1765, kdy působil jako kapelník u prince Mikuláše Esterházyho. Věnoval ho koncertnímu mistru orchestru Josephu Franzi Weiglovi, věhlasnému violoncellovému virtuosovi té doby. Sice se dodnes objevují pochybnosti o Haydnově autorství (v Praze se našel pouze opis), přesto s jistotou náleží ke stěžejním dílům violoncellového repertoáru. V nádherném Adagiu a hbité třetí větě začíná sólový part neobvykle – dlouhým drženým tónem, který se následně rozvede do kratších hodnot.

Jako další zazní Serenáda pro komorní orchestr H 199. Tu napsal Bohuslav Martinů v roce 1930 během pouhého jednoho měsíce v Paříži. Patří k nejtypičtějším skladatelovým kompozicím neoklasicistního období. I přes polytonalitu a kontrapunktickou práci vyznívá dílo díky bohaté melodice a vynikající instrumentaci velmi lehce a hravě. Po přestávce pak Komorní filharmonie Pardubice zahraje Českou suitu op. 39 B 93 od Antonína Dvořáka. Dílo, které je v podstatě serenádou, obsahuje motivy českých tanců. Premiéra se uskutečnila roku 1879 pod vedením Adolfa Čecha, sám Dvořák ji řídil o rok později na dobročinném koncertu ve prospěch stavby Národního divadla. Česká suita se díky své ryzí dvořákovské melodice, lyričnosti, vynikající instrumentaci i přehledné formě řadí ke skladatelovým nejtypičtějším a zároveň nejoblíbenějším opusům. Komorní filharmonie Pardubice ji má ve svém repertoáru už od druhé sezony a celkově je u nás jednou z nejhranějších skladeb. Koncerty bude řídit šéfdirigent Stanislav Vavřínek.

TAGGED:Jiří Bárta (1964)Komorní filharmonie PardubiceSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pražské jaro: Závěrečný koncert – David Robertson, Josef Špaček, 3. června 2024, Obecní dům, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská) Závěrečný koncert Pražského jara: Superorganismy a krása bez emocí
Next Article Mariusz Kwiecień (zdroj Polskie Radio Koszalin) Mariusz Kwiecień: I Mackerras se smál mojí češtině
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up