Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Festival Baroko 2024: Souborné provedení Škroupových trií a interpretačně zajímavý večer
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Festival Baroko 2024: Souborné provedení Škroupových trií a interpretačně zajímavý večer

27. ročník festivalu Baroko 2024 zahájilo v sobotu 1. června 2024 souborné provedení klavírních trií Františka Škroupa. Zároveň to byla první veřejná akce v nově zrekonstruovaném kostele sv. Kláry, který je součástí Vlastivědného muzea v Olomouci, kde letos celý festival probíhá.

Pospíšil Robin
Published: 03/06/2024
Share
4 Min Read
SHARE
Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)
Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)

Prostorný interiér kostela nikdy nesloužil sakrálním účelům, těsně před dokončením byl klášter klarisek v rámci josefínských reforem zrušen a prostor sloužil následujících sto let jako knihovna. V současné době je to největší výstavní prostor v Olomouci a na hudební produkce není běžně využíván.

Organizátoři z pořádající Vlastivědné muzejní společnosti do prázdného prostoru nainstalovali podium evokující barokní divadlo se zadním prospektem a dvěma řadami bočních kulis. Na prospekt se během koncertu zadní projekcí promítaly biedermeierové interiéry, které evokovaly hudební salóny první poloviny 19. století. 

Trio facile F dur op. 28 vzniklo kolem roku 1847 a Škroup ho věnoval dceři vydavatele Johanna Hoffmanna, Jeanette. O dva roky mladší Trio Es dur op. 27, kterým večer vyvrcholil, pak autor věnoval klavírnímu virtuosovi a skladateli Sigismundu Goldschmidtovi. Obě skladby se vyznačují tradiční čtyřvětou stavbou se scherzem, nicméně Škroupova hudební řeč neustále překvapuje. Osciluje mezi klasicismem a romantismem, s klenutou kantabilní melodikou, ale zaujmou i hojné ozvuky baroka v podobě brilantních sekvencí a fugat. Časté jsou nečekané modulace do vzdálených tónin, klamné spoje a prudké střídání nálad.

Mezi Škroupova tria byla zařazena Sonáta F dur op. 55 č. 3 pro klavír, housle a violoncello z roku 1800 Vojtěcha Matyáše Jírovce. Jírovec, působící na kapelnickém postu ve Vídni, má na rozdíl od Škroupa to štěstí, že jeho mimořádně kvalitní instrumentální hudba již zaujala řadu zahraničních specialistů a není na koncertních pódiích ani v katalozích hudebních vydavatelů úplně neznámý. Na české koncertní scéně se v rámci malé dramaturgické pestrosti objevuje ojediněle. I Jírovec je představitelem přelomové doby směřujíc od klasicismu k romantismu.

Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)
Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)

Program nastudovalo premiérově na dobové nástroje Trio Unitas ve složení: Petra Matějová na kladívkový klavír, Magdalena Malá na klasicistní housle a Helena Matyášová na klasicistní violoncello. Křehký a přitom barevný zvuk kladívkového klavíru se dvěma smyčcovými nástroji hrajícími bez souvislého vibrata dal v dlouhé kostelní akustice omračující účinek – zvláště pomalým větám. Brilantní virtuózní pasáže rychlých částí kladly vysoké nároky na souhru, ale komunikací, artikulací a dynamickým odstupňováním dosáhly interpretky i v rychlých větách přehlednosti a konkrétnosti. Drobnou vadou na kráse dramaturgicky i interpretačně mimořádně zajímavého večera byla slabší návštěvnost.

Festival Baroko: František Škroup – Souborné provedení klavírních trií
1. června 2024, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci, nám. Republiky 5

Program:
František Škroup: Trio facile F dur op. 28 pro klavír, housle nebo flétnu a violoncello (ca. 1847, I. Allegretto, II. Andante grazioso, III. Scherzo. Allegro vivace, IV. Finale. Allegro appassionato)
Vojtěch Matyáš Jírovec: Sonáta F dur op. 55 č. 3 pro klavír, housle a violoncello (1800, I. Allegro moderato, II. Adagio, III. Allegretto)

—-pauza—-

František Jan Škroup: Trio Es dur op. 28 pro klavír, klarinet nebo housle a violoncello (ca. 1845, I. Allegro, II. Andante grazioso, III. Scherzo. Allegretto, IV. Finale. Allegro)

Účinkující:
Trio Unitas (Petra Matějová – hammerklavier, Magdalena Malá – klasicistní housle, Helena Matyášová – klasicistní violoncello)

TAGGED:Baroko OlomoucSEZTrio Unitas
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pražské jaro 2024 (zdroj Pražské jaro, foto Milan Mošna) Letošní Pražské jaro hlásí vyšší návštěvnost
Next Article Věra Kvarčáková, Jeremy Galdeano (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka) Soutěž o vstupenky: Baletní večer Návraty
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up