Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Balet Gala 2024 v Plzni přinesl zážitky z klasického tance
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Balet Gala 2024 v Plzni přinesl zážitky z klasického tance

Mimořádné rozsahem, dramaturgickou koncepcí a tanečními výkony bylo Balet Gala 2024 v Divadle J. K. Tyla v Plzni, které se konalo 2. května v historické budově Velkého divadla. Před představením pozdravil diváky šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný, uvedl celý večer a připomněl Mezinárodní den tance, u jehož příležitosti se plzeňské Gala konalo. Ocitoval proto i část z letošního poselství, jehož autorkou je argentinská tanečnice, primabalerína Královského baletu v Londýně Marianela Nuñez. Nuñez v něm apeluje na zodpovědnost současných umělců k historii, k jejím autorům, tanečníkům a choreografům, kterým mají budoucí generace naslouchat:

Špalková Gabriela
Published: 07/05/2024
Share
12 Min Read
SHARE
DJKT, Balet Gala 2024 – Bianca Teixeira a Ariel Merkuri (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Bianca Teixeira a Ariel Merkuri (foto Irena Štěrbová)

„Ať jsme si všichni vědomi toho, že nejsme jen diváci, ale jsme dědicové tradice stvořené uměním, důstojností a obětavostí…. Přestože je středobodem naší pozornosti budoucnost a přítomnost, bez pevných základů v minulosti, bez úrodnosti naší země, nemůže strom tance vzkvétat. Kořeny jsou tradice a zároveň živiny,“ říká mimo jiné Marianela Nuñez.

V duchu tohoto poselství se neslo i celé Gala. Akcentovalo klasický balet proložený moderními výstupy. Nadšené publikum ve zcela zaplněném hledišti aplaudovalo precizním provedením slavných pas de deux, duetům, sólovým variacím i ansámblům. Připraveno bylo dvacet čísel, v nichž účinkovalo sólově 30 tanečníků v čele se sólisty baletního souboru DJKT a vynikajícími zahraničními hosty. V Plzni vystoupili sólisté Bavorského státní baletu Bianca Teixeira a Ariel Merkuri, jejich bývalá kolegyně a nyní mezinárodní sólistka Melissa Chapski a další hosté z ciziny i našich tuzemských scén. Gala charakterizovala vysoká technická úroveň všech provedených čísel.

DJKT, Balet Gala 2024 – Bianca Teixeira a Ariel Merkuri (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Bianca Teixeira a Ariel Merkuri (foto Irena Štěrbová)

Stejně jako v minulých ročnících se tančilo na volné scéně, jejíž atmosféru určuje nasvícení. Tanec doprovázely vesměs kvalitní nahrávky (kromě nezřetelné Saint-Saënsovy Le Cygne), s jedinou výjimkou (Talisman) velmi dobře nazvučené.

Program otevřela půvabná neoklasická choreografie Jiřího Pokorného na hudbu z baletu Léo Delibese Sylvia (Marche et cortège de Bacchus). V podání stážistů a nových členů plzeňského baletu (od sezóny 2023/24) vyjadřovala velmi zdařile přirozenou radost z hudby a spontánnost mládí – tanečníci v bílém na jevišti, představujícím baletní sál, z prostého tréninku vytvoří hravý, a přitom efektní výstup. Mnozí z tanečníků se v průběhu večera představili i v dalších sólových číslech.

DJKT, Balet Gala 2024 – Hinata Doi a Chikara Araki (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Hinata Doi a Chikara Araki (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mathias Castellano (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mathias Castellano (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Aneta Pašková a Michal Lenner (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Aneta Pašková a Michal Lenner (foto Irena Štěrbová)

Členka souboru Cynthia Brandan tančila se svým kolegou Karlem Roubíčkem hned v následující sugestivní současné choreografii Complici reciproci (Vzájemně sympatizující) Riccardo Gregolina na 6 Moments Musicaux, op. 16., No 4 in E minor Sergeje Rachmaninova pro klavír.

Kako Sawai, stážistka souboru, vrátila publikum ke klasice křehkou variací z Pas de deux P. I. Čajkovského (chor. George Balanchine) a stážista Go Minakami precizním provedením variací Solora z Bajadéry Ludwiga Minkuse (chor. Marius Petipa).

K vynikající inscenaci Raymondy Alexandera Glazunova, kterou v DJKT nastudovala před lety choreografka Jelena Panková, se publikum mohlo vrátit velkolepým pas de deux Raymondy a Jeana de Brienne, ovšem v originální choreografii Mariuse Petipy ve skvělém podání sólistů plzeňského souboru Mami Mołoniewicz a Karla Audyho. Preciznost, výtečná souhra a celková elegance pohybu s přesvědčivostí výrazu byly společným jmenovatelem provedení, jež publikum oceňovalo spontánními aplausy.

DJKT, Balet Gala 2024 – Karel Audy a Mami Moloniewicz (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Karel Audy a Mami Moloniewicz (foto Irena Štěrbová)

S tímto pas de deux kontrastoval následný výstup dvojice mladičkých italských tanečníků z Art Studio Danza Neapol Mathiase Castellana a Fiorentina Cardilla v choreografii Inertia (Nečinnost, Setrvačnost) (chor. Francesco Annarumma, hudba Travis Lake). Chlapci v černých trikotech s bílým pruhem na bocích vnesli na jeviště stroze pojaté pohyby, až geometricky přesné, čemuž odpovídal i hudební doprovod.

Do bohatého světa romantiky s jeho tajemným kouzlem a lidskými dramaty přenesli publikum Julia Köhler (Jugendkompanie Wiener Staatsoper) a člen plzeňského baletu Simone Carosso v krásně provedeném křehce emotivním pas de deux z La Sylphide norského skladatele Hermana von Løvenskjolda a v historické choreografii dánského choreografa Augusta Bournonvilla z 30.let 19. století. Byl to první výstup plzeňského Gala, jenž svedl dohromady domácí tanečníky s hosty. Mladí tanečníci oslovili publikum v pas de deux Sylphidy a Jamese i pravdivostí vyjádření tohoto pohádkového a v pravdě osudového setkání člověka s vílou.

DJKT, Balet Gala 2024 – soubor baletu (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – soubor baletu (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Melisa Chapski a Gaëtan Pires (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Melisa Chapski a Gaëtan Pires (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mathias Castellano a Fiorentino Cardillo (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mathias Castellano a Fiorentino Cardillo (foto Irena Štěrbová)

Bianca Teixeira a Ariel Merkuri z Bavorského státního baletu se představili během večera dvakrát. V první půli tančili moderní Morphology II (chor. Rafael Vedra, hudba Jóhann Jóhannsson), která byla k éterické La Sylphide zdařilým kontrastem. Působivě v sobě snoubila modernu s klasickým špičkovým tancem, vynikla díky přesné souhře a vysoké estetice pohybu obou tanečníků.

Vhodně na ni navazovala originální i vtipná choreografie členů plzeňského souboru Mami Mołoniewicz a Mariuse Mathieu Into the maze (Do bludiště) na moderní hudbu TAKAX music pro tři tanečníky. Spolu s autory choreografie bloudil mezilidskými vztahy na „jevišti života“ v precizní souhře Justin Rimke.

Závěr první části patřil výtečnému pas de deux z Dona Quijota Ludwiga Minkuse v klasické choreografii Mariuse Petipy. S Melissou Chapski tančil sólista baletu DJKT Gaëtan Pires. Dynamický výstup byl ukázkou brilantní techniky a precizní partnerské souladu; výkony a bezprostřednost obou tanečníků, jež publikum oceňovalo nadšeným potleskem, dovršily ono těžko definovatelné, leč hmatatelné spojení hlediště s jevištěm, které se tvořilo od prvního výstupu a sílilo s každým dalším.

DJKT, Balet Gala 2024 – Mami Moloniewicz, Justin Rimke a Marius Mathieu (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mami Moloniewicz, Justin Rimke a Marius Mathieu (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mami Moloniewicz a Justin Rimke (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Mami Moloniewicz a Justin Rimke (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Kako Sawai (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Kako Sawai (foto Irena Štěrbová)

Suita ze 2. jednání Labutího jezera P. I. Čajkovského v choreografii Jiřího Horáka podle Lva Ivanova, které má DJKT na repertoáru, otevřela druhou část večera. V sólových rolích Odetty a Prince zazářili sólisté souboru Afroditi Vasilakopoulou a Justin Rimke, účinek provedení umocnila výborná nahrávka.

Proslulé baletní číslo Umírající labuť Michaila Fokina na hudbu violoncellového sóla Le Cygne (Labuť) z hudební suity Le carnaval des animaux (Karneval zvířat) Camille Saint-Saënse vytvořené pro primabalerínu Annu Pavlovou, touží mít v repertoáru snad každá tanečnice. Choreograf Francesco Annarumma ovšem postavil novou choreografii Il Canto del Cygno (Labutí píseň) určenou pro chlapce, ztvárnil ji mladíček z neapolského Art Studio Danza Mathias Castellano. Jednalo se o diskutabilní choreografii, provedenou sice precizně, ale zákonitě bez poezie originálu.

Krásu a plnou eleganci přinesl následný duet z inscenace Rhapsody in C sólistů Ballett Theater Chemnitz. Anna-Maria Maas a Jean-Blaise Druenne v choreografii Sabriny Sadowske tančili oděni v bílém působivý duet George and Kate; oslovili nejen vytříbenou technikou, ale celkovou kultivovaností projevu.Neoklasicky pojatá choreografie přinesla čistotu, přirozenou krásu pohybu v jednotě s hudbou – jímavé Andante largamente ze symfonické suity On The Waterfront Leonarda Bernsteina si publikum mohlo vychutnat v kvalitní nahrávce.

DJKT, Balet Gala 2024 – Julia Köhler a Simone Carosso (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Julia Köhler a Simone Carosso (foto Irena Štěrbová)

Eleganci přinesla i etuda Mami Molonievicz Senkou (Záblesk), kterou poprvé představila na Baletních inspiracích DJKT v roce 2022. Sólistka v černém trikotu a na špičkách v duetu s Justinem Rimkem vyjádřili působivě pomíjivost i sílu okamžiku.

Další efektní a vysoce náročné pas de deux vyvolalo nadšené ovace, když na jeviště vtančili laureáti Europa Ballet Contest Brno 2023 Hinata Doi a Chikara Araki (Taneční konzervatoř hlavního města Prahy). Svým tancem s obdivuhodně provedenými náročnými prvky oživili balet Talisman italského skladatele a dirigenta Riccarda Driga v choreografii podle Mariuse Petipy.

Spojení opery a baletu připomněla Cynthia Brandan (DJKT) sólovým výstupem (chor. Alberto Alonso) na hudbu mezihry před 4. dějstvímopery Carmen Georgese Bizeta.

DJKT, Balet Gala 2024 – Junior Balett Muenchen (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Junior Balett Muenchen (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Go Minakami (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Go Minakami (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Eleonora Ancona a Francesco Fasano (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Eleonora Ancona a Francesco Fasano (foto Irena Štěrbová)

Současný pohled na klasiku přinesl výstup sólistů baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě – Eleonora Ancona a Francesco Fasano tančili pas de deux z Coppéllie Léo Delibese (chor. Giorgio Madia). Svéráznou verzi díla od tohoto současného choreografa má ostravský balet nyní na repertoáru. Madia v ní specifickým způsobem spojuje klasický taneční slovník s moderními i gymnastickými prvky (v tomto výstupu to byl např. kotoul), složkou takto vzniklého tanečního celku je i pantomima.

Originální spojení pohybu se světlem a tmou opět uplatnil ve své ryze moderní technicistní choreografii A. I. sólista baletu DJKT Richard Ševčík. Téma umělé inteligence vyjádřil lomy paprsků, jimiž se proplétají a jsou jimi atakovány unifikované postavy muže a ženy v podání Anety Paškové (DJKT) a hostujícího Michala Lennera (autoři elektronické hudby Pavel Lochman a Jan Rejent).

DJKT, Balet Gala 2024 – Cynthia Brandan a Karel Roubíček (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Cynthia Brandan a Karel Roubíček (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Cynthia Brandan (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Cynthia Brandan (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Anna-Maria Maas a Jean-Blaise Druenne (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Anna-Maria Maas a Jean-Blaise Druenne (foto Irena Štěrbová)

Výtečný byl svou koncepcí a provedením nápaditý výstup Junior Ballett München ¾ Preludes choreografa Richarda Siegala na klavírní jazzové skladby George Gershwina. Představili se v ní tři tanečníci Parker Gamble, Harry Ashton-Ireland, Simon Adamson-De Luca a dvě tanečnice Rebecca Rudolf a Malika Aithala. Jejich jednoduché kostýmy korespondovaly s meziválečnou atmosférou první poloviny 20. století. Junior Ballett München přinesl na jeviště svěžest až rozverné choreografie, nonšalanci, hravost, bezstarostnost. Ovšem ona zdánlivá jednoduchost tkvěla v absolutní souhře, vysoké technické úrovni a v perfektním souznění choreografie s hudbou.

Gala vyvrcholilo klasickým baletem. Pas de deux z Korzára Adolphe-Charlese Adama (i jej měl balet DJKT na svém repertoáru) přivedlo zpět na plzeňské jeviště sólisty z Bavorského státní baletu Biancu Teixeiru a Ariela Merkuriho. Po výtečné moderně nyní tančili strhující klasiku. Bravurní piruety, elektrizující skoky vyvolávaly jeden aplaus za druhým, takže závěr pas de deux už tančili nejen za doprovodu nahrávky, ale i neutuchajícího bouřlivého potlesku.

DJKT, Balet Gala 2024 – Afroditi Vasilakopoulou a Justin Rimke (foto Irena Štěrbová)
DJKT, Balet Gala 2024 – Afroditi Vasilakopoulou a Justin Rimke (foto Irena Štěrbová)

Balet Gala 2024 v Divadle J. K. Tyla přineslo výjimečný umělecký zážitek střídající v harmonické dramaturgii klasiku s modernou. Bylo rovněž reprezentativním večerem pro celý baletní soubor Divadla J. K. Tyla; v náročných a výsostně uměleckých výstupech z klasických baletů mohli jeho sólisté plně prokázat své vysoké technické kvality, ansámblová čísla pak potvrdila celistvost a kompaktnost souboru a jeho celkový potenciál. Balet Gala 2024 bylo oslavou tance v jeho plné kráse.

Psáno z představení 2. května 2024, Divadlo J. K. Tyla, Velké divadlo.

TAGGED:Afroditi VasilakopoulouAneta PaškováAnna-Maria MaasAriel MerkuriBalet Divadla J. K. Tyla PlzeňBianca TeixeiraChikara ArakiCynthia BrandanDivadlo J. K. Tyla PlzeňEleonora AnconaFiorentino CardilloFrancesco FasanoGaëtan PiresGo MinakamiHarry Ashton-IrelandHinata DoiJean-Blaise DruenneJulia KöhlerKako SawaiKarel AudyKarel RoubíčekMalika AithalaMami MołoniewiczMarius MathieuMathias CastellanoMelissa ChapskiMichal LennerParker GambleRebecca RudolfSimon Adamson-De LucaSimone Carosso
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Broumovská klávesa 2024: Vítězové 3. kategorie – Gregor Kovács, Tereza Neužilová, Vladimír Kuželka, Arnošt Matěj Nimrichtr, Tomáš Březina (zdroj Broumovská klávesa, foto Michal Sedláček) Na 14. ročníku Broumovské klávesy se představili mladí klavíristé
Next Article Praha (zdroj Praha.eu, foto Radoslav Vnenčák) Pražský magistrát rozdělí na kulturních grantech více než loni
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up