Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: IHOPEIWILL: Na šňůře odvíjených asociací
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

IHOPEIWILL: Na šňůře odvíjených asociací

Více vrstevnatý projekt IHOPEIWILL zahrnující rozhovory s dvanácti osobnostmi o čase, hodnotách i budoucnosti a performanci pro jednu tanečnici a růžové lano z lykry je počinem tří umělkyň sjednocených pod názvem threeiscompany ve spolupráci s choreografem Jarem Viňarským. Tanečnice Soňa Ferienčíková, vizuální umělkyně Mária Júrová Tichá a hudebnice, architektka Alexandra Timpau se v bodě přítomnosti rozhodly obrátit pozornost k minulosti s výhledem do budoucnosti, a to v generačních úhlech pohledu. Českou premiéru hostilo divadlo PONEC.

Strejčková Hana
Published: 02/05/2024
Share
3 Min Read
SHARE
threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)
threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)

Kam spějeme? Co nastane? Odkud se díváme do zítřků? A s jakým pocitem? Nadějí? Pochybami? S odvahou? Vyslovené myšlenky respondentů, rozmístěné v úryvcích na plakátech ve foyer či zaznívající z reproduktoru v hudebním podkresu, anebo individuálně v uších díky možnosti stažení, jako by vytvořily ideový základ pro sólový pohybový rituál Soni Ferienčíkové. V aréně, uprostřed divadelního prostoru čili v obkroužení publikem hledala kotvící body pro uchycení látkového lana, pospojovaného uzly, které naznačovalo právě dokonanou trasu a zbývající omotávka kolem těla zas naději na její pokračování. Míra diváckého prožitku se přímo úměrně odvíjela od hloubky ponoru a šíře otevřenosti každého přítomného. Nasvícený prostor zahrnoval všechny, každý viděl na samotné dění i na všechny ostatní. Světlo se stalo jedním z hlavních sjednocujících prvků. 

threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)
threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)

Systém rozmístění spuštěných provazů s karabinami umožňoval tanečnici spřádat prostor jako pavučinu času, vytvářet spletenec čar, který ji poskytoval oporu i vzpruhu. V chvějícím se lanoví jako by potěžkávala sebe samu, a zároveň tím i ostatní provazy napínala. S citem pro rozvolnění i tepající napětí a načasování tempo-rytmických střihů poutala pozornost. S vědomím své hlavní práce a pravděpodobných cílů byla však stále svobodnou bytostí, která mohla s různou intenzitou odvíjet vlákno, připevňovat jej do karabin a s tím proměňovat tvar svého těla, hrát si s dynamikou fyzické akce a tříbit momenty vlastního scénického projevu.

threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)
threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)

Natahováním pruhu tkaniny jako by kreslila silové pole, do něhož se vpouštěla s odhodláním i pády, vplétala se a také se nechávala nadlehčovat a popouzet k vyvažování nerovnováhy. Volný asociativní proud navěšoval na viděné leccos, od smotků, motáků, vězení po záchytnou síť budoucích nepředvídatelností. Užitý princip odvíjení a navíjení, zatěžování a balancování, mnohokrát již prověřený v dávno odvanutých projektech včetně aktuálních, nabíral zde „znovu a opět“ na významu díky naléhavosti současnosti, zaujetí a výkonu performerky.

IHOPEIWILL se přiznaně stalo více performativní událostí – vizuálně-pohybovou instalací proměňující se v čase a okolnostmi než sevřenou taneční – pohybovou inscenací. Tvůrci zastavili diváky na průsečíku všech cest, na křižovatce dálkových životních tratí, v přítomnosti s nánosy minulosti a namířeným pohledem k budoucnosti. Otázkou je, co bude pak… I hope I will… Jsme na tahu, otázkou však je, s jakou silou táhnout nebo se nechat vtáhnout. I „jen“ do performance samotné.

threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)
threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)

IHOPEIWILL
Vytvořili: threeiscompany ve spolupráci s Jarem Viňarským
Scénografie: threeiscompany
Performance: Soňa Ferienčíková
Zvuk: Never Sol, Alexandra Timpau
Vizuální obsah: Mária Júdová Tichá
Světelný design, technická podpora: Ints Plavnieks
Audiovizuální záznam k výstavě: Richard Chomo
Produkce: BOD.Y OZ (Soňa Ferienčíková, Zuzana Frištiková, Romana Packová
Výkonná produkce, PR: Romana Packová
Kreativní producent: Dirk Förster
Hlavní finanční partner: Fond na podporu umění
Finanční partneři: Nadácia ZSE, EFFEA
Koproducenti: Korespondance, Nudancefest, Tanec Praha – PONEC – divadlo pro tanec, Theaterfestival Schwindelfrei, Záhrada CNK

Psáno z české premiéry 22. 4. 2024, Divadlo PONEC.

TAGGED:Alexandra TimpauDivadlo PonecMária JúdováSoňa Ferienčíkováthreeiscompany
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jihočeské divadlo vypisuje konkurz do operního sboru
Next Article Kukal Quartet (foto Daniel Macho) Kukal Quartet se připravuje na zahraniční debut
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up