Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rapsodie Bohemia, nový triptych baletu Národního divadla moravskoslezského
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR ZprávyTanec

Rapsodie Bohemia, nový triptych baletu Národního divadla moravskoslezského

Balet Národního divadla moravskoslezského uvede u příležitosti oslav Roku české hudby 2024 na jeviště Divadla Jiřího Myrona 11. dubna tři choreografie vytvořené na hudbu českých skladatelů. Se svými díly se představí Viktor Konvalinka, Jana Burkiewiczová a Justin Peck.

Published: 06/04/2024
Share
5 Min Read
SHARE
Národní divadlo moravskoslezské – Úhel pohledu (foto Sergej Gherciu)

„Hudební dramaturgie Rapsodie Bohemia vychází z tvorby českých avantgardních skladatelů první poloviny 20. století – Bohuslava Martinů, Jaroslava Ježka, Ervína Schulhoffa – a akcentuje tvorbu kultovního skladatele filmové hudby 2. poloviny 20. století Zdeňka Lišky. Všichni jmenovaní byli nadčasovými umělci a pro balet, moderní tanec či taneční divadlo jsou stále inspirující,“ uvádí umělecká šéfka souboru Lenka Dřímalová.

České hudby se chopily tři choreografické osobnosti, dvě z České republiky, Jana Burkiewiczová a Viktor Konvalinka, a jedna z New Yorku, a to rezidenční choreograf New York City Ballet Justin Peck. Burkiewiczová s Konvalinkou uvedou původní kusy Ikarie a Úhel pohledu, z Peckovy tvorby bylo vybráno dílo Heatscape.

„Vsadili jsme v nové inscenaci na tři osobnosti generace pozdních třicátníků – tedy na generaci choreografů, která je pořád ještě mladá, ale už etablovaná a která se vyjadřuje v zásadně odlišných estetických vzorcích s ohledem na své kulturní kořeny. Mám obrovskou radost, že Ostrava poprvé v České republice uvede dílo nové choreografické superhvězdy z USA Justina Pecka právě na hudbu českého hudebního skladatele Bohuslava Martinů,“ dodává Dřímalová.

Národní divadlo moravskoslezské – Heatscape (foto Sergei Gherciu)

Americký choreograf Justin Peck kromě souboru NYCB působí rovněž na Boradwayi a spolupracuje i s filmem. Naposledy s režisérem Stevenem Spielbergem (choreografie jeho filmové verze West Side Story) nebo režisérkou Sofií Coppolou. Je držitelem Ceny Tony (2018). Vytvořil na 50 choreografií a Heatscape na Koncert pro klavír a orchestr č. 1 Martinů poprvé uvedl v Miami v roce 2015.

Viktor Konvalinka si vybral hudbu od Bohuslava Martinů a Ervína Schulhoffa a doplnil ji skladbou Bugatti step Jaroslava Ježka. V Úhlu pohledu, který vzniká na tělo přímo ostravskému souboru, nepředkládá ten svůj, ale pracuje naopak s pohledy publika.

„Záměrně nechci popisovat děj nebo vypisovat myšlenky, které mě napadají při tvorbě. Chci, aby si každý divák našel svůj vlastní příběh, vlastní asociace a názor na to, co teď vlastně vidí a proč se stalo to, co se stalo. I když choreografie pro diváky zdánlivě nemusí dávat smysl, rád bych rozvíjel barevnost jejich názorů a probouzel potřebu si o díle povídat i po jeho skončení. Chci zaujmout a pobavit diváka tak, aby rád přišel znova. V Úhlu pohledu se snažím spojit živé muzikanty s tanečníky a jevištním vizuálem v jeden kompaktní celek, kde si hraji s výjevy z různých příběhů, s rozdíly sociálních vrstev, variacemi citů, stresem a zmatkem v protikladu s klidem a vyrovnaností. Divák by měl mít pocit, že nikdy neví, co přijde… a možná přijde i nějaké kouzlo,“ říká Viktor Konvalinka.

Skladby autorů zazní na jevišti živě – na klavír hrají Adam Farana nebo Ivo Morys, na saxofon Marcela Božíková nebo Marcela Kučová.

Národní divadlo moravskoslezské – Ikarie (foto Sergei Gherciu)

Jeden z prvních českých sci-fi filmů Ikarie XB 1 z roku 1963 o cestě kosmické lodi Ikarie k planetě Alfa Centauri patří podle řady filmových historiků k zakladatelským dílům moderní sci-fi kinematografie. Inspiroval i slavnou 2001: Vesmírnou Odyseu Stanleyho Kubricka – ten se na českou Ikarii chodil dívat v New Yorku. Průkopnický byl v mnoha ohledech i soundtrack a zvukový design skladatele Zdeňka Lišky, který využil elektroakustické hluky a ruchy v kombinaci s elektronicky modulovanými klasickými nástroji.

Mladý hudební skladatel Jiří Konvalinka (1987) na přání choreografky Jany Burkiewiczové hudbu Zdeňka Lišky využil a je autorem výsledné hudební podoby její scénické básně s názvem Ikarie. Dědicové Zdeňka Lišky umožnili NDM jako prvnímu divadlu vůbec použít hudbu z filmu pro divadelní tvorbu. Taneční Ikarie Jany Burkiewiczové je stejně jako film emotivní, je to místo plné radosti, štěstí a harmonie. Utopické místo, které naruší nějaká chyba zvnějšku. Kam nás tato chyba může dovést? Může nás inspirovat?

Premiéra nového tritychu se uskuteční 11. dubna v Divadle Jiřího Myrona od 18.30 hodin.

TAGGED:Jana BurkiewiczováJustin PeckNárodní divadlo moravskoslezskéViktor Konvalinka
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Mikael Karlsson: Melancholia (zdroj Kungliga Operan) Sledujte záznam opery Melancholia ze Švédské královské opery ve Stockholmu
Next Article Janáčkova filharmonie vypisuje konkurz na hráče 2. hoboje s povinností anglického rohu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up