Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Brno Contemporary Orchestra a Ministerstvo pravdy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeSoudobá Hudba

Brno Contemporary Orchestra a Ministerstvo pravdy

V pondělí 26. února 2024 se odehrál druhý z letošních koncertů dvanácté koncertní řady Brno Contemporary Orchestra, a to v bývalém sídle OV KSČ, nyní Kanceláře Veřejného ochránce práv v Brně.

Dohnalová Lenka
Published: 03/03/2024
Share
10 Min Read
SHARE
Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)
Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)

Titul prozrazující dramaturgické zaměření koncertu Brno Contemporary Orchestra zněl: „Ministerstvo pravdy. Vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky“. Název „Ministerstvo pravdy“ je vypůjčen z Orwellova románu 1984.

V rámci koncertu byla souboru a jejímu uměleckému vedoucímu Pavlu Šnajdrovi předána Cena České hudební rady za dlouhodobou uměleckou činnost prezentovanou v invenční dramaturgii a formátech. Na vynalézavé dramaturgii se v posledních letech podílí muzikolog Viktor Pantůček.

Před začátkem koncertu zazněl záznam rozhlasového zpravodajství z 26. února 1974, tj. před padesáti lety. Záznam ve mně vyvolal několik asociací: to, že se v mezinárodní situaci nezměnilo tolik, v kolik se doufalo kolem Helsinské konference o bezpečnosti a spolupráci 1. srpna 1975 nebo nastavení tehdejšího ideologického filtru v porovnání s těmi dnešními. Takzvaná objektivita mainstreamových médií je stále modelována politickými prioritami, i když motivace k výpustkám a akcentaci jsou odlišné a rafinovanější. Dnešní výhodou je zatímní široká dostupnost různých informačních zdrojů a v našem prostředí i demokratická míra svobody vyjádření.

Na úvod koncertu zazněl objednaný kus od Jiřího Austerlitze Adámka (narozen 1977) „We Are the Power/My jsme moc (vymítání diktátora podle Pussy Riot)“. Vzhledem k tématu považuji za šťastnou volbu oslovení Jiřího Adámka, který dokáže politická témata uchopit s nadhledem a osobitě, mimo jiné i díky jeho speciálnímu formátu takzvaných „mluvců“, kterým posunul do nové kvality kdysi vytvořený koncept voicebandu E. F. Buriana. Burian vnímal voiceband více hudebně a orchestrálně, Adámek s mluvci pracuje komorněji, sémanticky zacíleně, pohrává si i s kontextem situací.

Podkladem kusu je kauza Pussy Riot, kdy pět členek této feministické punkové skupiny vstoupilo 21. února 2012 do Chrámu Krista Spasitele v Moskvě, aby těsně po bohoslužbě zahrálo před oltářem v maskách protestní „punkovou modlitbu“, jak to nazývaly, „Matko Boží, vyžeň Putina!“ Krátce na to byly vyvedeny z chrámu. Této akci předcházelo jejich protirežimní vystoupení 20. ledna na Rudém náměstí se songem „Putin zassal/Putin se pos*al“, vyzývající přímo ke vzpouře proti systému, obsahující i feministické akcentované atributy Marie a Magdalény.

Skupina vznikla v roce 2011, v době, kdy probíhaly v Rusku velké demonstrace v souvislosti s parlamentními volbami. Pět dní po incidentu v chrámu bylo zahájeno trestní vyšetřování, které vyústilo v srpnu 2012 k zatčení dvou členek skupiny. Obecně byl u nás i ve světě hodnocen trest dvou let pro dvě členky skupiny jako nepřiměřený, různě a rozpačitě byl hodnocen způsob vystoupení v chrámu. Obě ženy pak byly propuštěny koncem roku 2013 v rámci amnestie, poté odjely na turné po USA a ve svých protestních akcích, které se týkají politicky citlivých témat, pokračovaly i individuálně.

Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)
Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)

Popisuji situaci v kontextu, protože Jiří Adámek vědomě vytáhl ze složitého kontextu několik témat a celý příběh zjemnil především způsobem podání tří vokalistek, které není punkové, kromě ojediněle citovaných vulgarismů z vystoupení na Rudém náměstí. Svou „modlitbu“ deklamují jemným hlasem. Název „vymítání“ v podtitulu souvisí s litanicky opakovaným polohlasným textem vokalistek s prosbou Bohorodičky o vyhnání Putina. Působí jako zaklínání. Je prokládáno dokumentaristicky věcným stylem, informujícím o průběhu příběhu, obohacování církve citací ceníku pronájmu církevních prostor, uváděním důvodů obžaloby během procesu s komentáři obžalovaných.

Vyniká tak zásadní téma „lidí bez hlasu“ vůči systémové moci a téma nepatřičného obohacování vrcholných představitelů církve zapletených do politických špiček. Obě témata jsou nám historicky blízká. I Havel reflektoval „moc bezmocných“ a význam akcí jednotlivců, který nahlodává totalitní přístup. Kupčení a obohacování církve, a tím i znesvěcení víry, bylo stěžejním husitským tématem, v Rusku takzvaně jurodivých. Citlivé téma majetku církve a jeho užívání se u nás aktualizovalo jejím vracením v rámci oddělení církve od státu zejména v souvislosti s Katedrálou sv. Víta.

Provedení skladby bylo náročné na synchronizaci i vyváženost hlasové dynamiky. Soubor tří hereček-vokalistek Boca Loca Lab Kateřiny Císařové, Venduly Holičkové a Báry Mišíkové byl skvěle secvičený, úsporná instrumentace a styl komorního souboru (dechy a perkuse) promyšleně využité v podpoře syntaxe, gradace nebo i bizarnosti procesu. Závěrem zazní hlavní myšlenka, totiž že lidé „bez hlasu“ se skládají z jednotlivců s konkrétními příběhy a pocity („lidé, člověk, člověk…“). Neměli bychom být figurkami politických her. Skladbu a její provedení za přítomnosti autora posluchači ocenili dlouhým potleskem.

Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)
Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)

Následující skladba z roku 1996 amerického skladatele Johna Adamse (narozen 1947) byla napsána pro Ensemble Modern a revidovaná o rok později. Ensemble Modern je všestranný, má v repertoáru i tvorbu Franka Zappy, na který Adams odkazuje. Je politicky angažovaným skladatelem.

Kus zvolený pro koncert Brno Contemporary Orchestra Scratchband je kratší minimalistickou skladbou v obsazení rockové kapely rozšířené o ozvučené dechy a klávesy. Adams tak, podle vlastního vyjádření, hudebně komentuje potenciál rockové hudby, který podle jeho názoru vytěžili a posunuli jen někteří – například Frank Zappa. Skladba je náročná střídáním rytmu i tónin. Z divočejšího průběhu se postupně ustaluje do B dur a zřetelných bloků. Brno Contemporary Orchestra si díky své praxi dokáže i s náročnější minimalistickou sazbou poradit. Z mého pohledu by bylo zajímavější a autorsky výraznější vykročení do rockového stylu, aby jeho hudebně stylový komentář vyzněl skutečně jako výzva.

Na začátku druhé poloviny koncertu zazněl záznam z vystoupení punkové kapely Visací zámek (působí od roku 1982) na Žofíně v roce 1984. Byla to dramaturgicky zajímavá volba, která svým anarchistickým laděním korespondovala s Pussy Riot. Punk a rock získával u nás daleko větší pochopení díky kulturnímu prostředí než punk v samotném Rusku.

Další skladba Price of Oil/Cena ropy navázala svým drivem. Napsal ji v roce 1980 americký skladatel a klavírista Frederic Anthony Rzewski (1938–2021). Jeho sociální citlivost a politické svědomí byly zřejmě ukotveny v polsko-židovském původu jeho rodičů. Byl absolventem Harwardské univerzity a Univerzity v Princetonu. Nejznámější je jeho klavírní skladba variací na chilskou píseň The People United Will Never Be Defeated!/Sjednocený lid nebude nikdy poražen! (1975) jako protipinochetovské gesto.

V úvodu skladby Price of Oil/Cena ropy zazněla autentická zpráva o tragédiích na ropných plošinách v Severním moři. Nejvážnější se stala 27. března 1980. Převrátila se ropná plošina. Z 220 dělníků zahynulo 139. Následující rytmicky deklamované texty vycházejí z autentických zpráv a rozhovorů. Moderátorka uvedla dva aktéry scény, kteří stáli navzájem na odlehlých místech podia. Na projekčním plátně byl promítán překlad výpovědí majitelky rafinérie (Jany Vondrů) a nehodou postiženého dělníka (Vojtěcha Šembery). Sprechgesang nebyl rozptylován, ale podtrhován instrumentálním souborem. Promluvy obou aktérů běžely ve svých perspektivách, které se nepotkávaly. Na jedné straně majitelka rafinérie popisovala vlastní spekulace o ceně ropy na burze, což je jistě také svého druhu stresující, na straně druhé líčil dělník podmínky na plošině, drama nehody, zápas o život. Tento nám srozumitelný paralelismus příběhů, které se osobně nepotkávají, ač některé svým vlivem hluboce poznamenávají mnoho dalších, nepotřebuje ideologický komentář. I z perspektivy autora, kdyby bylo více autentických setkání, jak dnes říkáme, bublin, svět by mohl být takzvaně lidštější. Závěrem skladby instrumentální soubor symbolicky napodoboval drtivý kovový zvuk plošiny a jejich pohybujících se a vrzajících součástí.

Koncert uzavřel dlouhotrvající vřelý potlesk. Posluchači ocenili jak zajímavou a srozumitelnou dramaturgii, která hudební produkci přibližuje divadlu, tak flexibilní schopnost nastudovat kvalitně u nás málo známý repertoár. Přivítali i větší zvukový drive a rytmičnost, která dodávala do prostoru sdílenou energii. Ostatně, za to také soubor získal ocenění České hudební rady.

Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)
Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy, 26. února 2024, Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně (Brno Contemporary Orchestra)

Brno Contemporary Orchestra: Ministerstvo pravdy
26. února 2024, 19:00 hodin
Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv v Brně

Program
Hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února1974
Jiří Austerlitz Adámek – We Are the Power (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO, premiéra
John Adams – Scratchband (1996, rev. 1997)
Visací zámek – záznam živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984
Frederc Rzewski – The Price of Oil (1980)

Účinkující
Jana Vondrů – zpěv
Vojtěch Šembera – zpěv
Kateřina Císařová – vokály
Vendula Holičková – vokály
Bára Mišíková – vokály

Brno Contemporary Orchestra
Pavel Šnajdr – dirigent

TAGGED:Bára MišíkováBoca Loca LabBrno Contemporary OrchestraFrederic RzewskiJana VondrůJiří Adámek (Jiří Austerlitz)John AdamsKateřina CísařováPavel ŠnajdrVendula HoličkováViktor PantůčekVojtěch Šembera
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Skončila dvaadvacátá Malá inventura. Po jarní pauze bude šířit praskliny v šesti dalších městech ČR
Next Article Simona Šaturová (foto Lucie Robinson Photography) Týden s hudbou: koncerty, opery, TV, kino, stream
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up