Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Harmonia Praga potěšila posluchače italskou hudbou a tóny hoboje
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenzeStará Hudba

Harmonia Praga potěšila posluchače italskou hudbou a tóny hoboje

Hudbu italských skladatelů připravil na 27. února 2024 pro svůj koncert z cyklu Stylové večery na Novoměstské radnici v Praze komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga.

Špalková Gabriela
Published: 01/03/2024
Share
7 Min Read
SHARE
Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)
Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)

Pod názvem Italská hudba a tóny hoboje se skrývala dramaturgicky atraktivní paleta italských melodií, kterým ale předcházel český úvod – v souvislosti s Rokem české hudby otevřela Harmonia Praga koncert skladbou Leoše Janáčka Sýček neodletěl z klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku ve zdařilé aranži dirigenta orchestru Štefana Britvíka. Celým koncertem provázel přítomné fundovaně a s přitažlivou bezprostředností umělecký orchestru přední český houslista a někdejší dlouholetý koncertní mistr České filharmonie Miroslav Vilímec. Jak připomněl, v Roce české hudby otevírá Harmonia Praga každý svůj koncert dílem českého autora a připraven bude během roku 2024 i koncert ryze český. Publikum zaplnilo velký sál Novoměstské radnice do posledního místa, cyklus má i své četné abonenty. Všechny přítomné pozdravil radní pro kulturu městské části Praha 2 Jaroslav Šolc, který připomněl hudební historii této části hlavního města a upozornil i na tamější pobyty významných českých skladatelů.

Soubor Harmonia Praga tvoří renomovaní instrumentalisté, 27. února 2024 hrál ve složení Miroslav Vilímec, Josef Vychytil a Solvejg Sulamith Wilding (1. housle), Midori Hayashi a Jakub Křivánek (2. housle), Pavel Kirs (viola), Alena Šístková (violoncello) a Eva Šašinková (kontrabas). Jako sólisté vystoupili Miroslav Vilímec a první hobojistka Filharmonie Brno a kandidátka na stejný post v České filharmonii Barbora Trnčíková. Výkon souboru Harmonia Praga se nesl v duchu hráčské suverenity, krásného a vyváženého zvuku. Provedení skladeb charakterizovalo využití bohaté dynamické škály a smysl pro melodickou linku hudebních celků. Přesná byla souhra komorního orchestru se sólisty a volba zvukové hladiny dala vyniknout působivým sólistickým výkonům.

Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)
Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)

Po ‚moravském‘ úvodu už zazněla díla výlučně italských autorů od baroka až po romantismus. Sonatu da chiesa, op. 1, č. 4 a moll houslisty, hudebního skladatele a významné osobnosti italského baroka, Antonia Corelliho (1653–1713), provedla Harmonia Praga (z triové sonáty upravil pro smyčcový orchestr Š. Britvík) v plné přesvědčivosti a zvukové vytříbenosti. Barbora Trnčíková přednesla v první polovině koncertu za citlivého doprovodu orchestru Koncert pro hoboj d moll, RV 454 Antonina Vivaldiho (1678–1741). Hrála s technickou precizností a kultivovaným, příjemně zabarveným tónem. První polovinu večera uzavřela proslulá Ciaccona pro housle a basso continuo, jejíž autorství je připisováno Tomasu Antoniovi Vitalimu (1663–1745), houslistovi a řediteli orchestru u dvora modenského vévody. Charakter a kompoziční prvky této skladby se ovšem natolik vymykají barokním postupům, že o autorství Vitaliho panují pochyby. Miroslav Vilímec přednesl virtuózní kus bravurně, plným, krásným tónem, s citem pro jeho kompoziční specifika.

Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)
Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)

Pečlivě provedené náročné pasáže a vypracovaný přednes charakterizoval i jeho další sólový výstup po přestávce, kdy přednesl už ryze romantické Cantabile pro housle Nicolò Paganiniho ve své vlastní úpravě pro sólové housle a smyčcový orchestr. Atraktivním počinem bylo na úvod druhé části večera zařazení Sonáty č. 5 Es Dur pro dvoje housle, violoncello a kontrabas Gioacchina Rossiniho (1792–1868). Mladičký Rossini ji napsal pro svého mecenáše, který hrál na kontrabas, a to je důvodem neobvyklého obsazení skladby. Líbezná skladba plná hudebního vtipu a italského šarmu dává tušit specifický rossiniovský rozverný styl a jiskru, která tak okouzluje posluchače v Lazebníku sevillském či Popelce. Sonátu s citem pro tuto hudební hravost a melodiku přednesli Miroslav Vilímec, Solvejg Sulamith Wilding (která zaslouží obdiv za záskok na poslední chvíli za onemocnělého Libora Vilímce), Alena Šístková a Eva Šašinková. Závěr večera patřil opět hoboji a Barboře Trnčíkové. Přednesla jednovětý Koncert e moll pro hoboj a smyčcový orchestr Vincenza Belliniho (1801–1835). Bellini byl Rossinim ve svých začátcích silně ovlivněn, ale vytvářel vlastní styl. Za svůj krátký život zkomponoval úctyhodné dílo, jehož těžiště tkví v operní literatuře. Ve svých operách v čele s Normou a Náměsíčnou (La sonnambula) upouštěl od přísného dělení výstupu na recitativy a árie, jeho styl se blíží už prokomponované opeře. Je považován za vrcholného představitele belcanta. Jeho mimořádná melodika, harmonická a instrumentační vynalézavost se projevují i v instrumentálních skladbách, což platí též pro jeho Koncert pro hoboj a orchestr Es dur. Barbora Trnčíková potěšila publikum i přídavkem o dvě století mladším – za doprovodu orchestru hrála filmovou hudbu Ennia Morriconeho.

Harmonia Praga svým únorovým Stylovým večerem přinesla na Novoměstskou radnici atraktivní hudební skladby ve výborném provedení a díky přirozenému průvodnímu slovu Miroslava Vilímce měl hudební zážitek i punc bezprostřednosti, přátelské atmosféry lidí spojených láskou k hudbě.

Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)
Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby, 27. února 2024, Novoměstská radnice – Harmonia Praga (zdroj Harmonia Praga)

Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby
27. února 2024, 19:30 hodin
Novoměstská radnice

Program
Slovo a hudba k Roku české hudby – Leoš Janáček „Sýček neodletěl“ (arr. Š. Britvík)
Arcangelo Corelli: Sonata da chiesa, op. 1, č. 4, a moll (Vivace, Adagio, Allegro, Presto)
Antonio Vivaldi: Koncert pro hoboj d moll, RV 454 (Allegro moderato, Largo, Allegro)
Tomaso Vitali: Ciaccona pro housle a smyčcový orchestr
Gioacchimo Rossini: Sonáta č. 5, Es Dur pro 2 housle , violoncello a kontrabas (Allegro vivace, Andante, Allegretto
Niccolò Paganini: Cantabile pro housle a smyčcový orchestr (arr. M.Vilímec)
Vincenzo Bellini: Koncert e moll pro hoboj a smyčcový orchestr

Účinkující
Barbora Trnčíková – hoboj
Miroslav Vilímec – housle

Harmonia Praga
Štefan Britvík – dirigent

TAGGED:Alena ŠístkováBarbora TrnčíkováEva ŠašinkováHarmonia PragaJakub KřivánekJosef VychytilMidori HayashiMiroslav VilímecPavel KirsRok české hudbySEZSolvejg Sulamith WildingŠtefan Britvík
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Musica non grata (zdroj Musica non grata) Čtyřletý projekt Musica non grata spěje do finále
Next Article Milan Paľa a Štátna filharmónia Košice (foto Jaroslav Ľaš) Březen ve Státní filharmonii Košice odstartují Milan Paľa a Symfonické tance
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up