Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (443) – Oslava dvaceti let Opery Diversy v říši urban fantasy Druhého města
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaOperní panoramaRecenzeZ domova

Operní panorama Heleny Havlíkové (443) – Oslava dvaceti let Opery Diversy v říši urban fantasy Druhého města

Brněnský studiový soubor Opera Diversa ke svému dvacátému výročí nadělil svým četným příznivcům premiéru opery svého zakladatele a kmenového skladatele Ondřeje Kyase Druhé město. Inscenaci připravily dirigentka Gabriela Tardonová, režisérka Kateřina Křivánková a scénografka Sylva Marková příhodně v multifunkčním sále otevřené, kreativní a nezávislé platformy CO.LABS

Havlíková Helena
Published: 02/01/2024
Share
13 Min Read
SHARE
Ondřej Kyas: Druhé město – Michael Robotka, Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)
Ondřej Kyas: Druhé město – Michael Robotka, Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)

Ensemble Opera Diversa inspirativně oživuje naši operní krajinu už dvacet let, i když prapočátky tohoto brněnského alternativního souboru sahají podle vedoucí jeho divadelní sekce, scénografky Sylvy Markové do roku 1999. Jak výstižně zaznělo před premiérou – v Brně prý není sál, který by Diversa nenavštívila, nemá žádné stálé zázemí a rekvizity skladuje v garáži.

Těžištěm operního působení souboru (vedle koncertní linie) je původní tvorba zejména zakladatelů Diversy – skladatele Ondřeje Kyase a libretisty Pavla Drábka rozšířená o opery Miloše Štědroně (Palackého truchlivý konec, Chameleon, Magnum mysterium), Marka Doubravy (Tramvajový upír), Zdeňka Krále (Časožrout v obchoďáku) či Jiřího Bulise (Guma, Smrtipot, Balada o čtyřech holkách, panně a plukovníkovi).

Ondřej Kyas Druhým městem rozšířil svou pětici celovečerních oper, Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie (2007), Společná smrt milenců v Šinagawě (2009), Dýňový démon ve vegetariánské restauraci (2010), Ponava (2013) a Čaroděj a jeho sluha (2016). Do Kyasovy operní tvorby ovšem patří i na dvě desítky minioper.

Skladatel a v případě Druhého města i libretista Ondřej Kyas pro svou nejnovější operu, jejíž hudba vznikala mezi lety 2015– 2018, sáhl po stejnojmenném románu Michala Ajvaze (první neautorizované vydání z roku 1993 spisovatel upravil pro nové vydání v roce 2005). Tato předloha ve stylu magického (sur)realismu a urban fantasy skýtá dozajista vhodný námět pro operu. Prolínání reálného a paralelního fantaskního světa, dobrodružství balancující mezi pohádkou, hororem i detektivkou, doširoka otevírá prostor pro (nejednoznačné) domýšlení chybějící kauzality a absurdních situací, což může být doménou právě hudby.

Ondřej Kyas: Druhé město – Lukáš Rieger, Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)
Ondřej Kyas: Druhé město – Lukáš Rieger, Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)

Román o 22 kapitolách, v němž Ajvaz se svým osobitým literárním stylem, opulentními kaskádami metafor a spletitých konstrukcí obrazů řetězí další a další fantasmagorické nonsensy (než se podle svých vlastních slov knihu, která by mohla být třeba třikrát delší, rozhodl ukončit), kladl při adaptaci na operní libreto nároky hlavně na krácení a srozumitelnost zpívaného textu, k němuž se, na rozdíl od čtení, v průběhu inscenace nelze vracet. Kyas z proudu Ajvazových asociací a spojování nespojitelných zákoutí, situací a myšlenek „vypreparoval“ v šestnácti obrazech s prologem a epilogem dobrodružnou linii příběhu s čím dál hlubším propadem hlavní postavy poutníka do mystického světa, který se při pronikání do tajemného „druhého města“ setkává se stále novými bytostmi a jejich nečekanými proměnami. Tu a tam nechal probleskovat i humor. Bizarní ambivalentnost fabule posílilo rozdvojení hlavní postavy na zpívané a mluvené části pro barytonistu (Aleš Janiga) a činoherce (Lukáš Rieger), což umožnilo použít i rozsáhlejší textové pasáže hlavní postavy jako vypravěče s vhledem do jeho úvah.

Protože jde o novinku – navíc se spletitými situacemi oscilujícími na hranici reality a fantazie, věcně popíši průběh děje z pohledu pozorovatele – při vynechání detailů, komentářů a úvah jednotlivých postav, pro dílo samozřejmě důležitých.

Bezejmenný muž označený pouze písmenem A., jakýsi osamělý poutník, objeví v antikvariátu v Karlově ulici knihu psanou záhadnými znaky nepatřícími žádnému známému písmu našeho světa, která navíc v noci nazelenale světélkuje. A. touží znaky rozluštit. Požádá o pomoc vědeckého pracovníka univerzitní knihovny, dozvídá se podivné historky těch, kteří se s takto psanými knihami setkali. A třebaže je před vstupem do tajemného jiného světa varován – dokonce v Malostranské kavárně zažije, jak host, který se s knihou setkal, končí jako bezvládný proklatec na nosítkách – dychtí „druhé město“ poznat. Při svých výpravách po Petříně a chrámu v jeho útrobách, za zelenou tramvají, po sněhové pláni mizející v lese, na noční přednášku na filozofické fakultě, se střetává s lidmi, které sice poznal v běžném životě, ale stávají se podivnými, jemu nebezpečnými bytostmi chránícími své mystické rituály. A. přijme pozvání dcery majitele bistra, která je v druhém městě kněžkou Alweyrou, na ochoz zvonice chrámu svatého Mikuláše a ve tři hodiny v noci za oslnivého svitu měsíce tam zápasí se žralokem. Při snídani v mléčném baru U hradeb objeví noviny, které ho navedou do obchodu se starým prodavačem v Maislově ulici, od kterého dostane lahvičku s tekutinou, po jejímž vypití se vznese a doletí na hřeben střechy chrámu svatého Víta. Tam potkává muže, který se zde stará o rituálního ptáka Felixe vyprávějícího eposy o založení města uprostřed pralesa. V Široké ulici narazí na zámořský parník, na němž se plaví mladý muž a dívka. Z vinárny U hada před obviněním z vyzvědačství, zabití posvátného žraloka a vyslovování zakázaných samohlásek prchá spletí tmavých chodeb, až se ocitne v bytě se sudičkami, které mu prorokují život s obří mouchou pojídající svazky z jeho knihovny. Z vedlejšího pokoje se vyvalí obří vlna rozbouřeného moře s parníkem, který sice ztroskotal při proplouvání úžinou mezi policemi knih, ale mladík a dívka z lodi se radují, protože bude lepší si původní cíl jejich cesty s bílými promenádami a terasami s lampiony nad mořem představovat: „Přece nejsme tak tupí, abychom potřebovali skutečnost.“ A. se rozhodne vrátit do knihovny, v jejím nitru objevuje džungli, kde ho mečem ohrožuje kněžka, před kterou se mu podaří uprchnout přes dvířka vedoucí na záchodky v suterénu kavárny Slavie. Ocitá se před rozhodnutím, zda skutečně do „druhého města“ vstoupit a proniknout do jeho středu, který mu zatím unikal – za hudby „rozpíjející se“ do čím dál tiššího pianissima.

Ondřej Kyas: Druhé město – Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)
Ondřej Kyas: Druhé město – Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)

V hudbě se Kyas nevzdává výrazných melodií s pucciniovsky emotivní vypjatostí, význam rytmické složky posiluje zdůrazněním bicích nástrojů, bez zábran kombinuje styly – včetně jazzu, rocku nebo dechovky. Výsledkem je flexibilní výrazová mnohotvárnost, jejíž vazba na obsah i atmosféru dramatických situací s pravidly reálnému světu podobnými i nepodobnými, by však vzhledem k balancování na pomezí skutečnosti, snu, halucinací a fantazií, mohla být ještě kontrastnější.

Třebaže pro uvedení (po „přátelském přinucení“ Operou Diversa) Kyas operu o půl hodiny zkrátil a vypustil sbor, nedařilo se při celovečerní délce dvou hodin opery udržet tah (což bývá vyčítáno už Ajvazově románu).

Přitom suverenita, s jakou dirigentka Gabriela Tardonová „dobývá“ a „zmocňuje se“ partitur prvních uvedení novinek, zaslouží ten největší obdiv. S Operou Diversa spolupracuje už od roku 2006 a jako hlavní dirigentka je klíčovou osobností i orchestrálních projektů. Energii, s níž ke skladbám přistupuje, pak přenáší na sólisty i hráče orchestrů nejrůznějšího složení ve výmluvných a velmi přehledných gestech, se všemi dozajista velmi vítanou pomocí přesných nástupů. Tak tomu bylo i v případě Druhého města s rozsáhlým obsazením houslí po třech, viol a violoncell po dvou, kontrabasem, flétnou hobojem, fagotem, lesním rohem, trubkou, trombonem, klavírem, syntezátorem a bicími. Zvukové vyváženosti vůči sólistům velmi napomohlo, že orchestr seděl v zadní části jeviště zády k divákům a s dirigentkou čelem k publiku spoludotvářel scénu.

Těžko odhadovat, zda by plně scénické provedení pocit rozvleklosti, který se začal objevovat v druhé části díla, eliminovalo. Přitom všem sólistům bylo velmi dobře rozumět a orientaci ve spletitém příběhu vhodně napomáhala projekce jmen v danou chvíli vystupujících postav. Tím spíš, že při jejich množství sólisté ztvárňovali více rolí a v jednotném černém základu kostýmů je vizuálně odlišovaly jen minimální atributy (dřevěná skříňka, ptačí pero, noviny, cigareta, dýmka, sklenice).

Režisérka Kateřina Křivánková, která s výtvarnicí Sylvou Markovou tvoří po odchodu zakladatelů Opery Diversa základ nového týmu, se musela vyrovnat s tím, že nebylo v časových ani produkčních a zkouškových možnostech studiového souboru bez stálého zázemí nastudovat zpaměti tak rozsáhlou operu s mnoha postavami zcela. Poloscénické provedení, jak bylo nastudování avizováno, je však v rámci těchto limitů vynalézavé a režisérce se podařilo party v rukou sólistů i na notových stojanech zapojit „do hry“. Inscenace v promyšlené syntéze propojuje zpěv i mluvené slovo, „klasickou“ scénografii s prostorovou instalací a videoartem (Tomáš Hrůza) při významné roli light designu (Anna Laborová). Scéna je rozdělená do tří částí: Vlevo je umístěný stůl, u kterého v ošuntělém baloňáku sedí činoherní A. Na plátně nad ním vidíme živě snímané záběry z kamery umístěné nad stolem nebo přímo v ruce A. – dýmku, krabičku s tabákem, dusátko, zápalky, popelník, placatici, hrnek, lahev s pivem, otvírák a sešit – deník, z něhož A. čte a do kterého si kreslí a zapisuje. Projekce reálných věcí na stole se co chvíli „rozplývá“ do pohyblivých sekvencí grafických obrazců. Pravou část jeviště tvoří stupňovité pódium s vysokými „kontrabasovými“ židlemi a notovými pulty, odkud se sólisté „vydávají“ na „výpravy“ za „svými“ postavami do centrálního prostoru – a někteří se „ztrácejí“ ve vchodu do temného černého tunelu.

Ondřej Kyas: Druhé město – Lukáš Rieger, Jana Vondrů, Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)
Ondřej Kyas: Druhé město – Lukáš Rieger, Jana Vondrů, Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno, 16. prosince 2023 (zdroj Ensemble Opera Diversa, foto Marek Olbrzymek)

Z výkonů sólistů v čele s Alešem Janigou ve zpívané roli A. bylo zřejmé, že mají poetiku studiového komorního zpívaného divadla Opery Diversa zažitou z předchozích inscenací a soudobé hudbě se věnují s oddaností a zaujetím. Sopranistka Jana Vondrů se z milé číšníkovy dcery Kláry proměnila v tajemnou kněžku Alweyra i záhadnou sudičku. Další sudičkou a zároveň půvabnou Dívkou z lodi a Tajemnou dívkou byla Aneta Podracká Bendová. Třetí, altovou sudičku vytvořila vedle Číšníkovy ženy a ptáka Felixe mezzosopranistka Alžběta Symerská. Tenorista Michael Robotka vystřídal Knihovníka, Chovatele, Muže s novinami a Štamgasta a basista Libor Skokan Kněze, Číšníka a Štamgasta. Pavel Slivka se uplatnil jako Proklatec, Prodavač, Výčepní i Strážce chrámu a Tomáš Chloupek se zapojil v rolích Vrchního, Historika, Mladíka z lodi a Štamgasta. Mezi pěvce se v roli činoherního A. skvěle začlenil Lukáš Rieger se zkušenostmi s divadla Buranteatr.

Přejme Diverse do dalších let tvůrčí elán, odhodlání překonávat překážky, mnoho vstřícných a štědrých donátorů a podporovatelů a místo dobývání dalších (nejen) brněnských sálů stálé působiště. Aby vytrvala ve své „diverzantské“ tvrdohlavosti a nadále byla také inspirativní platformou pro mladé tvůrce.

Ondřej Kyas: Druhé město

Opera o dvou dějstvích na libreto skladatele na motivy stejnojmenného románu Michala Ajvaze.

Hudební nastudování a dirigentka Gabriela Tardonová, režie Kateřina Křivánková, scéna a kostýmy Sylva Marková, videoprojekce Tomáš Hrůza, světla Anna Laborová.

Osoby a obsazení: A. (zpívaná role) – Aleš Janiga, A. (činoherní role) – Lukáš Rieger, Alweyra, Klára, Sudička – Jana Vondrů, Proklatec, Prodavač, Výčepní, Strážce chrámu – Pavel Slivka, Vrchní, Historik, Mladík z lodi, Štamgast – Tomáš Chloupek, Dívka z lodi, Tajemná dívka, Sudička – Aneta Podracká Bendová, Knihovník, Chovatel, Muž s novinami, Štamgast – Michael Robotka, Číšníkova žena, Sudička, Felix – Alžběta Symerská, Kněz, Číšník, Štamgast – Libor Skokan.

Orchestr Ensemble Opera Diversa.

Ensemble Opera Diversa, CO.LABS, Brno 16. prosince 2023.

TAGGED:Aleš JanigaAlžběta SymerskáAneta Podracká BendováAnna LaborováGabriela TardonováJana VondrůJiří BulisKateřina KřivánkováLibor SkokanLukáš RiegerMarek DoubravaMichael RobotkaMiloš ŠtědroňOndřej KyasOpera DiversaPavel DrábekPavel SlivkaSEZSylva MarkováTomáš ChloupekTomáš HrůzaZdeněk Král
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jiří Vodička (zdroj Jiří Vodička) Týden s hudbou. Novoroční koncerty, TV, kino
Next Article Wiener Sängerknaben (zdroj Wiener Sängerknaben, foto Lukas Beck) Rakouská vláda zachraňuje chlapecký sbor se staletou tradicí
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up