Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Lutosławského revival a zapomenuté noty minulosti
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Lutosławského revival a zapomenuté noty minulosti

Tento týden se Norman Lebrecht zaměřil na novou nahrávku Symfonického orchestru Finského rozhlasu pod vedením Nicholase Collona, kteří se rozhodli připomenout skladby pozapomenutého polského skladatele Witolda Lutosławského.

Lebrecht Norman
Published: 17/12/2023
Share
2 Min Read
SHARE
Christian Tetzlaff (foto Tommaso Lonquich)
Christian Tetzlaff (foto Tommaso Lonquich)

Ještě nedávno byli György Ligeti a Witold Lutosławski hlavními představiteli posluchačsky přívětivého modernismu v západních koncertních sálech – do té míry, že mnozí odcházeli domů s přesvědčením, že budoucnost hudby se nachází na přímce táhnoucí se od Baltu k Balkánu.

Toto proroctví se stále ještě může naplnit, ale kde skončil Lutosławský, zůstává záhadou. Zatímco jeho maďarský současník je hojně uváděn, Lutosławský podivně upadl v zapomnění a zaostává za svými krajany Pendereckým a Góreckým. Kdy jste naposledy slyšeli jeho podmanivou Třetí symfonii nebo dokonce Koncert pro orchestr, který v roce 1954 odstartoval jeho kariéru?

Symfonický orchestr Finského rozhlasu předvádí nejúchvatnější provedení tohoto koncertu za poslední roky. Dle požadavků pozdně stalinské společnosti je tento hudební exponát sestaven z lidových melodií a úchvatnější než slavná Bartókova skladba. Vyžaduje orchestr plný nebojácných sólistů, a právě takové v Helsinkách najdete. Dirigent Nicholas Collon je levicový aktivista, který nutí anglické orchestry hrát vestoje a bez partitur. Takové hlouposti si Finové líbit tedy nenechají. Tady jde o hudební profesionalitu, únosci s taktovkou tu neuspějí. Moje motto pro rok 2024 zní: „Přiveďte mi Luta ihned zpátky.“

Partita byla napsána o 35 let později pro Pinchase Zukermana s klavírním doprovodem a poté orchestrálně upravena pro Anne-Sophie Mutter. Je tak podobná Třetí symfonii, že si člověk říká, proč potřebuje sólové housle skřípající nad klavírem. Konflikt mezi jedincem a společností se však projeví velmi rychle a při absenci jasného vítěze je Lutoslawského totalita jasným poraženým. Christian Tetzlaff zde jako sólista exceluje.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

 

Lutosławski: Koncert pro orchestr, Partita pro housle a orchestr & Novelette

Witold Lutosławski: Koncert pro orchestr (Intrada: Allegro maestoso, Capriccio notturno ed Arioso: Vivace, Passacaglia, Toccata e Corale: Andante con moto – Allegro giusto)
Witold Lutosławski: Partita pro housle a orchestr (Allegro giusto, Ad libitum, Largo, Ad libitum, Presto)
Witold Lutosławski: Novelette

Christian Tetzlaff – housle
Jouko Laivuori – klavír
Finnish Radio Symphony Orchestra
Nicholas Collon – dirigent

Label: Ondine
Datum vydání: 3. listopadu 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Christian TetzlaffFinnish Radio Symphony OrchestraNicholas CollonSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Moravská filharmonie logo Moravská filharmonie Olomouc vypisuje výběrové řízení na hráče na II. hoboj s povinností anglického rohu
Next Article Petr Iljič Čajkovskij: Labutí jezero –Zarina Stahnke, Semperoper Dresden (zdroj Semperoper Dresden, foto Nicholas MacKey) Sledujte záznam baletu Labutí jezero z drážďanské Semperoper
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up