Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Stavovské divadlo připravilo pro dětské publikum vánoční hudební pohádku LouTkáček
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Stavovské divadlo připravilo pro dětské publikum vánoční hudební pohádku LouTkáček

Dne 30. listopadu 2023 se ve Stavovském divadle uskuteční česká premiéra vánoční pohádky se zpěvem, tancem a loutkami LouTkáček skladatele Paula Hindemitha v českém přebásnění Ondřeje Hučína. Režie se ujal umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry, hudebního nastudování dirigent David Švec. LouTkáček je posledním jevištním operním projektem Opery Národního divadla a Státní opery v cyklu Musica non grata, jenž je realizován za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v ČR.

Nevoralová IvaPR
Published: 23/11/2023
Share
5 Min Read
SHARE
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)

LouTkáček – příběh oživlé loutky a malé holčičky Týny, které se společně vydají do světa – v sobě spojuje činohru, zpěv, tanec a v nastudování Národního divadla rovněž pantomimu a loutkoherectví. „Ačkoliv zde hudba hraje zásadní roli, není LouTkáček operou v pravém slova smyslu. Dílo má šestnáct uzavřených hudebních čísel, vokálních i čistě instrumentálních, která nejsou příliš dlouhá, a v případě zpívaných částí nejde o klasické operní árie, ale spíše o písňovou formu. Hudba je prosycena vánoční tematikou a pro nás je samozřejmě extrémně zajímavé, že na úvod zaznívá česká koleda Nesem vám noviny,“ představuje hudební strukturu LouTkáčka dirigent David Švec.

Velikost orchestru odpovídá komornímu obsazení, ovšem s bohatě obsazenou sekcí bicích nástrojů. V některých místech nezapře Hindemithova hudba, která se ve většině částí blíží až mozartovské průzračnosti, vlivy jazzu a expresionistické tendence typické pro hudební jazyk dvacátých let minulého století, jako například ve vypjaté pasáži, kdy LouTkáček vyjímá svou kouzelnou hůlkou Týnino srdce, které se stává jedním z hlavních motivů příběhu.

Dílo s původním názvem Tuttifäntchen na text Hedwigy Michel a Franzisky Becker zkomponoval Paul Hindemith na podzim roku 1922 a již 13. prosince 1922 mělo velmi úspěšnou světovou premiéru v Hesenském zemském divadle v Darmstadtu. Hindemith jej rovnou koncipoval pro dětského diváka, čemuž odpovídá i režijní koncept Radima Vizváryho: „Záměrně se snažím vnést do představení situace, které osloví dětskou duši, protože v mnohých případech to může být pro děti první takto komplexní divadelní zážitek v životě. Poprvé se mohou setkat s pantomimou, s operním zpěvem, poprvé mohou vidět orchestr,“ říká Radim Vizváry. Představení programově boří „čtvrtou stěnu“ a pracuje i s prostorem hlediště a orchestřiště, jež je situováno výše než obvykle. Vystupuje zde šest herců-zpěváků a šest mimů, kteří pantomimicky ztvárňují oživlé loutky v kostýmech pohádkových postav. Celý příběh se odehrává ve scéně kompletně vytvořené ze dřeva podle návrhu scénografky Evy Jiřikovské.

Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)

Český název LouTkáček dostala česká verze opery podle titulní postavy – loutky, která oživne v rukách řezbáře Hobliny. „LouTkáček vzdáleně souvisí s Pinocchiem Carla Collodiho, také je to zpočátku nevychovaný, zlý kluk. Zatímco z Pinocchia se postupně stává hodný chlapeček, náš LouTkáček má jiný osud, pro mě sympatičtější, protože je méně lidsky egocentrický,“ říká šéfdramaturg Opery Národního divadla a Státní opery Ondřej Hučín, který vytvořil český překlad a společně s Radimem Vizvárym se významně podílel na finální podobě představení. „Z LouTkáčka se stane cítící bytost, která paradoxně nechce zůstat v lidském světě,“ dodává.

LouTkáček je součástí série projektů pro děti, kterou ve své závěrečné etapě připravuje cyklus Musica non grata – projekt věnovaný skladatelům pronásledovaným ve 30. a 40. letech minulého století nacionálně-socialistickým režimem. „Jsem velice rád, že Opera Národního divadla a Státní opera vytvořily v rámci projektu Musica non grata představení určené též dětem, a to z pera jednoho z nejvýznamnějších představitelů německé hudby 20. století. Je absurdní, že tak významná osobnost jako Paul Hindemith, který se v období mezi dvěma světovými válkami těšil mimořádnému respektu i za hranicemi Německa, se kvůli osobní antipatii Adolfa Hitlera dostal na index nežádoucích skladatelů nacistického režimu,“ uvádí Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.

Titul je vhodný pro děti od pěti let. Představení trvá 60 minut bez přestávky. Hraje se v českém překladu, a to v bloku od 30. listopadu do 14. prosince vždy dopoledne ve Stavovském divadle.

Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)

Paul Hindemith: LouTkáček (Tuttifäntchen)
Premiéry: 30. listopadu 2023 od 17:00 a 19:30 hodin
Praha, Stavovské divadlo
Reprízy: 2., 3., 6., 7., 12., 13. a 14. prosince 2023

Inscenační tým
Dirigent: David Švec Režie
Choreografie: Radim Vizváry
Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská

Světelný design: Karel Šimek
Dramaturgie: Ondřej Hučín

Účinkující
Mistr Hoblina: Zdeněk Plech / Miloš Horák
Týna: Jekatěrina Krovatěva / Karolína Levková
LouTkáček: Vít Šantora / Peter Malý
Péťa: Marek Žihla / Petr Dvořák
Berta: Yvona Škvárová / Jana Sýkorová
Mistr Punoni: Jiří Hájek / Jiří Sulženko
Živé loutky: David Bosh, Valéria Daňhová, Anton Eliaš, Vojtěch Fülep, Anna Kukuczková, Lukáš Šimon
Orchestr Národního divadla

TAGGED:David ŠvecEva JiřikovskáOndřej HučínOpera Národního divadlaPer Boye HansenRadim VizvárySEZStátní opera PrahaStavovské divadlo
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Martin Prokeš, Marek Šulc, Eduard Šístek (zdroj Lípa Musica) Duo Kchun a Stabat Mater: Návod k hudební kontemplaci
Next Article Hurvínek prodává nevěstu – Národní divadlo Brno, Divadlo Spejbla a Hurvínka (foto Marek Olbrzymek) Spejbl a Hurvínek budou prodávat nevěstu v Brně i v Praze
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up