Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Ředitel Moravské filharmonie: Autonomie značky a orchestru zůstává naší prioritou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOperaPR ZprávyZprávy

Ředitel Moravské filharmonie: Autonomie značky a orchestru zůstává naší prioritou

Téma slučování Moravské filharmonie Olomouc a Moravského divadla Olomouc s cílem zefektivnění fungování obou institucí nabírá konkrétnější obrysy a současná politická reprezentace směřuje k rozhodnutí. Statutární město Olomouc, jakožto zřizovatel obou diskutovaných institucí, si nechalo zhotovit odbornou analýzu, ke které se nyní vyjadřuje ředitel Moravské filharmonie.

Harman JonášPR
Published: 16/11/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Jonáš Harman (foto Moravská filharmonie Olomouc)
Jonáš Harman (foto Moravská filharmonie Olomouc)

Doporučením v závěru analýzy je provozně subjektové sloučení Moravské filharmonie Olomouc a Moravského divadla Olomouc. K tomuto závěru dospěla zpracovatelská agentura především na základě analýzy obou subjektů v rovině provozní a ekonomické. Co ale naprosto vynechává, protože tento faktor nebyl součástí zadání, je kvalitativní hledisko. Preferovanou variantou je podle analýzy sloučení obou institucí pod jeden subjekt se dvěma orchestry se současným snížením počtu zaměstnanců, zejména uměleckých profesí. Dokument však již neuvádí, zda by se mělo jednat o úplně nový subjekt, či bude zachována jedna z těchto institucí a druhá pod ni bude převedena. V tomto se tedy situace neposouvá k žádným novým závěrům.

„Hlavním argumentem pro sloučení je především finanční úspora, která by měla činit cca 10–15 mil. ročně na straně nákladů ze zdrojů příspěvků zřizovatele. Tohoto stavu se však dle projekce dosáhne nejdříve za 4–5 let, během kterých bude probíhat tzv. přechodné období. Toto období samostatně bude finančně nákladnější než běžný provoz, analýza to naprosto jasně deklaruje. Avšak konkrétní výpočet či odhad těchto nákladů v analýze chybí,“ říká ředitel Moravské filharmonie Jonáš Harman.

Analýza dále upozorňuje na několik velmi kritických momentů v procesu sloučení. Jsou jimi nezbytnost propouštění zaměstnanců obou institucí. V preferované variantě sloučení analýza předpokládá škrtnout více než třicet pracovních míst. Dále je to fakt, že model sloučených institucí se dvěma orchestry je v České republice doposud neuskutečněný a Olomouc by se tak vydala na cestu pokusného modelu, jehož finanční přínos ve svém důsledku nemusí být zásadně významný. Z analýzy také vyplývají naprosto jasná rizika, která mohou ohrozit kvalitativní úroveň poskytované veřejné služby.

Je kulturní dědictví jen údaj v tabulce? „Vydáváme se směrem, kdy na Moravskou filharmonii pohlížíme pouze jako na číslo, na instituci, která má sto zaměstnanců, vloni v prvním po-kovidovém roce ji jen na vlastních koncertech včetně festivalů navštívilo téměř 15 tisíc návštěvníků̊ a toto číslo v roce 2023 roste (10,5 tis. jen za první polovinu r. 2023), výrazně převyšuje další filharmonie v počtu hudebních nahrávek atd. Historicky, významově a zejména hodnotově je MFO však mnohem více, proto zachování umělecké autonomie a hodnoty její značky je pro mě prioritou,” dodává Harman.

Moravská filharmonie Olomouc je druhou nejstarší filharmonií v ČR. Podílí se na kulturním povědomí celé ČR a je kulturním vývozním artiklem města Olomouce. Naplňuje roli významného a nezastupitelného artiklu a atributu v kulturní diplomacii města i kraje.

Ve chvíli, kdy politická reprezentace města odhlasuje sloučení, dojde k nevratnému zásahu do dvou významných institucí. Zůstane po sloučení Olomouc jedním z center kultury na Moravě? Přijede sem zase David Garrett nebo Tarja Turunen?

TAGGED:Jonáš HarmanMoravská filharmonie OlomoucMoravské divadlo Olomouc
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Musica Florea (zdroj Musica Florea) Soutěž o vstupenky: Musica Florea a Beatriz Lafont Murcia
Next Article György Ligeti: Le Grand Macabre, Wiener Staatsoper – Sarah Aristidou (foto Michael Pöhn) Vídeňské zpracování Ligetiho opery Le Grand Macabre zachránily výkony na jevišti
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up