Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Händel po faceliftu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeStará HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Händel po faceliftu

Tento týden hodnotí Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi nahrávku oratoria Izrael v Egyptě Georga Friederica Händela v úpravě Jeannette Sorrellové.

Lebrecht Norman
Published: 15/10/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Jeannette Sorrell (zdroj Jeannette Sorrell)
Jeannette Sorrell (zdroj Jeannette Sorrell)

Když Georg Friedrich Händel pobýval v první polovině 18. století v Londýně, nebyla nabídka aktivit po koncertě příliš veliká, a tak se skladatel mohl rozmáchnout a psát dlouhé duraty. Několik desetiletí byla Händelova záliba v přílišné délce tolerována – až do dubna 1739, kdy se druhé z jeho dramatických biblických oratorií setkalo s odmítnutím z řad šlechtického publika, které si stěžovalo, že je příliš dlouhé a statické. Zčásti to bylo nespravedlivé.

Když si vyšší vrstvy začaly zvát údajně talentovanější italské autory, Händel na psaní oper rezignoval. Tváří v tvář chudobě se přeorientoval na biblická oratoria – Izrael v Egyptě představuje jedno z jeho nejsilnějších a nejpodmanivějších děl. Problémem byla nicméně nudná předehra popisující smutek Egypta nad smrtí Josefa, otravný úvod, který podkopával drama Exodu a přechodu Rudého moře. Händel, vždy citlivý na požadavky trhu, svůj příběh přepracoval, ale oratorium zůstalo nevyvážené a poznamenané počátečním nepříznivým přijetím.

V této verzi provedla americká průkopnice hry na dobové nástroje Jeannette Sorrellová řadu rozumných škrtů v celé partituře a to vše při zachování strukturální integrity díla. Její editační zásahy spolu s poměrně rozvernými tempy udržují oratorium v rychlém tempu. Výsledkem je akční, pestrá a neustále poutavá 74minutová verze.

Sorrellová sice zachovává rozporuplný Lament za Josefa, ale činí tak s prozíravou stručností a její soubor Apollo’s Fire a zpěváci nešetří výrazem. Obzvláště se mi líbil kontratenorista Daniel Moody a barokní trumpetista Steven Marquardt. Sama Sorrellová je výjimečnou osobností která si v zapšklém Clevelandu razí vlastní cestu a ukazuje, že v témže postindustriálním městě je místo pro dva prvotřídní orchestry hrající velmi odlišné styly. Toto dokonalé provedení se automaticky stává mou nejoblíbenější verzí Izraele v Egyptě, díla, které předchází Mesiáše o dva roky a obsahuje mnoho z jeho zárodků. Ke konci je prakticky slyšet, jak se Mesiáš plíží ve stínu, zatímco Händel shromažďuje své výdělky z pokladny a ukládá je do osobního trezoru, který Bank of England nechala otevřený právě pro tento účel. Tato oslava vykoupení by se měla hrát častěji, zejména v dnešní těžké době.

Album na Spotify:

Georg Friederic Händel: Israel in Egypt

Handel: Israel in Egypt, HWV 54, Pt I.

Apollo’s Fire
Jeannette Sorrell – dirigent

Label: Avie
Datum vydání: 6. října 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Apollo's FireDaniel MoodyJeannette SorrellSEZSteven Marquardt
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nové píšťaly v kolínském chrámu sv. Bartoloměje (zdroj ímskokatolická farnost Kolín) Do kolínského chrámu sv. Bartoloměje se vrací varhany
Next Article Národní divadlo - logo Národní divadlo přijme garderobiéra
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up