Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tenorista Pavel Černoch ztvární jednu z hlavních rolí v pařížské Opéra Bastille
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZe světa

Tenorista Pavel Černoch ztvární jednu z hlavních rolí v pařížské Opéra Bastille

Národní pařížská opera uvede již 5. října 2023 v divadle Opéra Bastille obnovenou premiéru opery Leoše Janáčka Věc Makropulos. V roli Alberta Gregora se pařížskému publiku představí přední český tenorista Pavel Černoch. Úlohu „nesmrtelné“ zpěvačky Emilie Marty ztvární finská sopranistka Karita Mattila. Za inscenací stojí úspěšný polský divadelní a operní režisér Krzysztof Warlikowski a finská dirigentka Susanna Mälkki. Úvahu o nesmrtelnosti a s ní spojené únavě a cynismu Warlikowski pojal po svém. V inscenaci odkazuje na zlatý věk hollywoodské kinematografie, v němž vznikla řada věčných ikon: Marilyn Monroe, Gloria Swanson, Rita Hayworth nebo King Kong.

Marková SilviePR
Published: 04/10/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Leoš Janáček: Věc Makropulos – Opéra Bastille (zdroj SMART Communication)
Leoš Janáček: Věc Makropulos – Opéra Bastille (zdroj SMART Communication)

Tříaktovou operu Věc Makropulos napsal Leoš Janáček (1854–1928) na základě stejnojmenné divadelní hry Karla Čapka v letech 1923–1925. Premiéra opery se uskutečnila v prosinci roku 1926 v Národním divadle v Brně za Janáčkovy účasti. V Národním divadle v Praze byla Věc Makropulos provedena poprvé v roce 1928. Zatímco Čapkovo drama je koncipováno jako komedie, Janáčkovo ztvárnění je příkladem tragického opusu. Hlavní hrdinka hry a opery, zpěvačka Emilie Marty, žije po užití zázračného elixíru mládí už 337 let. V Čapkově podání nikdy neumírá, Janáček ji však naopak nechává zemřít.

Pro operního pěvce Pavla Černocha, který se už od počátku své kariéry prosazuje na mezinárodní scéně, jde o další z řady úspěchů. Do pařížské Opéra Bastille se letos vrací po sedmé, v minulosti zde zazářil například jako Lenskij v inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina a s Jonasem Kaufmannem zde alternoval v titulní roli inscenace Verdiho Dona Carlose. Vedle účinkování v opeře Věc Makropulos jej v listopadu čeká premiéra další z Janáčkových oper Její pastorkyně v Lyric Opera of Chicago.

Pavel Černoch patří k nejvyhledávanějším tenoristům současnosti. Kritici vyzdvihují jemnost i tvárnost jeho hlasu a oceňují také jeho herecký talent, díky němuž přesvědčivě ztvárňuje složité operní charaktery jako jsou Laca v Janáčkově Její pastorkyni, Princ ve Dvořákově Rusalce či Cavaradossi v Pucciniho Tosce. Na mezinárodní scéně na sebe upozornil debutem v Bavorské státní opeře v Mnichově v roce 2009 jako Števa v Její pastorkyni a od té doby je pravidelně zván do předních evropských a světových operních domů, jako jsou Teatro alla Scala v Miláně, newyorská Metropolitan Opera, Staatsoper Unter den Linden a Deutsche Oper v Berlíně, Staatsoper v Hamburku, Opernhaus Zurich, Královské divadlo La Monnaie v Bruselu, Opéra National v Paříži, Opéra de Lyon, Teatro Real Madrid, Nizozemská národní opera v Amsterdamu, Královská opera v Covent Garden v Londýně či Theater and der Wien v rakouské metropoli.

Renomé si získal v rolích italského, francouzského a slovanského repertoáru, například jako Alfredo v La Traviatě, Gabriele Adorno v Simonu Boccanegrovi, Don Carlos, Rodolfo v Bohémě, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don José v Carmen, Lenský v Evženu Oněginovi, Števa i Laca v Její pastorkyni, Albert Gregor ve Věci Makropulos, Boris v Kátě Kabanové, Princ v Rusalce či Jeník v Prodané nevěstě a dalších.

Jako sólista vystupoval se špičkovými orchestry, jako jsou Birmingham Symphony Orchestra či Boston Philharmonic Orchestra, účinkoval na BBC Proms nebo na festivalech v Bregenz, Salcburku či v britském Glyndebourne. Mezi dirigenty, se kterými Pavel Černoch doposud spolupracoval, patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Kirill Petrenko, Simon Rattle, Andris Nelsons, John Eliot Gardiner, Charles Dutoit, Jiří Bělohlávek nebo Jakub Hrůša.

Základy jeho celoživotního propojení s hudbou položilo účinkování v dětském sboru Kantiléna. Na brněnské JAMU vystudoval hudební management a za svým pěveckým snem odešel poté do zahraničí. Hned v úvodu své pěvecké dráhy se seznámil s pedagogem Paolem De Napoli, který se mu stal celoživotním mentorem a učitelem.

TAGGED:Opéra BastillePavel Černoch
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nové cesty opery (zdroj Musica non grata) Světové osobnosti promluví o československé meziválečné operní avantgardě
Next Article Česká filharmonie – Zahajovací koncert, 27. září 2023, Rudolfinum, Dvořákova síň – Semjon Byčkov (foto Petra Hajská) Česká filharmonie pokračuje v uvádění děl Antonína Dvořáka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up