Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mezinárodní kvinteto Tunelanders na pomezí lidové a klasické hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyStará HudbaZ domova

Mezinárodní kvinteto Tunelanders na pomezí lidové a klasické hudby

Jak se hrávalo v 18. století v ostrovních krčmách a hudebních salonech? Odpověď na tuto otázku dá 22. září od 19:30 hodin večer se skupinou Tunelanders. V programu zazní barokní variace anglických, skotských a irských lidových písní i komorní skladby A. Corelliho a G. F. Händela, v nástrojovém obsazení: cembalo, barokní kytara, barokní housle, viola da gamba a flétny. Koncert se koná v rámci komorní koncertní řady Hudební cesty Evropou, kterou ve vršovickém kulturním centru Vzlet organizuje Collegium 1704.  

PR
Published: 19/09/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Tunelanders (zdroj Collegium 1704)
Tunelanders (zdroj Collegium 1704)

Středobod programu tvoří sety lidových melodií. Ty obsahují úpravy tradiční hudby ve stylu osmnáctého století z pera skladatelů, kteří působili ve Velké Británii, doplněné lidovými melodiemi v úpravách, jejichž autory jsou členové Tunelanders. Barokní sonáty pro housle či flétnu a basso continuo se pak během večera prostřídají s tradičními melodiemi způsobem, jaký nejspíš používali při svých koncertech sami hudebníci v osmnáctém století. Kombinace těchto tří prvků dává vzniknout různorodému programu, v němž se stírají hranice mezi lidovou a klasickou hudbou.

„Když jsem v několika starobylých skotských melodiích nalezl eleganci a různorodost harmonie srovnatelné se skladbami nejoslavovanějších mistrů oněch časů, v souladu s přáním několika džentlmenů vybraného vkusu jsem na sebe vzal úkol učinit těmto starobylým skladbám po právu a opatřit každou melodii náležitou a přirozenou basovou linkou, s nejpřísnějším ohledem na melodii samotnou a bez toho, aby tato byla kvůli basu jakkoliv změněna a přizpůsobena. Jelikož si troufám tvrdit, že tento pokus oživit vkus předků nebude shledán nepříjemným, předkládám výsledek svého úsilí k posouzení veřejnosti, abych, pokud by se mu dostalo toho požehnání a vyvolal potěšení, mohl být povzbuzen k dalším počinům tohoto druhu,“ píše se v předmluvě sbírky lidových melodií Francesca Barsantiho, (1690–1775), italského skladatele a hráče na flétnu a hoboj, který pocházel z Toskánska, avšak prožil většinu života v Londýně a Edinburghu. Právě jeho úpravy tradičních melodií také zazní během koncertu ve Vzletu.

Tunelanders je basilejský projekt pětičlenné skupiny absolventů „Mekky historicky poučené interpretace“, Scholy Cantorum Basiliensis, v jehož čele stojí cembalista a varhaník Joan Boronat Sanz. Sestavu kvinteta dále tvoří houslista Vadym Makarenko, hráč na violu da gambu Soma Salat-Zakariás, kytarista Pablo FitzGerald a flétnista Amir Tiroshi. Tunelanders se zaměřují na tradiční irské a skotské melodie, barokní komorní hudbu a na objevování souvislostí mezi nimi. Ansámbl chce přiblížit minulost současnosti, přesto však klade důraz na momentální rozměr hudby – ta nemá být vnímána jako artefakt vystavený v muzeu, nýbrž jako živá, dýchající umělecká instance. Právě proto si členové souboru tolik cení improvizace – jelikož spolu hrají už léta a rozumí si mezi sebou navzájem i s repertoárem, mohou na místě přidávat ozdoby a měnit aranžmá, podle své vlastní nálady i energie přicházející z publika.

TAGGED:Collegium 1704The TunelandersVzlet
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Boris Giltburg, Veronika Jarůšková a Peter Jarůšek (foto Marco Borggreve) Vychází jedna z nejočekávanějších nahrávek klasické hudby letošního roku
Next Article Hans Krása: Brundibár, Terezín, 2021 (zdroj Památník Terezín) V Terezíně bude uvedena opera Brundibár
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up