Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Temné znovupoznání Kaaji Saariaho
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Temné znovupoznání Kaaji Saariaho

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral nové album Helsinského komorního sboru pod vedením Nilse Schweckendeka, kteří nahráli některé méně známé sborové skladby nedávno zesnulé finské skladatelky Kaiji Saariaho.

Lebrecht Norman
Published: 18/06/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Kaija Saariaho (zdroj Kaija Saariaho)
Kaija Saariaho (zdroj Kaija Saariaho)

Finská skladatelka Kaija Saariaho zemřela 2. června 2023. Dva týdny po její smrti bylo narychlo vydáno album s některými jejími méně známými sborovými skladbami – a některé z těchto skladeb patří k tomu nejúchvatnějšímu, co za celé léto uslyšíte. Saariaho je známá především svými ponurými operami a složitými orchestrálními texturami. V CD bookletu přiznává celoživotní sklon ke komponování pro sbory a na této podmanivé kompilaci to dělá svým osobitým stylem.

Saariaho se narodila ve Finsku, ale nikdy se nezalekla Sibeliova stínu. Studovala s evropskou avantgardou a svůj hlas našla při práci s prvními počítači v pařížské laboratoři Ircam Pierra Bouleze. Úvodní skladba Nuits, adieux využívá živou elektroniku, kterou Boulez průkopnicky použil ve své skladbě Répons, aniž by ji – v jeho případě – plně integroval. To, co Saariaho vytváří, je osobní zvuková krajina plná výkřiků, těžkého dechu, milostných her, kostelní akustiky, cinkání a těžkých kroků, rozeznělá pouze čtyřmi zpěváky a živou elektronikou. Je to něco úplně jiného – a pokud vám elektronika vadí, najdete v této sbírce i alternativní odhalenou verzi pro čtyři zpěváky a velký sbor.

Ve čtyřech premiérových nahrávkách v podání Helsinského komorního sboru pod vedením Nilse Schweckendeka se projevuje skladatelčina typická fascinace textem – byť ve fragmentární podobě, prokládající zvukovou krajinu slovy ve francouzštině, angličtině, latině a němčině, místy evokujícími Messiaena a Ligetiho. V titulní skladbě je záměrná dvojznačnost. V angličtině reconnaissance znamená průzkumnou misi, která má za úkol zmapovat území nepřítele. Ve francouzštině znamená opětovné seznámení s něčím, obvykle se sebou samým.

Tato nahrávka má v sobě magickou introspekci, která jako by zahrnovala celý skladatelčin život a všechny její vášně, od výzkumu vesmíru až po středověké madrigaly. Bicí a kontrabas dodávají skladbě rozměr osudovosti a znepokojení. Její poslední sborová díla mají nejblíže k mistrovskému dílu, jako cokoli, co vzniklo během covidu. „Taková byla naše poslední revoluce,“ zpívá se v závěru skladby. Nic však nikdy nekončí a hudba Kaiji Saariaho přetrvá.

Album na Spotify:

Kaija Saariaho: Reconnaissance 

Kaija Saariaho: Nuits, adieux (úprava pro 4 hlasy a elektroniku)
Kaija Saariaho: Horloge, tais-toi ! (úprava pro sbor a klavír)
Kaija Saariaho: Écho!
Kaija Saariaho: Tag des Jahrs
Kaija Saariaho: Überzeugung
Kaija Saariaho: Reconnaissance
Kaija Saariaho: Nuits, adieux (úprava pro 4 hlasy)

Helsinki Chamber Choir
Uusinta Ensemble
Nils Schweckendiek – sbormistr

Label: BIS
Datum vydání: 7. července 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Helsinki Chamber ChoirKaija Anneli SaariahoNils SchweckendiekSEZUusinta Ensemble
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Moravské divadlo Olomouc obsazuje pozici Ekonom-účetní
Next Article Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Státní opera: Daniel Scofield jako Tonio a Jana Sibera jako Nedda (foto Jan Hromádko) Komedianti a Sedlák kavalír ve Státní opeře bez verismu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up