Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Liteňské hornové dny byly inspirací a přínosem pro mladou generaci i širokou veřejnost
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Liteňské hornové dny byly inspirací a přínosem pro mladou generaci i širokou veřejnost

Osvěžující a inspirativní byl v pořadí třetí ročník Liteňských hornových dnů, který se konal v rámci 12. ročníku Festivalu Jarmily Novotné na zámku v Litni. Na těchto kurzech, jejichž součástí jsou koncerty pro veřejnost, se sešlo na tři desítky studentů hry na lesní roh převážně z konzervatoří, nechyběli ale ani žáci základních uměleckých škol, kteří zde získávali pod vedením Jindřicha Koláře, hornisty České filharmonie, a dalších pedagogů cenné podněty pro své studium. Pro veřejnost byl připraven v rámci hornového setkání v sobotu večer koncert Hornové jaro v Litni s podtitulem Lesní roh v proměnách staletí a atraktivní tečkou za hornovými dny byl nedělní koncert Mysliveckých trubačů v zámeckém parku. Liteňské hornové dny proběhly ve znamení setkávání se a spolupráce studentů a profesionálních hornistů, především z řad hráčů České filharmonie.

Špalková Gabriela
Published: 18/05/2023
Share
7 Min Read
SHARE
Liteňské hornové dny – účastníci kurzu a lektoři (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Liteňské hornové dny – účastníci kurzu a lektoři (zdroj Festival Jarmily Novotné)

S podtitulem Liteňských hornových dnů úzce souvisel páteční zajímavý workshop Zdeňka Divokého Přirozený lesní roh – historie a současnost, během něhož na historický přirozený lesní roh hrála posluchačka HAMU Dorota Šimonová. Praktické rady ze své vlastní zkušenosti o rozehrávání a technických cvičeních předala následující den posluchačům hornistka České filharmonie Kateřina Javůrková.

Během tří dnů se v prostředí zámku uskutečnily celkem čtyři koncerty účastníků kurzů, kteří také stačili od pátku do soboty nacvičit společnou skladbu – fanfáru Gioacchina Rossiniho Le rendez–vous de chasse (Dostaveníčko – lov). Tu pak společně s profesionály a studenty HAMU provedli na večerním sobotním veřejném koncertě. Fanfára spojila nastupující generaci hudebníků s tou současnou a také nápaditě propojila vnitřní prostory zámku s venkovními. Je psána pro dvě skupiny hornistů, které si vzájemně odpovídají a jejichž party se i spojují. Hornistky Kateřina Javůrková, Hana Sapáková (rovněž Česká filharmonie), Kamila Kolářová (Konzervatoř Praha) a Zuzana Meierová (HAMU) hrály v koncertním sále, účastníci hornových dnů za otevřenými francouzskými okny v zahradě. Zvuk z venkovních prostor se tak do sálu krásně nesl, atraktivní propojení a příkladné souznění obou skupin navodilo zvláštní atmosféru.

Liteňské hornové dny – Kamila Kolářová, Tereza Petrová, Jan Vobořil jun. (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Liteňské hornové dny – Kamila Kolářová, Tereza Petrová, Jan Vobořil jun. (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Spojení profesionálních hudebníků se studenty charakterizovalo i další hudební čísla dramaturgicky originálně koncipovaného večera. Dámský kvartet lesních rohů, Hana Sapáková společně se studentkami HAMU Zuzanou Meierovou, Zdeňkou Čížkovou a Dominikou Gúberovou, přednesl Fanfáru Jiřího Ignáce Linka a posléze potěšil publikum třemi skladbami v úpravách pro hornový kvartet, mimo jiné i dobře známou árií Escamilla z opery George Bizeta Carmen ve zdařilé aranži Davida Edwarda Kempa. Zvláštní ocenění si zaslouží provedení 1. věty Allegro molto Koncertu d moll Františka Antonína Rösslera-Rosettiho, kterou hrála na přirozený lesní roh bez tlakadel jen technikou nátisku Dorota Šimonová.

Lesní roh zazněl působivě i ve spojení s dalšími hudebními nástroji – v triu Johannesa Brahmse. Studenti Pražské konzervatoře Jan Vobořil jun. (lesní roh), Tereza Petrová (housle) a Kamila Kolářová (klavír) provedli 4. větu Finale Allegro con brio Tria pro lesní roh, housle a klavír. V podání profesionálů zazněla díla Josepha Haydna a Richarda Strausse. Bratři Kryštof Koska (Orchestr Národního divadla Praha) a Mikuláš Koska (Česká filharmonie) zaujali publikum 1. větou Koncertu pro dva lesní rohy Josepha Haydna, Kateřina Javůrková celým Koncertem č. 2 Es dur op. 86 Richarda Strausse. V obou případech výtečně doprovázela na klavír Jana Jechová.

Liteňské hornové dny – Kateřina Javůrková a Jana Jechová (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Liteňské hornové dny – Kateřina Javůrková a Jana Jechová (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Mimořádně atraktivní byly dva hornové oktety, které dokázaly, že v hudbě není nic nemožné. Ve velmi zdařilé aranži Jana Matouška z roku 1990 zazněly první části Vltavy Bedřicha Smetany a na závěr celého koncertu koncertní předehra Egmont Ludwiga van Beethovena ve stejném obsazení. Bylo neuvěřitelné, jak v podání hornového oktetu složeného ze studentů (Z. Meierová, D. Gúberová, D. Šimonová, Z. Bělohradský, Z. Čížková, J. Vobořil jun., K. Kolářová) a profesionálů (Kryštof Koska a Mikuláš Koska) je možné zachytit a vyhrát hudbu psanou pro symfonický orchestr. Začátek Vltavy provedený osmi hornami měl čitelnou dynamiku a melodičnost stejně jako Egmont, jehož burcující naléhavost úměrně uzpůsobená komornímu prostoru sálu byla působivým vyvrcholením koncertu. Celkový přístup, nasazení a zaujetí mladých lidí pro provedení děl bylo výraznou přidanou hodnotou tohoto hudebního setkání.

Mladí hudebníci získali nejen uznání publika, ale i přítomných pedagogů, kteří ocenili nejlepší interpretace. Ocenění získal Jan Vobořil jun., Kamila Kolářová, která nejen hrála na lesní roh, ale také v Brahmsově triu na klavír a jako klavíristka rovněž citlivě doprovázela své vrstevníky, Martin Meier, Oleksandr Shkoda a Jindřich Zýka (všichni Pražská konzervatoř). Ocenění pro nejmladšího účastníka získal devítiletý Pavel Pawlica.

Liteňské hornové dny – Myslivečtí trubači (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Liteňské hornové dny – Myslivečtí trubači (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Skutečnost, že lesní roh patřil původně do lesů a venkovních prostor, připomněli v neděli dopoledne v zámeckém parku v zajímavě a vtipně pojatém koncertu Lovecká hudba v praxi Myslivečtí trubači (studenti Střední lesnické školy ve Šluknově a České lesnické akademie v Trutnově). Koncertem provázel se sympatickou bezprostředností člen České filharmonie Petr Duda a pedagog šluknovské školy Martin Karban. Koncert uvedlo Konopišťské halali Josefa Selementa a Slavnostní fanfára Petra Vacka. V blocích pak zazněla ve skladbách Antonína Dyka, Josefa Selementa, Petra Vacka, Jana Elsnice a Petra Dudy praktická, koncertní a duchovní lovecká hudba. Pořad byl uzavřen Hranickou mší Petra Vacka. Mladí lidé hráli na lesnice a borlice (trubky bez ventilové techniky).

Zajímavé bylo seznámení s průběhem honu a zásadní rolí hudby v něm – pro laika byla jistě překvapivá různorodost a široká škála jednotlivých loveckých signálů, které určují průběh honu a slouží k dorozumívání lovců. I ulovená zvěř má svoji vlastní melodii – jiná se hraje k černé zvěři, jiná k jelenovi či daňkovi. Šíře a hloubka lovecké hudby s jejími pevně danými zákonitostmi byla doslova fascinující. Tato netradiční produkce otevřela publiku dveře do hudebního světa lovců (pro mnohé jistě až nečekaně mnohavrstevnatého) a zdařile uzavřela letošní Liteňské hornové dny.

Liteňské hornové dny – Myslivečtí trubači (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Liteňské hornové dny – Myslivečtí trubači (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Ty byly inspirativní hned v několika směrech – představily mladou generaci hornistů, žáků ZUŠ a konzervatoří. Koncert Hornové jaro v Litni spojil tyto studenty se studenty HAMU a profesionály a byl neotřelý dramaturgickým výběrem zajímavých úprav pro lesní rohy. Liteňské hornové dny byly v neposlední řadě inspirativním prostředím ožívajícího liteňského zámeckého areálu, v němž se tak krásně nesl zvuk lesních rohů, lesnic a borlic Mysliveckých trubačů.

TAGGED:Česká filharmonieDominika GúberováDorota ŠimonováFestival Jarmily Novotné LiteňHana SapákováJan Vobořil ml.Jana JechováJindřich KolářKamila KolářováKateřina JavůrkováKryštof KoskaLiteňské hornové dnyMartin KarbanMikuláš KoskaMyslivečtí trubačiPetr DudaSEZTereza PetrováZdeněk DivokýZdeňka ČížkováZuzana Meierová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Mitsuko Uchida, Magdalena Kožená, 14. května 2023 (foto Petra Hajská) Koncert Magdaleny Kožené a Mitsuko Uchidy byl perlou Pražského jara
Next Article Essen Philharmonic (foto Wiciok Volker) Tomáš Netopil přiveze s Essenskými filharmoniky do Prahy skladby Dvořáka a Elgara
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up