Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Operní panorama Heleny Havlíkové (414) – Růžový kavalír v Carsenově režii v MET – nově s Lise Davidsen
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaOperní panoramaRecenzeZe světa

Operní panorama Heleny Havlíkové (414) – Růžový kavalír v Carsenově režii v MET – nově s Lise Davidsen

Dalším přímým přenosem z Metropolitní opery do kin byl 15. dubna 2023 Der Rosenkavalier Richarda Strausse. U nás se pro tuto operu vžil český překlad Růžový kavalír, jakkoli správnější a výstižnější by byl název Kavalír s růží, kterou – v podobě stříbrného šperku – podle starobylého šlechtického ceremoniálu předává ženichův námluvčí vyvolené snoubence.

Havlíková Helena
Published: 24/04/2023
Share
13 Min Read
SHARE
Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Samantha Hankey, Lise Davidsen (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)
Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Samantha Hankey, Lise Davidsen (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)

Metropolitní opera se odhodlala k novému nastudování Straussova Kavalíra s růži, v MET velice oblíbené a často uváděné opery, v roce 2017. Inscenace nahradila efektní zlatistou produkci Nathaniela Merrilla z roku 1969. Jednu z téměř dvou stovek jejích repríz jsme mohli vidět v přímých přenosech v roce 2010 (s Renée Fleming v roli Maršálky).

Nová inscenace v režii Roberta Carsena vznikla v koprodukci s londýnskou Královskou operou, s Teatro Colón v Buenos Aires a turínským Teatro Regio – a MET ji vzápětí zařadila do přenosů opět s Renée Fleming, která se při tomto přenosu loučila nejen jako Maršálka se svým mladým milencem, ale i jako osmapadesátiletá sólistka po pětadvaceti letech hvězdné kariéry v prvooborových sopránových rolí (a v roce 2017 netušila, že se na prkna MET ještě vrátí o pět let později v novince Kevina Putse Hodiny podle stejnojmenného románu Michaela Cunninghama jako Clarissa). Stejný termín loučení si tehdy stanovila také lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča. Nikoli však s aktivním působením v opeře, ale s rolí Oktaviána, kterou se rozhodla přenechat mladším.

„Komedie pro hudbu o třech dějstvích“, jak zní podtitul této Straussovy opery, která jako kontrast následovala po jeho temných operách Salome a Elektra, rozhodně není prvoplánová veselohra. Je to rafinovaná a mistrně namíchaná směsice pocitů zkušených žen a mužů, kteří se s nadhledem i nostalgií ohlížejí za svým mládím a snaží se „optimalizovat“ další etapu svého života (Maršálka, Ochs, do jisté míry i Faninal) vedle mladé generace, které se přes první životní karamboly budoucnost jeví v zářivých barvách (Oktavián, Sofie). Strauss a jeho libretista Hugo von Hofmannsthal tento modelový příběh (s operním předobrazem v Mozartově opeře Così fan tutte i Figarově svatbě) umístili do rokokové Vídně 40. let 18. století v počátcích panování Marie Terezie. Do propletence milostných vztahů se dostává kněžna Marie Thérèse z Werdenbergu, ve věcech života zkušená choť polního maršála, která si v manželově nepřítomnosti coby Bichette, laňka, užívá s dychtivým mladíčkem, pro věci života nadaným hrabětem Oktaviánem, zvaným laškovně Quin-quin. Přímo do její ložnice ovšem vtrhne její bratranec z venkova, baron Ochs, ješitný hulvát a záletník, který si s noblesou šlechtice starosti nedělá. Jeho hlavní zájem směřuje k tomu, aby si finančně polepšil sňatkem s mladičkou Sofií, kterou k tomuto svazku nutí její otec, měšťanský zbohatlík Faninal, aby si tak koupil další příčku na společenském vzestupu. Všechny tyto ingredience Strauss s Hofmannsthalem namíchali tak, že premiéra Růžového kavalíra v Drážďanech v roce 1911 měla triumfální úspěch a stala se divácky nejoblíbenější Straussovou operou.

Richard Strauss: Der Rosenkavalier (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)
Richard Strauss: Der Rosenkavalier (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)

Kanaďan Robert Carsen si vybudoval renomé předního operního režiséra, který dokáže skloubit respekt k partituře se soudobým inscenačním pojetím a skvěle načasovanými pointami. Pro svůj výklad Růžového kavalíra tentokrát hledal inspiraci v době premiéry této opery, v roce 1911, ve snaze implementovat tušení blížící se apokalypsy první světové války na pozadí secese a dekadentní atmosféry Vídně poslední dekády habsburské monarchie. Třebaže tato doba vzniku je z příběhu i hudby Růžového kavalíra „cítit“ a tehdejší móda a účesy působí na scéně velmi efektně, Carsen ji zejména v druhém dějství u Faninala zdůrazňoval tak polopatisticky, že rafinovanou společenskou komedii změnil místy až v trapnou frašku. Armádní byznys zbohatlého měšťana Faninala je výslovně demonstrován v druhém dějství v jeho paláci dvěma dělostřeleckými moždíři a bednami se střelivem, Ochsovi kumpáni jsou zde s batohy na zádech za pěšáky vyzbrojené puškami a zatímco jejich pán teatrálně upí kvůli svému „zranění“ od Oktaviána, oni se na podlaze plazí po břiše. Zacházení se zbraněmi bývá v opeře většinou rozpačité a i takový mistr jako Carsen to bohužel jen potvrdil.

Carsenovi ovšem nelze ovšem upřít podrobné studium pramenů – moždíře jsou přesnou kopií škodováckého modelu z roku 1911. Jenže pak se najednou objeví rekvizity mimo takto důsledně nastolenou dobu – cigarety s filtrem nebo videa na oživlých obrazech v nevěstinci.

Věrné repliky moždíře snad zaujmou modeláře a sběratele, ale Straussově opeře to neposloužilo – stejně jako umístění třetího dějství nikoli do hostince v Prátru, ale do exkluzívního bordelu, který vede transgender tenorista přestrojený za bordelmamá. Oktavián tu v přestrojení za Maršálčinu komornou není upejpavou Maryčkou, ale předvádí coby jedna z prostitutek na posteli roznožky s tak explicitním erotickým významem, že to i Ochse lačného bezproblémového sexu naprosto zmate a opatrnicky si před výpady „Maryčky“ chrání své mužství. Na závěr, sotva dozní dojemný tercet, se Oktavián se Sofií vášnivě válí v posteli Maršálce přímo „pod nosem“. Působí to nepatřičně – Maršálka se na konci opery s ušlechtilou vznešeností smiřuje s nevyhnutelným koncem své milostné avantýry s Oktaviánem a důstojně přepustí svého milence mladší ženě s hudbou tak procítěnou, že si ji Strauss přál hrát na svém vlastním pohřbu.

Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Lise Davidsen (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)
Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Lise Davidsen (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)

Jenže Růžový kavalír není protiválečná agitka, ale atmosférou tereziánské rokokové Vídně a z historického hlediska anachronického valčíku prodchnutá směs humoru, melancholie, delikátní diskrétnosti i erotické uvolněnosti až frivolnosti, sentimentu, burlesknosti i něhy, nostalgie. Strauss se tu prezentuje jako mistr apartních rafinovaných fines, hýřivé zpěvnosti a brilantně instrumentovaného orchestru pestrých barev. Od harmonických výbojů Salome a Elektry na samé hranici tonality se vrátil ke sladkému valčíku a mozartovské odlehčenosti. Tuto hudební pestrost a konverzační spád jako vždy perfektní orchestr Metropolitní opery interpretoval po technické stránce dokonale.

Hudební nastudování obnoveného Růžového kavalíra po Sebastianovi Weiglovi (série v roce 2017) a Simonu Rattlovi (série na přelomu let 2019/20 s Magdalenou Koženou jako Octavianem a Camillou Nylund v roli Maršálky) MET tentokrát svěřila Simone Young (*1961). Tato současná šéfdirigentka Symfonického orchestru Sydney prošlapávala cestu ženám mezi dirigenty (v roce 1993 byla první dirigentkou ve Vídeňské státní opeře) a v 90. letech jako mladičká třicátnice dostala příležitost i v Metropolitní opeře (1996 Bohéma, 1997 Sedlák kavalír, 1998 Trubadúr, 1998 Hoffmannovy povídky). Jakkoli má v současné době za sebou mnohaleté zkušenosti z působení v operních divadlech v Sydney, Hamburku či Vídni, je nositelkou mnoha ocenění, má na svém kontě desítku operních nahrávek a je považována za wagnerovskou a straussovskou specialistku, z reprodukce jejího pojetí v kinopřenosu ona rafinovanost partitury Růžového kavalíra zcela přesvědčivě nevyzařovala.

Sólovým rolím Strauss předepsal k náročným partům i věk: sopránová Maršálka podle libreta sotva přesáhuje třicítku, mezzosopránovému teenagerovi Oktaviánovi má být sedmnáct let a sopranistce Sofie patnáct. Tato obtížná věková dilemata se tentokrát podařilo splnit obsazením norské sopranistky Lise Davidsen (*1987) do role Maršálky. Davidsen je považovaná za nástupkyni wagnerovské a straussovské sopranistky Kirsten Flagstad, také původem z Norska. Zlomový byl pro Lisu Davidsen rok 2015, kdy vyhrávala jednu prestižní pěveckou soutěž za druhou (včetně absolutního vítězství v Operalii) a už v roce 2019 debutovala nejen přímo v Bayreuthu jako Alžběta v Tannhäuserovi, ale také v Metropolitní opeře jako Líza v Čajkovského Pikové dámě, po covidové pauze zde v roce 2022 následovala Wagnerova Eva a ve Straussových operách Prima donna a Chrysothermis. I z reprodukce jejího výkonu v kině coby Maršálky jsme mohli potvrdit, čím si podmanila nejen porotce soutěží, ale i posluchače a šéfy operních domů: mimořádně hutným, objemným, na alikvóty bohatým plným hlasem, který však svou barevnost neztrácí ani v hedvábných pianissimech. Soprán Davidsen se pružně se nese obloucích na dlouhém dechu i nad rozehraným orchestrem – v celém rozsahu včetně pevně ukotvené znělé hluboké polohy. To vše při mladistvě znějícím hlasu. Jako Maršálka v melancholicky dekadentním krasosmutnění o stárnutí propojovala ženskou rafinovanost ve směsici koketerie, záhadnosti, šarmu, noblesy i sentimentality s vyústěním do zármutku marně překrývaného velkorysostí.

Richard Strauss: Der Rosenkavalier – René Barbera, Günter Groissböck (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)
Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Samantha Hankey, Günter Groissböck (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)

Americká mezzosopranistka Samantha Hankey, která jen několik týdnů před premiérou nahradila v roli Oktaviána Isabel Leonard, svou kariérou nastartovala straussovsky na Operalii v roce 2018. V MET se po menších rolích s debutem v roce 2018 už uplatnila v jiné kalhotkové roli jako Princ v Massenetově Popelce. Hankey se už do stanového věkového limitu Oktaviana sice „nevejde“, ale dokázala s pružným středním rejstříkem a dostatečně znělým hlasem, který se skvěle pojil jak se sopránem Lise Davidsen, tak Erin Morley, vrstvit podobu rošťáka s dokonale odkoukanou řečí těla pubertálních kluků, upejpavé služebné Maryčky, za kterou se rychle převlékne, když do atmosféry doznívající vášnivé noci s Maršálkou vtrhne baron Ochs, dovádivé prostitutky a mladíka, který se na první pohled zamiluje do mladičké Sofie, rozhodne se ji bránit a neví, jak zvládnout prekérní situaci vůči Maršálce.

Americká sopranistka Erin Morley se od svého debutu v MET v roce 2008 vypracovala k větším rolím Olympie, Paminy nebo Gildy teprve postupně a cestu k nim jí otevřela postava Sofie v roce 2013, tedy v předchozím nastudování Růžového kavalíra v režii Nathaniela Merrilla. Zopakovala si ji v premiérové sérii nové Carsenovy v režii v roce 2017 a i když ji v obnovené produkci v roce 2019 nahradila Golda Schultz, nyní se k Sofii vrátila. Je obdivuhodné, jak je se svým jiskřivým sopránem stále okouzlující jako rozkošná dívenka, kterou si chce vzít Ochs za manželku, aby vylepšil svou tragickou finanční situaci. Z hloupé husičky omámené chystaným sňatkem s urozeným baronem se promění v odhodlanou svéhlavičku, která se statečně vzpírá určenému sňatku a vehementně si stojí za svým.

Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Samantha Hankey, Lise Davidsen (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)
Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Samantha Hankey, Lise Davidsen (zdroj Metropolitní opera New York, foto Ken Howard)

Zkušenost rakouského basisty Güntera Groissböcka s rolí barona Ochse sahá do roku 2014 a vytvořil ho ve všech sériích Carsenovy inscenace. Tentokrát ale jako by z jeho pojetí „vola ze Skřivánkova“ zůstal hlavně primitivní křupanský hulvát, neomalený buran, který příliš překrýval směšnou nafoukanost chlapíka, jistého si svým šarmem a sex-apealem, ale i nebezpečného muže, když se Sofií a Faninalem zachází s výhružnou převahou svého šlechtického titulu.

Zbohatlíka pana von Faninala, toužícího po titulu šlechty s modrou krví, ztvárnil barytonista Brian Mulligan, dle Carsenovy režijní koncepce jako zbrojaře, který profituje z válečného průmyslu, a natěšeně využívá dceru ke společenskému vzestupu. Ale byl to více jeho pěvecký výkon, který z této role udělal dalšího důležitého spoluhráče ve Straussově komedii s hudbou.

Zásluhou i dalších sólistů v břitce propracovaných rolích, díky kterým se z toho kinopřenosu stal pěvecký a herecký zážitek.

Richard Strauss: Růžový kavalír

Dirigentka Simone Young, režie Robert Carsen, scéna Paul Steinberg, kostýmy Brigitte Reiffenstuel, světla Robert Carsen a Peter Van Praet, sbormistr Donald Palumbo, choreografie Philippe Giraudeu, režie obnoveného nastudování Paula Suozzi, režie HD přenosu Gary Halvorson.

Osoby a obsazení: Maršálka, kněžna Werdenbergová – Lise Davidsen, Oktavián – Samantha Hankey, Sofie – Erin Morley, Faninal – Brian Mulligan, Baron Ochs na Lerchenau ­– Günter Groissböck, Slečna Marianne – Alexandra LoBianco, Valzacchi – Thomas Ebenstein, Annina – Katharine Goeldner, Italský zpěvák – René Barbera, Notář – Bradley Garvin, Leoppold – Patrick Stoffer, Policejní komisař – Scott Conner, Vdova – Sidney Fortner ad.

Orchestr a sbor Metropolitní opery.

Přímý přenos z Metropolitní opery do kin v ČR, 15. dubna 2023.

TAGGED:Brian MulliganErin MorleyGünther GroissböckLise DavidsenRenée FlemingRobert CarsenRoyal Opera House Covent GardenSamantha HankeySEZSimone YoungTeatro Colón Buenos AiresTeatro Regio TurínThe Metropolitan Opera New York
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Grace Park (zdroj PKF — Prague Philharmonia) Pražští filharmonici v květnu s Marcelem Minkowským a houslistkou Grace Park 
Next Article Mauro Bigonzetti: Rossiniho karty – Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského (zdroj Národní divadlo moravskoslezské, foto Serghei Gherciu) Balet Národního divadla moravskoslezského poprvé zatančí v Izraeli
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up