Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zapomenutý Wagner v podání Pražských komorních sólistů s Radkem Baborákem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Zapomenutý Wagner v podání Pražských komorních sólistů s Radkem Baborákem

Že na Novoroční koncert není pozdě ani začátkem února, potvrdili v sobotu 4. února v pražském kostele sv. Šimona a Judy Pražští komorní sólisté pod taktovkou svého uměleckého vedoucího Radka Baboráka. V působivých prostorách chrámu vstoupili do nového roku v romantickém rozpoložení a v tomto duchu spojili 19. s 20. stoletím v zajímavě sestaveném pořadu z děl R. Wagnera, F. Mendelssohna-Bartholdyho a R. Strausse. Koncert se konal v rámci komorní řady pořádané Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK.

Špalková Gabriela
Published: 07/02/2023
Share
6 Min Read
SHARE
Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)
Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)

Radek Baborák tento večer vystupoval ve třech rolích – jako dirigent Pražských komorních sólistů, jako virtuóz na lesní roh a také jako moderátor celého večera. Uvedl nejen koncert, ale spatra pohovořil o každé skladbě. Jeho přirozený mluvený projev a nakažlivá žoviální bezprostřednost už samy o sobě vtiskly koncertu rodinný ráz, v poměrně rozměrném prostoru kostela nečekaný. Jako dirigent pak dbal u všech skladeb na pečlivou dynamiku, vyvážená tempa a agogiku. Pro smyčcový soubor Pražských komorních sólistů byla příznačná celková kultivovanost hráčského projevu a silné zaujetí pro vlastní provedení skladeb stojící na technické jistotě a vzájemné spolupráci, jak ji prokázali vynikající vedoucí jednotlivých skupin – koncertní mistr Adam Novák (housle), Karel Untermüller (viola), Ivan Vokáč (violoncello) a Petr Ries (kontrabas).

Úvodem koncertu zazněla Předehra k opeře „Tristan a Isolda“ pro 23 smyčců, uvedená v programu jako společná skladba Richarda Wagnera (1813–1883) a Sebastiana Gürtlera (nar. 1970). Jedná se o úpravu předehry pro smyčcový soubor 23 hráčů, k níž byl německý houslista a skladatel Sebastian Gürtler inspirován Metamorfózami Richarda Strausse. Není to však jen pouhá nová instrumentace, od veleznámé operní předehry se odlišuje i jinak. Ještě než Wagner začal skicovat 3. jednání (dokončeno v srpnu 1859), už plánoval propagační koncerty k eventuálnímu uvedení Tristana a Isoldy v Paříži, chtěl je uskutečnit začátkem roku 1860. Zamýšlel na nich uvést také předehru k opeře. Protože však v opeře předehra plynule přechází v první obraz, doporučil Hans von Bülow skladateli vytvořit koncertní verzi s odpovídajícím koncem. Wagner tedy na závěr předehry dopsal ještě její pokračování, tematicky využívající motivy z velkého milostného duetu ve 2. jednání. Poprvé byl tento tvar předehry k Tristanovi a Isoldě však hrán nikoliv v Paříži, ale 12. března 1859 na koncertě v Praze. A právě hudbu této „pražsko-pařížské“ verze obsahuje úprava S. Gürtlera.

Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)
Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)

Dnes tato podoba „tristanovské“ předehry upadla v zapomění, místo ní se koncertně hrává originální operní předehra, na níž navazuje závěrečná Isoldina smrt z lásky. Tím spíše byla obohacením programu transkripce S. Gürtlera, jak ji uvedli Pražští komorní sólisté. Přestože je v ní orchestrální barva omezena smyčcovým obsazením, byť sólistickým, dokázali v nastudování a pod taktovkou Radka Baboráka docílit žádoucí plasticity polyfonického vedení témat, takže tato silně emotivně exponovaná skladba zazněla naprosto přesvědčivě.

Velkým zážitkem bylo provedení Písní beze slov Felixe Mendelsohna-Bartholdyho (1809–1847), původně krátkých klavírních skladeb, z nichž Radek Baborák zahrál na lesní roh od dirigentského pultu čtyři písně v instrumentační úpravě Paula Angerera. Náročné party provedl se suverénní lehkostí, vyrovnaně, s plností a krásnou barvou zvuku v celé škále. Pražští komorní sólisté tento vynikající sólistický výkon partnersky plně podpořili.

Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)
Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)

Úvod a závěr koncertu spojila číslovka 23. Metamorfózy Richarda Strausse (1864–1949), studie pro 23 sólových smyčcových nástrojů, bývají navíc pro svou zpěvnou polyfonii a symfoničnost přirovnávány právě k Wagnerovu Tristanovi a Isoldě. Metamorfózy vznikly na objednávku Paula Sachera, mecenáše, dirigenta a zakladatele Basilejského komorního orchestru, během závěrečných měsíců druhé světové války od srpna 1944 do března 1945. Jsou programní skladbou, Straussovou tryznou za dopady válečného běsnění, vztažené na devastaci německé kultury a rozbombardovaná německá divadla (za své vzaly divadelní budovy v Mnichově, Berlíně a drážďanská Semperova opera), místo prvního provedení Straussových nejznámějších oper, následně byla zničena i vídeňská opera. Ve Straussově korespondenci z té doby čteme: „Jsem v zoufalé náladě! Goethův dům, největší svátost celého světa – zničen! Mé krásné Drážďany – Výmar – Mnichov – vše pryč!“ Sám Hitlerovu vládu a druhou světovou válku ve svém deníku charakterizoval jako „Dvanáct let vlády nelidskosti, ignorance a antikultury největších zločinců, během nichž zaniklo 2000 let německého kulturního vývoje“.

Metamorfózy jsou mistrovským dílem melodické polyfonie, mimořádně náročným, jehož hutná smyčcová instrumentace klade na dirigenta i hráče vysoké nároky. Podchytit a vyzdvihnout v hudebním proudu jednotlivá témata, mimo jiné motiv smutečního pochodu Beethovenovy Eroiky, není snadné. Pražští komorní sólisté provedli Metamorfózy pod Baborákovou taktovkou se silným zaujetím; vypracování dynamiky i tempová vyváženost zajistila celkovou sdělnost provedení. Posluchače unášela svým plynulým tokem a ti po zásluze odměnili umělce dlouhotrvajícím potleskem.

Kostel sv. Šimona a Judy má pro produkce tohoto typu vhodnou akustiku, a tak mohla hudba i díky tomu plně vyznít. Únorový Novoroční koncert Pražských komorních sólistů s Radkem Baborákem byl dramaturgicky atraktivní a zapůsobil vysokou kultivovaností provedení jednotlivých děl.

Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)
Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský)

Metamorfózy
4. února 2023, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy

Program
Richard Wagner/Sebastian Gürtler: Tristan a Isolda, předehra pro smyčce
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Písně beze slov pro lesní roh a smyčce
Richard Strauss: Metamorfózy

Účinkující
Pražští komorní sólisté
Radek Baborák – lesní roh, dirigent

TAGGED:Adam NovákIvan VokáčKarel UntermüllerPetr RiesPražští komorní sólistéRadek BaborákSEZSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Tamara Stefanovich (foto Marco Borggreve) Janáčkova filharmonie vzdá hold dalším klasikům
Next Article Patricia Kopatchinskaja (foto Marco Borggreve) Houslistka Patricia Kopatchinskaja vystoupí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up