Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Umwelt: Vizuální radikalismus
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Umwelt: Vizuální radikalismus

Legendární dílo ikony francouzské nové vlny Maguy Marin se díky festivalu Tanec Praha představilo ve spolupráci s Laternou magikou na pražské Nové scéně. Od své premiéry v roce 2004 se inscenace Umwelt dočkala mnoha reakcí. Sklízí celosvětové úspěchy a zažívá i odchody pobouřených diváků, na jednu stranu slýchá ódy na nadčasovost, na druhou sbírá přívlastky jako například extrémní, ohlušující, neestetické. Rozhodně jde svou autenticitou o strhující počin o surovém obrazu dneška, a současně je i neskutečně vyčerpávajícím uměleckým zážitkem, na jehož konci nečeká očistný emoční zlom, ale konstatování holé skutečnosti o křehkosti krutého světa.

Strejčková Hana
Published: 06/07/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Maguy Marin – Umwelt (foto Herve Deroo)

Na scéně oproštěné od všech příkras se tyčila v řadách seřazená zrcadla. Tvořila vchody a otvory k úniku, prolákliny zjevující publiku živé obrazy a také jejich desítky odrazů. Hned zkraje jeviště bez tanečního povrchu ležely tři opuštěné kytary, přes které se navíjela struna (lanko, provázek, motouz). A pak se vzedmul vítr, zvedl ruch a šum a mezi panely se objevili lidé, devět performerů různého věkového rozpětí. Genderová příslušnost se často stírala a muži vynášeli i dámské či svatební šaty, nebo ženy pracovní oděv, tzv. montérky. A přece jen v několika případech se mísení nekonalo, žena se ocitla v submisivní pozici svléknuté trofeje přehozené přes mužská ramena nebo mužem svalená do prachu z vysypané suti a také mužem vlečená mimo divákovo zorné pole. Přehlídka akcí a předmětů obsahovala i míření, hledání, polykání, oblékání, fackování ad. a také přilby, makety zbraní, vycpaná zvířata, panenky, koňakové sklenice, míč jako zeměkouli, jablka a ručníky aj. Představení Umwelt nezobrazovalo rytmizovanou lyriku všedního dne, naopak s každým dalším vstupem postav s předměty na těle, v rukách či v pohybu jako by prohlubovalo řeznou ránu do živého masa.

Maguy Marin – Umwelt (foto Herve Deroo)

Vibrující prostředí se stalo šedesátiminutovou galerií vystavující prchavé kinetické obrazy, průchozí lidské instalace, pomíjivou gestiku a postury každodennosti. Ať zvuk jakkoli burácel a panely se chvěly, tok pohybujících se těl se nepřerušil. Vcházela synchronně v různých počtech, v nepravidelných mezerách mezi sebou, měnila charakter, trajektorie i délku setrvání na místě, a přesto jako by se tento zdánlivý stroj nezastavoval. Zcela nespočinul ani ve chvílích ztlumení dunivé atmosféry a světelné proměny, když se mezi panely několikrát zjevil pouze jeden jediný člověk. Brzy na to se však znovu vrátil do svého tempa a nepředvídatelných repetic. Funkčně (chce se paradoxně napsat systematicky) budovaný chaos v pravidelném běhu běžných věcí jako bylo pojídaní sendviče, objímání druhého, přidržování klobouku, královské koruny či manipulace s baterkou, přenášení pytle, útěk nebo kotoul a mnoho dalších z reality vytržených momentek umocňovaly akcenty, jako například vyvrhování stavebního materiálu z kýblů, odhazování okousaných kostí na rozlehlou plochu scény, vynášení různě obnažených těl, partnerské nesoulady nebo naopak na pohled statické, leč v burcujícím napětí, setrvávání tanečníků.

Maguy Marin – Umwelt (foto Herve Deroo)

Panotpikální Umwelt je světem oboustranně bizarních pohledů, z jeviště do hlediště a nazpět od diváků k performerům. Rozhodně není pokroucenou realitou, nýbrž její esencí. Je vyabstrahovaným (pro někoho i kontroverzním) obsahem současnosti, ať už šlo o dobu před dvaceti lety nebo dnes. Výpovědní hodnota díla neztratila časem na palčivosti a můj druhý zážitek s tímto dílem na intenzitě. Umwelt není srdceryvným žalem, ale otřesně otevřeným a alarmujícím voláním o zmaru, o nelítostných dnech života, o nezadržitelnosti…, které se dokáže zanořit do morku kostí, samozřejmě pokud mu to (sami sobě) dovolíme. Choreografka Maguy Marin je jedinečným fenoménem francouzské taneční scény a je moc dobře, že se s její prací, obzvlášť s klenoty jako je May B, Cendrillon nebo právě Umwelt, setkává i tuzemské prostředí.

Umwelt
Koncept a design: Maguy Marin
Performeři: Ulises Alvarez, Kais Chouibi, Daphné Koutsafti, Louise Mariotte, Lise Messina, Isabelle Missal, Paul Pedebidau, Rolando Rocha, Ennio Sammarco
Hudba: Denis Mariotte
Světelný design: Alexandre Béneteaud
Zvuk: Chloé Barbe/Victor Pontonnier
Scéna: Albin Chavignon
Kostýmy: Nelly Geyres
Koprodukce: Le Théâtre de la Ville – Paris, Maison de la danse – Lyon, Le Toboggan – Décines, Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape /Compagnie Maguy Marin
Za podpory: DRAC Auvergne-Rhône-Alpes
Za finanční podpory: la Ville de Lyon, la Région Auvergne Rhône-Alpes, l’Institut français
Premiéra: 30. 10. 2004

TAGGED:Laterna magikaMaguy MarinNová scéna PrahaTanec Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Česká dvouplátková akademie (zdroj Česká dvouplátková akademie) Česká dvouplátková akademie slaví 10 let existence
Next Article Kateřina Englichová (zdroj Kateřina Englichová) Harfistka Kateřina Englichová zahájí třeboňský festival
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up