Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Kvartet pro konec času Oliviera Messiaena
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Kvartet pro konec času Oliviera Messiaena

Tento týden se Norman Lebrecht věnuje ve své recenzi nové nahrávce ikonického díla Oliviera Messiaena. Kvartet pro konec času – jméno pochmurné tak jako okolnosti, za kterých toto dílo vzniklo.

Lebrecht Norman
Published: 03/07/2022
Share
2 Min Read
SHARE
Olivier Messiaen (zdroj Interwining Arts)
Olivier Messiaen (zdroj Interwining Arts)

Olivieru Messiaenovi bylo jednatřicet let, když se v květnu 1940 stal válečným zajatcem. Němci jej poslali do tábora v Polsku. Stravu tvořila náhražka kávy, krajíc černého chleba s polévkou k obědu a večer nic.

Po příjezdu mu nařídili, aby se svléknul do naha, ale svou brašnu s kapesními partiturami (Berga, Debussyho, Stravinského a Bacha) nedal z ruky. Čerpal z nich nápady pro kvartet, který napsal pro nástroje, jež byly v táboře k dispozici: klavír, klarinet, housle a violoncello. „Klarinet je kos,“ prohlásil Messiaen ornitolog.

Kvartet o osmi větách a délce tři čtvrtě hodiny se dočkal prvního provedení v mrazivých kasárnách 15. ledna 1941 s Messiaenem u klavíru. ‚Nikdy mi nenaslouchali s takovou pozorností a porozuměním,‘ napsal.

První dvě věty jsou pochmurné, ale třetí, které dominuje posměšný kos, uvolňuje pouta morbidity. Prostřední věty jsou stále rozvernější, bohaté na citáty z celého spektra klasické hudby. Messiaen, zbožný katolík, se vrací k vážnosti a obřadnosti, ale ne dříve, než ukáže kouzlo. Každý úsměv v tomto díle má cenu milionu.

Čtyři kodaňští hudebníci – Christina Åstrand, Johnny Tessier, Henrik Dam Thomsen a Per Salo – pořídili tuto nahrávku uprostřed prvního covidového léta. Jejich zkušenost s lockdownem a úleva ve společném hraní odráží Messiaenovo vlastní uvěznění. Jedná se o velkolepý výkon od první do poslední noty, přesvědčivější a optimističtější, než jaké uslyšíte na nahrávkách mnoha slavnějších sólistů.

Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps (Quartet for the End of Time)
Christina Åstrand – housle
Johnny Tessier – klarinet
Henrik Dam Thomsen – violoncello
Per Salo – klavír

Label: OUR Recordings
Datum vydání: 20. května 2022

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Christina ÅstrandHenrik Dam ThomsenJohnny TessierOlivier MessiaenPer SaloSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jiří Antonín Benda: Vesnický trh (zdroj Musica Florea) Soutěž o vstupenky: Musica Florea a Bendův Vesnický trh
Next Article Václav Praupner: Kirké (foto Michael Tomeš) Soutěž o vstupenky: Melodram Kirké orchestru Musica Florea
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up