Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Musica Florea uvede světovou premiéru světského oratoria Giovanni Bononciniho
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyStará HudbaZ domova

Musica Florea uvede světovou premiéru světského oratoria Giovanni Bononciniho

Hned dvě světové premiéry si ve svém novém koncertním programu připravil orchestr Musica Florea, sólisté a sbor Collegium Floreum. V dobově poučené interpretaci uvedou světské oratorium Proteo sul Reno italského skladatele Giovanni Bononciniho a anonymní Cantatu, jež byla dedikována rodině šlechtického rodu Hartigů. Premiérový program bude poprvé odehrán 24. května 2022 v Českém muzeu hudby v Praze od 19:30 hodin. Další reprízy jsou plánovány na 25. a 26. července 2022 v Teplicích a Olomouci.

PRRafajová Zuzana
Published: 19/05/2022
Share
3 Min Read
SHARE
Musica Florea a Collegium Floreum (zdroj M. Hančovský)
Musica Florea a Collegium Floreum (zdroj M. Hančovský)

Šlechtické rody prakticky vždy podporovaly talentované umělce, díky čemuž vznikla celá řada děl dedikovaných daným mecenášům. V Českých zemích 18. století byla velmi aktivní rodina šlechtického rodu Hartigů, která se pravidelně zapojovala do hudebního života, jak dokládá celá řada dobových zpráv a materiálů. Dnes je jméno jejich rodiny spjato především s Hartigovským palácem na pražském Malostranském náměstí, kde dnes sídlí rektorát Akademie múzických umění či Katedry tance a Nonverbálního divadla HAMU.

Hartigové byli díky své podpoře častými recipienty skladeb, přičemž jednou z nich je i anonymní Cantata, kterou v Oddělení zámeckých knihoven Národního muzea v Praze objevila hudební archivářka Romana Hinerová. „Takzvaná „hartigovská“ Cantata se vynořila prakticky ze tmy ve fondu, který tvoří archiválie z knihovny zámku Mimoň, kde Hartigové pobývali. V samém závěru fondu byl vložen zcela nezpracovaný notový materiál,“ přibližuje Hinerová, která téměř tři sta kusů rukopisných i tištěných not zpracovala, popsala a katalogizovala.

Anonymní rukopisná Cantata, která zazní, byla napsána u příležitosti narození dcery Terezie v roce 1759, třetího dítěte Adama Franze Hartiga a Marie Tereze Krakowsky z Kolowrat.

„Původní rukopis díla byl dobře čitelný, jen v některých partech jsem doplnil horny a klarinety. Hudebně se jedná o raně klasicistní, takřka mozartovský styl,“ doplňuje dirigent orchestru Marek Štryncl.

Druhou skladbou, která zazní, bude světské oratorium z roku 1703 Proteo sul Reno Itala Giovanni Bononciniho (1670–1747). Ten působil část svého života ve Vídni u dvora císaře Leopolda I., kde se stal oblíbencem následníka trůnu Josefa I. Habsburského. Následně cestoval po Evropě, pobýval a tvořil v Berlíně, Londýně i Paříži, aby se na sklonku života vrátil zpět do rakouské metropole.

„Na dramatickou skladbu Proteo sul Reno, tedy Proteus na Rýně, mě upozornil muzikolog Tomáš Hanzlík, který dílo spartoval spolu s Ondřejem Mackem. V případě Bononciniho se jedná o čistě barokní hudební styl, který kombinuje koncertantní brilantnost s polyfonií, jež je skladatelem využita k extrémnímu zvýraznění emocí, což bylo pro baroko typické a odlišovalo jej to od předcházející renesance,“ uvádí Štryncl.

Byť stylově zcela odlišná, obě díla spojuje téma oslavy panovníků či šlechtických rodů, které měly blízký vztah k Zemím Koruny české. Bononcini totiž své oratorium věnoval Josefovi I. Habsburskému.

TAGGED:České muzeum hudby PrahaCollegium FloreumMarek ŠtrynclMusica FloreaRomana HinerováSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně - logo Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně vypisuje konkurz na pozici violoncello – tutti
Next Article Jiří Kolář (zdroj Pětiklíč) Cena České hudební rady představila laureáty pro rok 2022
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up