Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Allan Pettersson – Bosé písně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenzeSoudobá Hudba

Album týdne Normana Lebrechta: Allan Pettersson – Bosé písně

Tento týden si Norman Lebrecht k recenzi vybral kompletní cyklus písní švédského skladatele Allana Petterssona, který podle něj mohl být stejně významným umělcem jako Edvard Grieg nebo Jean Sibelius.

Lebrecht Norman
Published: 07/05/2022
Share
2 Min Read
SHARE
Allan Pettersson (zdroj Challenge Records)
Allan Pettersson (zdroj Challenge Records)

Švédsko, na rozdíl od všech svých sousedů, nemá žádné skvělé skladatele. Norové mají Griega, Fini Sibelia, Dáni Nielsena, ale Švédi – nikoho. Jeden muž tuto roli mohl naplnit, ale dobová slušná společnost jím opovrhovala do takové míry, že musel strávit celý život ve zničující chudobě a nikdy si nevydělal na vlastní klavír.

Allan Pettersson zemřel ve věku 68 let v roce 1980. Zůstalo nám po něm 17 symfonií, které hudební svět ještě dnes pomalu objevuje. Ačkoliv mu vláda v jeho padesátinách udělila doživotní penzi, vedení Stockholmské filharmonie po konfliktu ohledně amerického turné zakázalo hrát jeho díla, a to „na věčné časy“. Pettersson byl z dělnické třídy a chudý jako kostelní myš. Švédsko si nepřálo, aby jej ve světě reprezentovala hudba takového muže.

O Petterssonově originalitě nelze pochybovat. Maďarský emigrantský dirigent Antal Dorati byl jeho velkým podporovatelem – dokonce vytvořil majestátní orchestrální verzi Barfotasånger („Bosých písní“), které jsou skladatelovým možná nejintimnějším a nejosobnějším dílem. Složil je v letech 1943-45, v době, kdy oficiálně neutrální Švédsko pomáhalo zásobit Hitlerovy ustupující armády. Písně svou pochmurnou náladou připomínají Schubertovým cyklem Winterreise, a dokonce s ním sdílí i text několika veršů.

Pettersson, věčný outsider, se stejně jako Schubert zahleděl do sebe, a výsledkem je bezútěšná morální zima, ve které lze přežít jen skrze zatnuté zuby. Jeho písně, tesklivé a jemné, postupně malují portrét osamoceného muže, který už nedokáže věřit v žádnou vyšší moc, s výjimkou moci hudby.

Barytonista Peter Mattei společně s klavíristou Bengt-Åke Lundinem interpretují nejen písně samotné, ale také ticho mezi nimi – je to úžasná ukázka uměleckého citu. Toto album opravdu stojí za poslech.

Ukázka:

Pettersson – Barfotasånger (Complete Songs)
A. Pettersson: Šest písní pro hlas a klavír (1935)
A. Pettersson: Bosé písně (1943-45)

Peter Mattei – baryton
Bengt-Åke Lundin – klavír

Label: BIS
Datum vydání: Duben 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Allan PetterssonBengt-Åke LundinPeter MatteiSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Festival Tanec Praha 2022 roztančí celou zemi
Next Article Sbor Opery Janáčkova divadla hledá tenory a basy na pro externí spolupráci
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up